Autor: Krzysztof Rybiński

b. wiceprezes NBP, ekonomista Ernst and Young

więcej publikacji autora Krzysztof Rybiński

Komentarz do propozycji rządowych likwidacji drugiego filara

Rząd przedstawił raport o sposobach demontażu drugiego filara.

Uwaga, to jest propozycja likwidacji drugiego filara, która stwarza pozory dobrowolności.

Moje uwagi na gorąco:

  • Zgodnie z oczekiwaniami priorytetem rządu jest zmniejszenie długu publicznego, stąd propozycja umorzenia obligacji.
  • Zgodnie z oczekiwaniami dobrowolność w wyborze systemu polega na tym, że osoba która pozostanie w drugim filarze musi do tego dopłacić dodatkowe 2 procent, co oczywiście będzie skutkowało tym, że prawie wszyscy przejdą do ZUS. Pisałem o tym, że tak właśnie będzie, czyli symbolicznie żeby zostać w drugim filarze trzeba będzie wypić dziennie dwa litry kwaśniego soku z  cytryny i zrobić 200 pompek.
  • Domyślnym wyborem będzie przeniesienie do ZUS, co oczywiście spowoduje masowe przechodzenie do ZUS, bo ludzie nie będą wysyłać oświadczeń że chcą pozostać w drugim filarze
  • Zakaz inwestowania w obligacje oznacza, że inwestycje w drugim filarze będą skoncentrowane na polskich akcjach. To jest absurdalny pomysł, bo generuje nieakceptowalnie wysokie ryzyko rynkowe, bez możliwości jego dywersyfikacji międzynarodowej.

Podsumowując, niezależnie od finalnej decyzji widać, że mechanizmy zostały tak zaprojektowane, żeby Polacy masowo przenieśli się do ZUS. I prawdopodobnie tak się stanie. Zobaczymy jaki będzie harmonogram tego procederu, ale konsekwencje można już przewidzieć:

  • Jednorazowy sztuczny spadek długu publicznego, i wzrost długu ukrytego w ZUS o tę samą wielkość, ale wyżej oprocentowanego. To napędzi proces zadłużania ZUS-u i  zwiększy ryzyko wewnętrznego bankructwa państwa w przyszłości
  • Jednorazowe obniżenie deficytu budżetowego, bo przeniesienie środków do ZUS zostanie prawdopodobnie zaksięgowane jako dochody

Skoro już wiadomo, że odbędzie się operacja na wielką skalę, i gros aktywów zostanie przeniesione do ZUS (albo wszystkie obligacje albo większość oszczędności w drugim filarze) , kluczową niewiadomą będzie sposób zarządzani aktywami, rodzą się pytania:

  • Czy do ZUS będą przeniesione aktywa (w tym akcje), czy środki pieniężne (czyli PTE będą musiały sprzedać akcje)
  • Jeżeli do ZUS trafią akcje, to w jakim trybie ZUS będzie je sprzedawał (bo w  przeciwnym przypadku byłoby to równoznaczne z częściowa nacjonalizacją firm notowanych na giełdzie)

Zobaczymy, czy uzyskamy odpowiedzi na te pytania w najbliższych dniach.


Artykuły powiązane

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Patriotyzm w inwestowaniu - czy home bias się opłaca

Kategoria: Instytucje finansowe
Inwestorzy uwielbiają lokować kapitał przede wszystkim w swojej ojczyźnie. Jakie czynniki za tym stoją, czy patriotyzm ma tu jakieś znaczenie? Eksperci określają to zjawisko jako błąd „home bias”. Czy zatem brak dywersyfikacji geograficznej rzeczywiście jest bardzo kosztowny?
Patriotyzm w inwestowaniu - czy home bias się opłaca

Turbulencje na rynku bankowym i reforma w sferze regulacyjnej

Kategoria: Instytucje finansowe
Turbulencje na rynku bankowym odnotowane w 2023 r. były pierwszym poważnym wyzwaniem dla pakietu Bazylea III. Niniejszy artykuł przedstawia szósty raport z serii „Przyszłość systemu bankowego”, który analizuje przyczyny tych zawirowań, a także ich konsekwencje dla regulacji finansowych. Raport koncentruje się na trzech głównych zagadnieniach: przyczynach dynamicznego wzrostu i spadku nieubezpieczonych depozytów bankowych, które doprowadziły do tych zawirowań, oraz koniecznych reformach w zakresie ubezpieczenia depozytów i pożyczkodawcy ostatniej instancji; niedociągnięciach w zakresie regulacji, rachunkowości i nadzoru, które doprowadziły do upadku banki uznawane za wypłacalne oraz na zarządzaniu procesami upadłości banków i potencjalnych reformach procedur restrukturyzacji i uporządkowanej likwidacji.
Turbulencje na rynku bankowym i reforma w sferze regulacyjnej