Wspólna Przestrzeń Gospodarcza z Rosją w centrum

Integracja regionalna trzech państw postradzieckich: Rosji, Kazachstanu i Białorusi w małym stopniu przyczynia się do modernizacji ekonomicznej obszaru, bo rozwiązań prawnych, technologii oraz funduszy niezbędnych do przeprowadzenia zmian państwa WNP poszukują głównie na Zachodzie.
Wspólna Przestrzeń Gospodarcza z Rosją w centrum

Astana, stolica Kazachstanu. (CC By NC ND World Bank Photo Collection)

W 2009 r. Rosja z determinacją przystąpiła do wdrażania Unii Celnej, a w 2012 – Wspólnej Przestrzeni Gospodarczej. Integracja miała doprowadzić do wprowadzenia na tym obszarze czterech swobód: przepływu towarów, usług, kapitału i siły roboczej. Mimo wielu ograniczeń tego procesu, w tym niewielkiej liczby uczestniczących w nim państw czy mało zaawansowanego poziomu wdrażania WPG, jest to jednak najdalej posunięty proces integracyjny w regionie od rozpadu ZSRR.

Wdrażanie zasad Unii Celnej i Wspólnej Przestrzeni Gospodarczej było silnie motywowane czynnikami politycznymi. Integracja regionalna stała się w ostatnich latach jednym ze strategicznych celów rosyjskiej polityki zagranicznej – tworzenie struktur integracyjnych ma przeciwdziałać ekspansji ekonomicznej Unii Europejskiej i Chin oraz rozluźnianiu więzi krajów WNP z Rosją. Jednocześnie ścisła współpraca ma zagwarantować Rosji utrzymanie silnych wpływów polityczno-gospodarczych na tym obszarze.

Od czasu utworzenia Unii Celnej obserwuje się zwiększony napływ  podmiotów z Rosji do Kazachstanu. Liczba firm z kapitałem rosyjskim wzrosła  w 2012 roku o 80% i przekroczyła liczbę 9 tysięcy. Dotyczy to zazwyczaj firm z przygranicznych regionów Rosji, m.in. z sektora rolno-spożywczego czy maszynowego, które korzystają z mniejszej biurokracji w Kazachstanie, niższych (o ok. 30%) cen energii elektrycznej i niższych obciążeń fiskalnych.

Niektóre  firmy rosyjskie próbują nawet wykorzystywać Kazachstan jako „raj podatkowy” w ramach Unii Celnej.

>> czytaj też: W związku celnym Kazachstan traci najwięcej

W ramach państw Unii Celnej obserwujemy w ostatnich trzech latach  zwiększenie obrotów, w 2010 roku o 25%,w 2011 – o ponad 30%, a w 2012 roku o 8,7%. Trudno jednak ocenić, w jakim stopniu na ten wzrost wpłynął proces integracyjny.

Utworzenie Unii Celnej między Rosją, Kazachstanem i Białorusią spowodowało natomiast wzrost ceł na niektóre towary z państw trzecich. Warunki dostępu dla  eksporterów z Unii Europejskiej, w tym z Polski, pogorszyły się.

Integracja regionalna w małym stopniu przyczynia się natomiast do modernizacji ekonomicznej obszaru, bo rozwiązań prawnych, technologii oraz funduszy niezbędnych do przeprowadzenia zmian państwa WNP poszukują głównie na Zachodzie.

>>cały raport: Ośrodek Studiów Wschodnich

Iwona Wiśniewska jest pracownikiem dyplomatycznym ambasady RP w Astanie.

km

Astana, stolica Kazachstanu. (CC By NC ND World Bank Photo Collection)

Tagi


Artykuły powiązane

Słabnąca Rosja traci zaplecze

Kategoria: Sektor niefinansowy
Odkąd Rosja, w wyniku zaatakowania Ukrainy znalazła się w pozycji konfrontacji z całym światem, jej strefa wpływów szybko się kurczy, a liczba „przyjaciół” gwałtownie spada. Proces ten dotarł już nawet do kręgu, zdawałoby się jej niepodważalnych wpływów i najbardziej jej oddanych (jak chce Rosja) czy też najbardziej od niej zależnych (według obiektywnych ocen) państw Azji Centralnej.
Słabnąca Rosja traci zaplecze

Dokąd zmierza Rosja

Kategoria: Polityka fiskalna
Skuteczne wkomponowanie się w system gospodarki światowej w pierwszej dekadzie XXI wieku zapewniło Rosji pozyskiwanie olbrzymich środków z tytułu wzrostu cen eksportowanych surowców, napływu kapitału zagranicznego, inwestycji i technologii. Wydawało się, że stwarza to trwałe fundamenty dla budowy jej pozycji jako jednej z wiodących potęg gospodarczych świata.
Dokąd zmierza Rosja

Produkty rolno-spożywcze w umowie UE–Mercosur

Kategoria: Sektor niefinansowy
Przedstawiciele Unii Europejskiej i państw Mercosur, tj. Argentyny, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju, 28 czerwca 2019 r. osiągnęli porozumienie polityczne w sprawie ambitnej i kompleksowej umowy handlowej. Wbrew licznym spekulacjom umowa nie została podpisana podczas szczytu państw G20 w Rio de Janeiro. Wiele wskazuje na to, że bilans tej umowy będzie niekorzystny dla polskiego sektora rolno-spożywczego.
Produkty rolno-spożywcze w umowie UE–Mercosur