Autor: Marcin Jendrzejczak

Dr nauk ekonomicznych w zakresie ekonomii i finansów; dziennikarz i publicysta.

więcej publikacji autora Marcin Jendrzejczak

AI a przewaga konkurencyjna w biznesie

Sztuczna inteligencja staje się fundamentem działania przedsiębiorstw. Od prognoz popytu po rekrutację i logistykę. Zmienia też sposób funkcjonowania firm na całym świecie. Dla menedżerów i przedsiębiorców jej skuteczne wdrożenie staje się pytaniem o rynkowe „być albo nie być”. Dotyczy to zarówno gigantów, jak i mniejszych przedsiębiorstw.
AI a przewaga konkurencyjna w biznesie

(©Getty Images)

Nie dziwi zatem, że coraz więcej firm wdraża zmiany organizacyjne, by realnie wykorzystać potencjał AI. Według raportu McKinsey „The state of AI: How organizations are rewiring to capture value”, przedsiębiorstwa modyfikują procesy pracy i powierzają nadzór nad sztuczną inteligencją menedżerom najwyższego szczebla.

Liderami są duże firmy (z obrotami powyżej 500 mln dol.), adaptujące się szybciej niż mniejsze podmioty. Niektórzy eksperci porównują rozkwit sztucznej inteligencji w przedsiębiorstwach do transformacji, jaką przyniósł rozwój internetu.

„Kilka dekad temu niektóre firmy, które stworzyły platformy, modele e-commerce i inne biznesy oparte na internecie, do dziś zajmują pozycję dominującą. Spodziewamy się podobnego scenariusza z AI” – prognozuje PwC w raporcie „Prognozy dotyczące sztucznej inteligencji w biznesie w 2025 r.”.

Szybkie wdrażanie AI w przedsiębiorstwach nie oznacza jednak braku pracy dla ludzi. W innowacyjnych organizacjach przyszłości to właśnie człowiekowi przypadnie rola kuratora i przewodnika sztucznej inteligencji. Chodzi o nadzór, koordynację i współpracę przy bardziej złożonych wyzwaniach. Do tego jednak potrzebna jest transformacja mentalności – przejście od postrzegania AI nie jako zagrożenie, lecz jako innowacyjny potencjał.

Sztuczna inteligencja zarządza portfelem inwestycyjnym

Samo wdrożenie sztucznej inteligencji to za mało. Pytanie nie brzmi więc „czy warto mieć AI?”, ale „jak z niej korzystać?”, co wynika z analizy Ricardo Costy Climenta, Darka M. Haftora, Marcina W. Staniewskiego na łamach „Journal of Innovation & Knowledge”.

Właściwe wykorzystanie AI pomaga firmom działać szybciej, sprawniej i mądrzej. W rękach dobrze zarządzanych organizacji staje się ona narzędziem realnej przewagi. Pokazują to liczne przykłady zastosowania sztucznej inteligencji w czołowych firmach świata.

Od obsługi klienta po cyberbezpieczeństwo

Sztuczna inteligencja zmienia oblicze obsługi klienta – pozwala firmom odpowiadać na pytania przez całą dobę. Dzięki chatbotom opartym na AI konsumenci mogą samodzielnie i szybko rozwiązać proste problemy, bez angażowania konsultanta. W efekcie pracownicy obsługi konsumenta skupiają się na bardziej złożonych sprawach, co zauważają analitycy IBM.

Narzędzia oparte na sztucznej inteligencji coraz częściej wspierają też bezpieczeństwo cyfrowe – pomagają wykrywać nietypowe działania w sieci, zapobiegać oszustwom i chronić dane przed wyciekiem. Dzięki uczeniu głębokiemu systemy AI potrafią analizować ogromne zbiory danych i wykrywać sygnały mogące świadczyć o ataku. A oszczędności – dzięki temu – idą w miliony dolarów.

Sztucznie inteligentny handel i logistyka

Handel również korzysta z AI. Dla przykładu, amerykański potentat sprzedaży detalicznej Walmart wykorzystuje sztuczną inteligencję do prognozowanie popytu i zarządzania zapasami magazynowymi.

Zapewnia to stałą dostępność produktów i chroni od przetrzymywania nadmiarowych zapasów. Oparte na sztucznej inteligencji modele prognostyczne analizują dane historyczne, sezonowość i aktualne trendy, by precyzyjnie ocenić potrzeby magazynowe. AI wspiera także politykę cenową – ustala optymalne ceny, uwzględniając działania konkurencji, zmiany rynkowe i wrażliwość klientów na koszty.

Ponadto amerykański gigant sieci supermarketów, wykorzystując AI, zbudował m.in. nową wersję asystenta klienta, rozpoznającą użytkownika i podejmującą konkretne działania – m.in. wyszukiwanie zamówień czy obsługę zwrotów.

Firma dąży także do personalizacji strony głównej sklepu, by była ona unikalna dla każdego użytkownika.

Również DHL stosuje sztuczną inteligencję. W logistyce ekspresowej roboty sortujące oparte na AI to prawdziwy przełom. Niemiecki potentat we współpracy z innym przedsiębiorstwem wdrożył DHLBoty – autonomiczne roboty zdolne do obsługi ponad tysiąca małych przesyłek na godzinę z dokładnością sięgającą 99 proc.

Nowe technologie a rekrutacja i sprawy prawne

Sztuczna inteligencja znajduje zastosowanie również przy rekrutacji. Dla przykładu, brytyjski Unilever, jeden z największych graczy w branży dóbr konsumenckich, jeszcze niedawno zmagał się z przestarzałym procesem wyboru kandydatów do pracy. Oparty był na długich procedurach, rozmowach telefonicznych i żmudnej selekcji przez dział zasobów ludzkich.

Władza ukryta w AI według Mühlhoffa

Przejrzenie 250 tys. aplikacji i zatrudnienie 800 osób potrafiło zająć nawet pół roku. Aby usprawnić ten proces, firma wdrożyła rozwiązanie oparte na sztucznej inteligencji, wykorzystujące analizę nagrań wideo z rozmów rekrutacyjnych. Kandydaci odpowiadają na pytania przed kamerą, a algorytmy – na podstawie ich wypowiedzi i zgodności z wymaganymi kompetencjami – oceniają przydatność na dane stanowisko. Pozwoliło to zaoszczędzić rocznie dziesiątki tysięcy godzin pracy oraz milion funtów.

Sztuczna inteligencja znajduje ponadto coraz szersze zastosowanie w sektorze bankowym. Dobrym przykładem tego jest choćby wdrożenie przez JPMorgan Chase platformy COIN (Contract Intelligence), automatycznie analizującej dokumenty prawne – w tym umowy kredytowe – i wyodrębniającej z nich najważniejsze informacje.

Dzięki temu bank radykalnie ograniczył nakład pracy związany z analizą dokumentów.

AI w marketingu – problemy Coca-Coli

Nie każdy przypadek wykorzystania AI kończy się jednak sukcesem. Przykładem jest Coca-Cola, która w 2024 r. zdecydowała się na odważny eksperyment: po raz pierwszy w historii bożonarodzeniowy spot z legendarną ciężarówką powstał za pomocą sztucznej inteligencji. Firma stworzyła przy użyciu AI nową wersję klasycznej reklamy z 1995 r. (kojarzonej przez miliony ludzi na całym globie jako początek świąt).

Coca-Cola, która powierzyła swą legendarną świąteczną reklamę algorytmowi, spotkała się z krytyką za „wyjałowienie emocji”. I trudno się dziwić, bowiem AI to narzędzie, a nie substytut ludzkiej wrażliwości. Kulturowy kontekst i pamięć zbiorowa nie poddają się rządom algorytmów.

Sztuczna inteligencja a wnioski dla mniejszych firm

Przykłady Unilevera, DHL czy Coca-Coli mogą wydawać się odległe – to globalne marki z własnymi modelami AI i milionowymi budżetami. Ale to właśnie one wyznaczają nowe trendy dla setek firm rodzinnych czy początkujących przedsiębiorców.

Algorytmy mogą wspierać rekrutację nie tylko w Unileverze, ale także w małej firmie. Program sortujący paczki w centrach DHL ma swój odpowiednik w prostych narzędziach do zarządzania wysyłkami w lokalnym e-sklepie. Generatywna sztuczna inteligencja tworząca reklamy dla Coca-Coli, może równie dobrze pomóc niewielkiej firmie w zaprojektowaniu szyldu reklamowego czy prostej strony internetowej. AI staje się już codziennością również w mniejszych firmach. Dziś zasadnicze pytanie nie brzmi: „czy mnie na to stać?”, lecz: „czy stać mnie na to, by dalej działać bez tego?”

Rozwój AI wymaga specjalistycznych inwestorów

Każdego dnia, także w mniejszych przedsiębiorstwach, AI automatycznie skanuje i porządkuje faktury oraz generuje raporty finansowe, oszczędzając czas i zmniejszając ryzyko błędów. Jej umiejętności obejmują również sprawne monitorowanie trendów rynkowych, analizę cen konkurencji oraz śledzenie zachowania użytkowników w internecie. Sztuczna inteligencja analizuje, w jakie linki klikają ludzie, czyli co kupują i czego szukają na stronach. Pozwala to na dobranie ofert idealnie dopasowanych do preferencji konsumenta. I zwiększenie sprzedaży.

Ponadto systemy oparte na AI służą także zarządzaniu kryzysowemu. Sztuczna inteligencja potrafi bowiem szybko wychwytywać opinie i komentarze klientów w mediach społecznościowych czy serwisach opiniotwórczych, pozwalając firmie reagować, zanim drobny problem zamieni się w poważny kryzys.

Dla wielu przedsiębiorstw AI nie jest już opcją, lecz nowym narzędziem codziennego działania – równie oczywistym jak komputer czy księgowość online. Bez niego osiągnięcie przewagi konkurencyjnej, a nawet przetrwanie w biznesie wkrótce stanie się niemożliwe.

(©Getty Images)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Globalny wyścig regulacyjny w zakresie AI

Kategoria: Innowacje w biznesie
Dlaczego UE powinna skoncentrować się na jakości danych i zasadach przypisania odpowiedzialności za jakość produktu?
Globalny wyścig regulacyjny w zakresie AI

Jak sztuczna inteligencja może zagrozić stabilności finansowej

Kategoria: Instytucje finansowe
W miarę jak sztuczna inteligencja wkracza do systemu finansowego to pogłębia istniejące kanały niestabilności i tworzy nowe. W niniejszym artykule opisano kilka takich kanałów: złośliwe i dezinformujące wykorzystanie sztucznej inteligencji, niewłaściwe dostosowanie i unikanie kontroli, a także monokulturę ryzyka i oligopole. Wszystkie one pojawiają się, gdy podatność na zagrożenia ze strony sztucznej inteligencji i problemy gospodarcze, takie jak strategiczna komplementarność, problemy z zachętami i niekompletne umowy, wzajemnie na siebie oddziałują.
Jak sztuczna inteligencja może zagrozić stabilności finansowej

Sztuczna inteligencja a stabilność

Kategoria: Instytucje finansowe
Instytucje finansowe jedna po drugiej przyswajają sztuczną inteligencję. Czy aby nie kosztem stabilności finansowej? W artykule przekonujemy, że sztuczna inteligencja (AI) rodzi nowe zagrożenia dla stabilności finansowej – na które odpowiednie władze mogą nie być przygotowane.
Sztuczna inteligencja a stabilność