Średnia cena koszyka zakupowego w marcu wzrosła o 2 proc. mdm

Średnia cena koszyka zakupowego w marcu 2024 r. wzrosła o 2 proc. mdm, a rdr wzrosła o 0,41 proc. – podała agencja badawcza ASM SFA.

„Jak wynika z najnowszego Badania i Raportu Koszyk Zakupowy autorstwa ASM Sales Force Agency, w marcu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego wzrosła o blisko 2 proc. w porównaniu z poprzednim miesiącem i o 0,41 proc. w skali roku” – napisano.

Autorzy badania podają, że analizując koszyk bazujący na najniższych cenach produktów zaraportowanych spośród wszystkich lokalizacji badanych sieci, konsument mógłby zapłacić 204,35 zł (więcej o 8,73 zł niż w lutym 2024 r.), natomiast przyjmując najwyższe ceny – 366,25 zł (więcej o 7,02 zł niż w lutym 2024 r.).

Różnica między najtańszym, a najdroższym koszykiem w marcu 2024 r. wyniosła 161,90 zł i jest ona o 1,71 zł niższa niż w lutym 2024 r.

Z danych zebranych przez ASM Sales Force Agency wynika, że w marcu 2024 r. średnia cena koszyka zakupowego, zawierającego najpopularniejsze artykuły codziennego użytku, wzrosła o 5,65 zł i wyniosła 292,87 zł.

Wzrost cen odnotowano w siedmiu sieciach, a w pozostałych sześciu ceny badanych produktów były niższe niż w lutym 2024 r.

Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (21,84 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Kaufland (4,91 proc.).

W ujęciu rocznym wzrost cen badanych produktów zaobserwowano w 9 na 13 analizowanych sieci.

Największy wzrost cen koszyka odnotowano również w sieci Lidl, w której średnia cena koszyka w marcu 2024 r. była wyższa o 27,22 zł niż w 2023 r., tj. o 10,7 proc. Spadek cen zaobserwowano natomiast w sklepach: Biedronka (18,08 proc.), Selgros Cash & Carry (4,49 proc.), Kaufland (1,8 proc.) i POLOmarket (0,09 proc.).

map/ asa/


Artykuły powiązane

Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA

Kategoria: Analizy
W kontekście wprowadzanych przez USA ceł dużo mówi się o łańcuchach wartości, w ramach których są wytwarzane wyroby przemysłowe, a relatywnie niewiele o łańcuchach dostaw produktów rolno-spożywczych.
Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA

Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych

Kategoria: Analizy
Rok 2024 był drugim z kolei rokiem recesji niemieckiej gospodarki. Wyrównany sezonowo PKB Niemiec zmniejszył się w ubiegłym roku o 0,2 proc., wobec spadku o 0,3 proc. w 2023 r. Jednocześnie Niemcy są największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych. Słabe wyniki gospodarcze naszego zachodniego sąsiada rodzą pytania o możliwe negatywne konsekwencje dla polskiego eksportu żywności, który w ostatnich dwóch dekadach systematycznie rósł.
Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych

Sytuacja w polskim eksporcie rolno-spożywczym

Kategoria: Sektor niefinansowy
Polski eksport produktów rolno-spożywczych odnotował w pierwszym półroczu 2024 r., pierwszy raz od 2009 r., spadek.  Wartość tego eksportu wyrażona w złotych była o 7,6 proc. niższa w porównaniu z pierwszym półroczem 2023 r. Słabe wyniki, jak dotąd prężnie rozwijającego się eksportu żywności, rodzą pytania o przyczyny tego zjawiska oraz perspektywy na przyszłość.
Sytuacja w polskim eksporcie rolno-spożywczym