Imigranci chcą się integrować, ale się boją

Intergacja ludzi szukających lepszego życia w Unii Europejskiej jest możliwa, ale utrudniona – pisze Katya Andrusz na łamach Euobserver.com
Imigranci chcą się integrować, ale się boją

Protest przeciwko deportacjom (CC BY-NC-ND Jordi Bolxareu)

Asymilacja ludzi napływających do Unii ma dla nas kluczowe znaczenie – pozwala starzejącym się społeczeństwom UE korzystać z ich umiejętności, wiedzy i doświadczenia. Niestety, główną przeszkodą na drodze do asymilacji jest ich strach przed deportacją. Boją się integrować, zgłaszać przestępstwa na policję, czy iść do doktora, bo boją się, że gdy się ujawnią, zostaną deportowani. Do tego dochodzą jeszcze uprzedzenia i obojętność ze strony europejskiego społeczeństwa – twierdzi Andrusz.

Podkreśla też, że coraz trudniej do UE się dostać. Liczba wiz przyznanych Syryjczykom spadła od 2010 do 2013 r. z 30 tys. do niemal zera. Tymczasem wręcz należałoby zwiększyć liczbę powodów, dla których o wizę można się ubiegać. To z jednej strony zwiększy liczbę ludzi napływających do UE, z drugiej ucywilizuje proces napływu.

Cały komentarz na stronie EU Observera.

Protest przeciwko deportacjom (CC BY-NC-ND Jordi Bolxareu)

Tagi


Artykuły powiązane

Umiejętności przydatne w „wyścigu z maszynami”: znaczenie komplementarności

Kategoria: Sektor niefinansowy
Sztuczna inteligencja może być przyczyną bezrobocia, a jednocześnie deficytu siły roboczej, ze względu na niedopasowanie zakresów umiejętności do aktualnych wymogów. Skoro pracownicy są nieustannie zmuszani do przekwalifikowania, w jaki sposób mogą określić umiejętności, w które warto inwestować?
Umiejętności przydatne w „wyścigu z maszynami”: znaczenie komplementarności

Misja edukacyjna NBP

Kategoria: Analizy
Na przestrzeni ostatnich dziesiątek lat dokonały się na świecie i w naszym kraju olbrzymie zmiany polityczne, gospodarcze i kulturowe. Staliśmy się społeczeństwem otwartym i równorzędnym partnerem dla krajów rozwiniętych. Uczestnictwo w tej zbiorowości zakłada wyposażenie ludzi w solidną wiedzę, w umiejętności samokształcenia, pokierowania swoim życiem i niesienia pomocy innym.
Misja edukacyjna NBP

Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Kategoria: Analizy
Definiując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie akceptowane i wykorzystywane w badaniach. Przez kompetencje finansowe należy rozumieć „kombinację świadomości, wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do podejmowania skutecznych decyzji finansowych i ostatecznego osiągania indywidualnego dobrobytu finansowego” (OECD/INFE Guidance on digital delivery of financial education, OECD 2022). Nawet z bardzo pobieżnej analizy tej definicji widać, że pojęcie kompetencji finansowych jest wielowątkowe i zawiera kilka wzajemnie uzupełniających się komponentów.
Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie