Autor: Katarzyna Kozłowska

Publicystka, wydawca książek ekonomicznych, koordynator projektów medialnych.

więcej publikacji autora Katarzyna Kozłowska

Korporacja, a system wartości

Korporacja, a system wartości

Jim Stengel, "Grow: How Ideals Power Growth and Profit At the World’s Greatest Companies”, Crown Business

Jim Stengel, a właściwie James R. Stengel, to wieloletni dyrektor marketingu międzynarodowego giganta – Procter&Gamble. Pracował tam dwadzieścia pięć lat. Dziś jest właścicielem firmy konsultingowej Jim Stengel Company i wykładowcą marketingu w Anderson School of Management University of California, Los Angeles (UCLA). Polski tytuł jego książki „Grow: How Ideals Power Growth and Profit At the World’s Greatest Companies” mógłby brzmieć „Rośnij: Jak wartości katalizują wzrost i zysk w świecie wielkich firm”. To opowieść o ideałach, będących paliwem rozwoju odnoszących sukces przedsiębiorstw i ich produktów.

Pozycja ukaże się na amerykańskim rynku dopiero pod koniec grudnia, jednak już dziś księgarnie takie jak Amazon.com zbierają na nią zamówienia. „Grow”, to w zasadzie dzieło o brandingu, ale napisane trochę w stylu najsłynniejszych książek Jacka Welcha, legendarnego prezesa General Electric i jego „Leksykonu przywództwa” czy „Winning znaczy zwyciężać”. Skojarzenia z Welchem wywołuje punkt widzenia Stengela. Podobnie, jak były prezes General Electric uważa on, że wyróżnikiem skutecznych, rozwijających się, wyprzedzających konkurencję firm, jest system wartości, ideały i idee, które firmy te wyznają. Gdy ideały harmonijnie współgrają z istotą produktu danej korporacji, produkt przynosi zyski, przekraczające daleko zyski z produktów konkurencyjnych.

Oczywiście, Welch pisał tylko o zarządzaniu, w dodatku odwołując się do swoich kilkudziesięcioletnich doświadczeń w zarządzaniu GE. Opisując programy, takie jak „6 sigma” i inne dokonywał mikroanalizy swojego przedsiębiorstwa.

Stengel, który swoje dzieło oparł na dziesięcioletnich badaniach 50 tysięcy firm, kwestie związane z zarządzaniem rozszerza o zagadnienia marketingu, brandingu itd. Na przykład pokazuje, jak 50 produktów – takich jak Red Bull, Discovery Communications, Pampers i inne –  odniosło finansowy sukces ponieważ ich producenci potrafili, tworząc je, odwołać się do pewnych ludzkich pragnień, wyobrażeń, aspiracji itd.

Na razie „Grow” nie przeczytamy po polsku. Prawa sprzedane zostały jak dotąd do Japonii i Brazylii.

Jim Stengel, "Grow: How Ideals Power Growth and Profit At the World’s Greatest Companies”, Crown Business

Otwarta licencja


Artykuły powiązane

Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA

Kategoria: Analizy
W kontekście wprowadzanych przez USA ceł dużo mówi się o łańcuchach wartości, w ramach których są wytwarzane wyroby przemysłowe, a relatywnie niewiele o łańcuchach dostaw produktów rolno-spożywczych.
Produkty rolno-spożywcze w wojnie celnej UE–USA

German automotive industry at a crossroads

Kategoria: Business
"If the auto industry collapses, Germany will collapse," writes Gabo Steingart emphatically in a recent article in Focus magazine. Many experts and commentators are increasingly drawing attention to the waning strength of Germany's flagship industry. German automotive has missed the electric age. Is it just a slightly longer pit-stop or is it irretrievably losing "pole position"?
German automotive industry at a crossroads

Produkty rolno-spożywcze w umowie UE–Mercosur

Kategoria: Sektor niefinansowy
Przedstawiciele Unii Europejskiej i państw Mercosur, tj. Argentyny, Brazylii, Paragwaju i Urugwaju, 28 czerwca 2019 r. osiągnęli porozumienie polityczne w sprawie ambitnej i kompleksowej umowy handlowej. Wbrew licznym spekulacjom umowa nie została podpisana podczas szczytu państw G20 w Rio de Janeiro. Wiele wskazuje na to, że bilans tej umowy będzie niekorzystny dla polskiego sektora rolno-spożywczego.
Produkty rolno-spożywcze w umowie UE–Mercosur