Złota rezerwa na trudne czasy
Kategoria: Polityka pieniężna
Publicystka, wydawca książek ekonomicznych, koordynator projektów medialnych.
Jason Falls, Erik Deckers, "No Bullshit Social Media: The All-Business, No-Hype Guide to Social Media Marketing"; Que
Według badań instytutu emarketert.com, w 2011 roku cztery na pięć amerykańskich firm, zatrudniających ponad 100 pracowników, korzystało prowadząc działania marketingowe z narzędzi social media (media społecznościowe). W 2008 r. mediów społecznościowych używało w celach marketingowych zaledwie 42 procent przedsiębiorstw, w 2009 – 58 procent, a w 2010 – 73 procent. W 2012 roku odsetek ten ma wśród firm zatrudniających 100 osób wzrosnąć do 88.
I być może właśnie dlatego ogromną ilość pozytywnych recenzji ma w Stanach Zjednoczonych książka: „No Bullshit Social Media: The All-Business, No-Hype Guide to Social Media Marketing”, której tytuł w wolnym tłumaczeniu brzmi „Social Media bez ściemy”.
W istocie jest to rzecz o słuchaniu i prowadzeniu dialogu z klientami.
Autorzy – Jason Falls i Erik Deckers, konsultanci, specjaliści od marketingu z ogromnym doświadczeniem w korzystaniu oraz tworzeniu narzędzi social media (Deckers jest właścicielem Professional Blog Service) – stworzyli niemal trzystustronicowe kompendium wiedzy o internetowych formach kontaktu biznesu z „targetem”.
Książka składa się z trzech części: „Social Media Is For Hippies. Social Media Marketing Is for Business”, „How Social Media Marketing Really Works” oraz „Get Off Your Ass, Would Ya!”. Pierwsza część poświęcona jest zagadnieniom wspólnoty i zasadom budowania jej. To jakby epilog do słynnej książki Jamesa Surowieckiego z 2004 r. pt. „The Wisdom of Crowds”. Druga część to ogromny zbiór interesujących danych dotyczących użyteczności mediów społecznościowych w biznesie – łącznie z porównaniem kosztów marketingu tradycyjnego oraz marketingu realizowanego poprzez social media. Wreszcie ostatnie rozdziały to właściwie pytania i odpowiedzi, dotyczące bezpieczeństwa korzystania z tego rodzaju narzędzi, nietypowych i typowych zastosowań itd.
Na przekór nowym trendom idą przedsiębiorstwa, które blokują swoim pracownikom dostęp do Facebooka i wystrzegają się korzystania z tego typu portali (lub Internetu w ogóle) do budowania swojej marki. Falls i Deckers podają aż 28 powodów, dla których tak się dzieje (można je odnaleźć w książce), a następnie podważają je tezami iż:
– social media to przyszłość,
– firmy, które będą odnosiły sukcesy w ciągu najbliższych 10 lat, to te które będą potrafiły oswoić dla siebie social media,
– marketing mediów społecznościowych jest bardzo wymierny i dobrze sprawdza się w warunkach „korporacyjnych”.
Temat do przemyślenia dla wielu firm w Polsce.