Autor: Paweł Dobrowolski

ekonomista i ekspertem Instytutu Sobieskiego

więcej publikacji autora Paweł Dobrowolski

Samorządowcy też potrafią chować dług

W styczniowym artykule w miesięczniku „Wspólnota – Pismo Samorządu Terytorialnego” doradzałem samorządom, by w obliczu narzucanych przez państwo ograniczeń zadłużenia robiły to samo co minister finansów, czyli chowały swój dług. Na przykład w spółkach będących własnością samorządów, dobrze skonstruowanych umowach leasingowych czy umowach o partnerstwie publiczno prywatnym. Dziś Łukasz Pokrywka z Instytut Kościuszki opublikował szacunek ukrytego zadłużenia samorządów.

Poniżej widzisz wykres pokazujący relację rzeczywistego do oficjalnego zadłużenia samorządów miast wyszacowaną przez Łukasza Pokrywkę (na poniższym wykresie oficjalne zadłużenie równa się 1, więc czym wyżej nad 1 dany słupek tym wyższe prawdzie zadłużenie w relacji do oficjalnego):

dlugpubliczny29

Źródło: Monitoring zadłużenia miast wojewódzkich. Marzec 2011

Przykład idzie z góry. Rząd dług zaciągany na wydatki drogowe przerzucił do funduszu drogownictwa i uznaje, że nie jest to już dług publiczny.  Wraz z  pogarszaniem się finansów państwa rząd będzie przerzucać na samorządy coraz więcej zadań, ale z niepełnym finansowaniem tych zadań. I będzie też zaostrzać rygory finansowe pod którymi działają samorządy. Pomruki ministra Rostowskiego winiącego samorządy za szybszy niż planowany wzrost zadłużenia publicznego to tylko początek.

Jednak samorządy na większą ilość zadań, mniejsze środki, oraz większe obostrzenia w zadłużaniu zaregują tak jak państwo: coraz więcej długu będą ukrywać. Dla każego samorządowca, którego perspektywa decyzyjna ograniczona jest kadencją i kolejnymi wyborami zadłużanie się by sfinansować wydatki, których oczekują wyborcy, oraz chowanie tego zadłużenia przed rewizorami nasyłanymi przez państwo to racjonalna decyzja. Niestety takie zabawy w zadłużania się i chowanie długu skończą się dla wspólnoty Polaków niedobrze…

dlugpubliczny29
dlugpubliczny29

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Czy USA czeka kryzys budżetowy?

Kategoria: Polityka fiskalna
W okresie popandemicznym wydatki federalne w USA poszybowały w górę, tak że dług publiczny wzrósł do poziomu nienotowanego od czasów II wojny światowej. Stosunek długu Stanów Zjednoczonych do PKB należy do najwyższych w krajach rozwiniętych, ustępując jedynie Japonii, Grecji i Włochom.
Czy USA czeka kryzys budżetowy?

Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego

Kategoria: Instytucje finansowe
Amerykański dług publiczny, pomimo że przekroczył 100 proc. PKB, jest uważany za bezpieczny ze względu na rolę Ameryki jako globalnego dostawcy bezpiecznych aktywów i waluty rezerwowej. W niniejszym artykule wykorzystano model do ilościowego określenia dodatkowej zdolności zadłużeniowej generowanej przez ten uprzywilejowany status. Okazuje się, że uprzywilejowany status Stanów Zjednoczonych zwiększa maksymalny poziom stabilnego zadłużenia o około 22 proc. PKB, głównie ze względu na płynność długu i jego powszechne wykorzystanie jako zabezpieczenia. Ogólnie, status Stanów Zjednoczonych na światowych rynkach finansowych ma kluczowe znaczenie dla zdolności obsługi zadłużenia, a wysiłki innych krajów zmierzające do wprowadzenia konkurencyjnych bezpiecznych aktywów mogą stanowić wyzwanie dla dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych.
Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego