Imperatyw wzrostu

Uwolnienie wzrostu gospodarczego jest ważniejsze niż cięcie wydatków i podnoszenie podatków.

Najważniejszy czynnik kształtujący przyszłość budżetu Stanów Zjednoczonych nie jest brany pod uwagę w debacie publicznej. W większości dyskusji na temat deficytów, zobowiązań, progów długu i rynków obligacji, temat wzrostu gospodarczego nie jest podejmowany. W ostatnich dniach, kilku bystrych polityków wreszcie napomknęło coś na ten temat, jednak bez niezbędnego rozwinięcia i szczegółów.

Być może marny wzorst PKB na poziomie 1,8 proc. zwróci uwagę opinii publicznej, ponieważ okresy ożywienia po recesji zwykle charakteryzują się wzrostem w graniach 5 proc. Wzrost jest dzisiaj naszym największym problemem – ale także naszą największą szansą.

Wszyscy wiedzieliśmy wykresy pokazujące strome krzywe rosnących wydatków i bilionowe deficyty sięgające daleko w przyszłość, co nieuchronnie musi doprowadzić do ekspozji długu publicznego. Odpowiedzialni ludzie, jak ci którzy zgromadzili się na Pete Peterson’s Fiscal Summie, mówią nam że jedyne rozwiązanie polega na „cięciu wydatków i podnoszeniu wydatków” – i to ostrym. I oczywiście więcej wpływów i mniej wydatków to klucz do sukcesu. Ale polityczny podział między zwolennikami cięć budżetowych i tymi którzy domagają się wyższych podatków prawie na pewno nie doprowadzi nas do właściwego rozwiązania. Efektem będzie raczej plątanina zabijających wzrost gospodarczy podwyżek podatków i spychania cięć wydatków poza koniec kadencji.

Z drugiej strony jednak, wzrost gospodarczy ma znaczenie większe niż jakakolwiek podwyżka podatków i każde cięcie wydatków.

Growth-Scenarios-2010-50-basic-11

Cały artykuł na stronie Forbesa.

Growth-Scenarios-2010-50-basic-11
Growth-Scenarios-2010-50-basic-11

Tagi


Artykuły powiązane

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Instytucje finansowe
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego

Kategoria: Instytucje finansowe
Amerykański dług publiczny, pomimo że przekroczył 100 proc. PKB, jest uważany za bezpieczny ze względu na rolę Ameryki jako globalnego dostawcy bezpiecznych aktywów i waluty rezerwowej. W niniejszym artykule wykorzystano model do ilościowego określenia dodatkowej zdolności zadłużeniowej generowanej przez ten uprzywilejowany status. Okazuje się, że uprzywilejowany status Stanów Zjednoczonych zwiększa maksymalny poziom stabilnego zadłużenia o około 22 proc. PKB, głównie ze względu na płynność długu i jego powszechne wykorzystanie jako zabezpieczenia. Ogólnie, status Stanów Zjednoczonych na światowych rynkach finansowych ma kluczowe znaczenie dla zdolności obsługi zadłużenia, a wysiłki innych krajów zmierzające do wprowadzenia konkurencyjnych bezpiecznych aktywów mogą stanowić wyzwanie dla dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych.
Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego