Autor: Katarzyna Kozłowska

Publicystka, wydawca książek ekonomicznych, koordynator projektów medialnych.

więcej publikacji autora Katarzyna Kozłowska

Tworzenie modeli biznesowych

Tworzenie modeli biznesowych

Alexander Osterwalder, Yves Pingeur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley 2010

Mówiąc najoględniej, jest to książka, która kilkaset razy odpowiada na pytanie „Co by było gdyby”. Co by było, gdyby dać ludziom narzędzie do rozmów na całym świecie przez Internet (zrobił tak Skype)? Co by było, gdyby pozwolić ludziom projektować swoje meble samemu i składać je z modułów zakupionych w sklepie (Ikea)?

Książka „Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers” pokazuje, na jak różne sposoby można myśleć o biznesie i w jaki sposób można wprowadzać do organizacji innowacje. Dzieło Osterwaldera i Pingeura można by uznać za jeden z zalewających rynek poradników, gdyby nie kawał wiedzy o współczesnych korporacjach i modelach zarządzania, która jest w nim podana.

Przykłady ze Skypem i Ikeą, a także inne studia przypadków, które pokazują „jak zrobili to inni” to tylko wabik. W istocie ta pełna wykresów i liczb książka sumiennie opisuje wiedzę zawartą w ponad 400 modelach biznesowych, wykorzystywanych przez firmy i instytucje działające w ponad 40 krajach świata. Autorzy dostarczają wyczerpującej wiedzy na temat tego, czemu (i komu) służą wartości firmy, jakie są grupy docelowe/targety firm, jak je dzielimy, jakie mają (mogą mieć) potrzeby, jak przedsiębiorstwa mogą je zaspokajać, czy zawsze się to opłaca, wreszcie co się opłaca, a co nie w biznesie. Książka krok po kroku uczy jak samemu zrozumieć, czym jest (może być) nasza organizacja, kim są (mogą być) jej klienci i pokazuje jak przeprojektować panujące w niej zasady zarządzania. To w istocie ciekawa, prowadzona na prawie 300 stronach, przypowieść o innowacji.

Alexander Osterwalder, Yves Pingeur, Business Model Generation: A Handbook for Visionaries, Game Changers, and Challengers, Wiley 2010

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Kategoria: Analizy
Definiując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie akceptowane i wykorzystywane w badaniach. Przez kompetencje finansowe należy rozumieć „kombinację świadomości, wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do podejmowania skutecznych decyzji finansowych i ostatecznego osiągania indywidualnego dobrobytu finansowego” (OECD/INFE Guidance on digital delivery of financial education, OECD 2022). Nawet z bardzo pobieżnej analizy tej definicji widać, że pojęcie kompetencji finansowych jest wielowątkowe i zawiera kilka wzajemnie uzupełniających się komponentów.
Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Misja edukacyjna NBP

Kategoria: Analizy
Na przestrzeni ostatnich dziesiątek lat dokonały się na świecie i w naszym kraju olbrzymie zmiany polityczne, gospodarcze i kulturowe. Staliśmy się społeczeństwem otwartym i równorzędnym partnerem dla krajów rozwiniętych. Uczestnictwo w tej zbiorowości zakłada wyposażenie ludzi w solidną wiedzę, w umiejętności samokształcenia, pokierowania swoim życiem i niesienia pomocy innym.
Misja edukacyjna NBP

Edukacja finansowa dla przyszłości

Kategoria: Sektor niefinansowy
Edukacja finansowa i znajomość finansów to kształcenie umiejętności, wiedzy i zachowań, które pozwalają człowiekowi podejmować świadome decyzje dotyczące pieniędzy: płatności, zaciągania kredytów, otwarcia rachunku bankowego, planowania dochodów i zarządzania nimi, inwestowania na rynku i oszczędzania.
Edukacja finansowa dla przyszłości