Instytucjonalna wada w samym sercu Fed

Prezes JP Morgan Chase powienien zrezygnować z zasiadania w radzie nadzorczej nowojorskiego oddziału Fed.
Instytucjonalna wada w samym sercu Fed

Simon Johnson (CC BY MegRobertsonNY)

Przy okazji kontrowersji związanych z prezesem JP Morgan Chase Jamie Dinonem, głos zabiera Simon Johnson, profesor zarządzania na MIT. Johnson twierdzi, że Dimon powinien zrezygnować z funkcji członka rady nadzorczej nowojorskiego oddziału Fed.

Pierwszą najbardziej oczywistą przyczyną są gigantyczne straty, jakie poniósł JP Morgan Chase w ostatnim czasie. W chwili obecnej nie jest jeszcze jasne jaką rolę w dopuszczeniu do tej sytuacji miał prezes firmy.

Johnson uwagę skupia na niewłaściwej strukturze Fed. W szczególności nowojorski oddział Fed był w bardzo serdecznych relacjach z elitą Wall Street. Johnson pokazuje, że część członków rady nadzorczej nowojorskiego Fedu jest mianowana przez instytucje jak Columbia University czy Metropolitan Museum of Art, które korzystają z datków wielkich banków takich jak JP Morgan Chase. Fakt, że były to kwoty relatywnie, nie zmienia, zdaniem Johnsona, imperatywu, że „żona cezara musi być poza wszelkim podejrzeniem” – bezstronność, uczciwość i reputacja Fedu musi być zagwarantowana. W przeciwnym wypadku, będą się nasilały głosy nawołujące do całkowitego rozwiązania amerykańskiego banku centralnego, co byłoby ogromnym błędem.

Cały artykuł na stronie New York Timesa.

Simon Johnson (CC BY MegRobertsonNY)

Tagi


Artykuły powiązane

Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Kategoria: Instytucje finansowe
Przypadek banku Credit Suisse dowodzi, że słabe zarządzanie może doprowadzić duży bank do kryzysu, pomimo spełniania przezeń wymogów kapitałowych. Niedawne badania nad kompetencjami rad nadzorczych w bankach dostarczyły nowych, interesujących spostrzeżeń. W niniejszym artykule aktualizujemy wskaźnik kompetencji rad nadzorczych w odniesieniu do próby badawczej niemieckich banków i porównujemy wyniki osiągnięte przez nie w 2023 roku z wynikami z roku 2008. Chociaż wskaźniki kompetencji poprawiły się w przypadku większości banków, nadal istnieją duże różnice między poszczególnymi instytucjami, a także między bankami sektora publicznego i prywatnego. Organy nadzoru bankowego powinny systematycznie mierzyć, śledzić i podawać do publicznej wiadomości kompetencje rad nadzorczych banków oraz ich adekwatność do  działalności banku.
Niewystarczające kompetencje rad nadzorczych jako czynnik ryzyka dla banków

Jak rząd USA mógłby zmienić Rezerwę Federalną

Kategoria: Analizy
Rezerwa Federalna (Fed) od ponad wieku pełni kluczową rolę w kształtowaniu polityki pieniężnej USA, jednak jej struktura i niezależność często stają się przedmiotem politycznych sporów.
Jak rząd USA mógłby zmienić Rezerwę Federalną

Siła efektu zarażania – dlaczego upadł First Republic Bank?

Kategoria: Instytucje finansowe
Wiosna 2023 r. była w amerykańskim sektorze bankowym okresem największych turbulencji od czasu globalnego kryzysu finansowego. I choć szybkie i zdecydowane działania instytucji amerykańskiej sieci bezpieczeństwa finansowego zdołały przywrócić zaufanie do sektora bankowego, to jednak w efekcie tych zaburzeń upadły trzy banki, w tym First Republic Bank (FRB).
Siła efektu zarażania – dlaczego upadł First Republic Bank?