Portugal and Ireland: Us Too, Please

Greece has had trouble implementing the structural reforms demanded in exchange for aid.  The large and rising debt/GDP ratio is also a function of the larger than officially (Troika) expected contraction in the Greek economy.  The resolution achieved after protracted debate includes an easing of the debt servicing vis lower interest rates, deferred payments, and lengthened the maturity schedule.

Doubts expressed by the deputy leader of Germany’s CDU, questioning whether an official sector hair cut is embedded into the agreement may have weighed on the euro in an already offered market.  Recall that Merkel has frequently had to depend on the opposition SPD to support her European agenda.  A vote on the Greek deal, which could be taken before the end of the week may not be an exception.

An under-appreciated twist to the plot, however, comes from Ireland and Portugal.  Recall that 2011 mid-year summit, European officials adopted a principle of equal treatment under the framework of the EFSF.  Essentially, this means that consideration given to Greece out to applied to the other countries who are receive EFSF assistance, namely Ireland and Portugal.

Ireland and Portugal are consistently evaluated positively by the Troika, but are now required to have a more onerous debt servicing burden–higher interest rates and shorter maturities than Greece.  Some market participants see the likelihood that the official sector restructures Ireland and Portuguese debt.  Portugal’s benchmark 10-year yield has fallen 14 bp today, second to the 24 bp decline in Greece’s 10-year yield.   Counter-intuitively, Irish yields are slightly higher on the day.


Artykuły powiązane

German automotive industry at a crossroads

Kategoria: Business
"If the auto industry collapses, Germany will collapse," writes Gabo Steingart emphatically in a recent article in Focus magazine. Many experts and commentators are increasingly drawing attention to the waning strength of Germany's flagship industry. German automotive has missed the electric age. Is it just a slightly longer pit-stop or is it irretrievably losing "pole position"?
German automotive industry at a crossroads

Nowożytna grecka tragedia

Kategoria: Instytucje finansowe
Któż nie pamięta Yannisa Varoufakisa barwnego, greckiego ministra finansów z czasów kulminacji kryzysu w jego kraju. Miłośnik szybkich motocykli i przeciwnik sztywnej etykiety, którego luzacki ubiór był, podobnie jak poglądy, wyzwaniem dla brukselskiej biurokracji. Stanowił on zaprzeczenie powszechnego wizerunku ministra finansów jako wielkiego księgowego żonglującego liczbami, mniej lub bardziej zrozumiałymi dla obywateli. Mimo krótkiej kariery Varoufakis zaistniał w powszechnej pamięci i o tę pamięć potrafił zadbać, publikując wspomnienia z okresu swojego ministrowania pod tytułem „Dorośli w pokoju”.
Nowożytna grecka tragedia

Futurystyczna debata o przyszłości

Kategoria: Innowacje w biznesie
Na temat przyszłości technologii, ekonomii i edukacji dyskutowali podczas kongresu naukowego Futurist of The Year 2024 (FOTY 2024), zorganizowanego przez Szkołę Główną Mikołaja Kopernika w Warszawie, wybitni naukowcy, futurolodzy i eksperci z najznakomitszych ośrodków naukowych zarówno z Polski, jak i ze świata.
Futurystyczna debata o przyszłości