OECD: Zmieńcie politykę tak, żeby opłacało się pracować
Choć Polacy wysiadują pracy długie godziny, to wykorzystanie potencjału ludzkiego jest zaledwie przeciętne ze względu na niski poziom zatrudnienia, zwłaszcza wśród młodych i osób w wieku przedemerytalnym. Polska ma dużą przestrzeń do poprawy sytuacji na rynku pracy.
Jose Angel Gurria, sekretarz generalny OECD (CC BY-NC-ND OECD)
Rekomendacje OECD dla Polski
Znieść różnice między umowami o pracę a innymi umowami poprzez: jednakowe ich opodatkowanie i oskładkowanie, przedłużenie maksymalnej długości umów tymczasowych, ułatwić procedurę zakańczania zatrudnienia, wprowadzić okres maksymalnego całkowitego trwania umowy tymczasowej w jednej firmie.
Zwiększyć finansowanie urzędów pracy, aby mogły zatrudnić lepszych specjalistów i zapewnić żeby wysiłek urzędów był skupiony na pośrednictwie pracy. Promować najlepsze praktyki poprzez porównywanie osiągnięć urzędów pracy.
Zaostrzyć kryteria według których przyznaje się status bezrobotnego. Zmniejszyć pasywną pomoc społeczną wprowadzając jako jeden z wymogów częściowe zatrudnienie lub poszukiwanie pracy.
Zwiększyć zatrudnienie wśród kobiet poprzez rozwój przedszkoli, szybsze podnoszenie wieku emerytalnego kobiet niż w chwili obecnej. Bacznie monitorować wpływ długoterminowych urlopów macierzyńskich na zatrudnienie matek.
Obniżać koszty wejścia i wyjścia z rynku takie jak procedury zakładania firmy. Skrócić i zmniejszyć koszt procedury ogłoszenia bankructwa.
Dokończyć prywatyzację i znacząco obniżyć udział państwa w tych branżach gospodarki, gdzie jest możliwa konkurencja jednocześnie zapewniając należyty nadzór nad pozostałymi firmami państwowymi.
Zmienić praktyki w zamówieniach publicznych tak aby wybierać dostawców, którzy oferują najkorzystniejsze oferty raczej niż najniższe ceny. To będzie wymagało podniesienia kompetencji pracowników działów zamówień publicznych tak aby potrafili poradzić sobie ze złożonymi kryteriami wyboru najlepszej oferty.
Wprowadzić kadencyjność szefa Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów i nadzorców poszczególnych branż gospodarki tak aby nie mogli być usunięci przed zakończeniem kadencji, poza przypadkami złamania prawa. Stworzyć niezależnego nadzorcę nad branżą wodociągów i kanalizacji.
Zapewnić aby Rada ds. Ryzyka Systemowego była niezależna i dysponowała możliwością formułowania rekomendacji, które byłyby wiążące lub uczestnicy rynku finansowego musieli wytłumaczyć dlaczego ich nie stosują. Zapewnić jasny podział kompetencji między Radą a innymi regulatorami, w szczególności Komisją Nadzoru Finansowego. KNF powinna mieć zachować mandat do wydawania rekomendacji ostrożnościowych.
Stworzyć niezależną instytucję, która bada czy założenia budżetowe są realistyczne. Wprowadzić budżetowanie wieloletnie i przyjąć unijną definicję zadłużenia publicznego.
Definiując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie akceptowane i wykorzystywane w badaniach. Przez kompetencje finansowe należy rozumieć „kombinację świadomości, wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do podejmowania skutecznych decyzji finansowych i ostatecznego osiągania indywidualnego dobrobytu finansowego” (OECD/INFE Guidance on digital delivery of financial education, OECD 2022). Nawet z bardzo pobieżnej analizy tej definicji widać, że pojęcie kompetencji finansowych jest wielowątkowe i zawiera kilka wzajemnie uzupełniających się komponentów.
Edukacja finansowa i znajomość finansów to kształcenie umiejętności, wiedzy i zachowań, które pozwalają człowiekowi podejmować świadome decyzje dotyczące pieniędzy: płatności, zaciągania kredytów, otwarcia rachunku bankowego, planowania dochodów i zarządzania nimi, inwestowania na rynku i oszczędzania.
Wskaźniki urodzeń spadają na całym świecie, lecz nigdzie bardziej niż w Korei. Ten artykuł poddaje analizie, w jaki sposób normy dotyczące płci, kultura pracy i inne cechy społeczne współdziałają ze sobą i powstrzymują płodność w tym kraju pomimo dużych inwestycji w politykę rodzinną.
Gotówka to wolność? A może zbędny, trącący myszką, relikt? Jak przekonuje Brett Scott w książce „Cloudmoney”, to jeden z niezbędnych aspektów niezależności w wymiarze społecznym i indywidualnym.
W przełomowym ruchu członkowie NATO poparli nowy narodowy wskaźnik wydatków: 5 proc. PKB na wojsko. W przeszłości do takiego zobowiązania nawoływał m.in. prezydent RP Andrzej Duda, ale decydujący był sygnał nadany przez prezydenta USA Donalda Trumpa.
Zimbabwe jest krajem o wyjątkowo turbulentnej historii monetarnej. Pokazuje ona między innymi, do czego może doprowadzić brak niezależności banku centralnego.
Rewolucja Generatywnej Sztucznej Inteligencji (GenAI) obiecuje skokowy wzrost globalnej produktywności, którego skala jest porównywalna jedynie z epoką elektryfikacji. Historyczne analizy wskazują jednak, że obecna trajektoria innowacji może wprowadzić rynek pracy w pułapkę technologiczną.
Problem dostępności mieszkań, które swoimi cechami, przede wszystkim standardem technicznym i wielkością odpowiadają potrzebom gospodarstw domowych nie ma prostego wyrazu statystycznego. Samo przeliczanie zasobu mieszkaniowego na populację nie obrazuje poziomu (nie)zaspokojenia potrzeb.
Unia Europejska coraz bardziej zacieśnia relacje polityczne, gospodarcze i handlowe z Republiką Mołdawii – jednym z najmłodszych państw Starego Kontynentu, które Rosja uznaje za swoją strefę wpływów.
Na październikowym posiedzeniu Rada Polityki Pieniężnej (RPP) obniżyła stopy procentowe NBP o 0,25 pkt. proc. w tym referencyjną do 4,50 proc. Co dalej? „Członkowie Rady widzą przestrzeń do obniżek, ale kiedy to nastąpi jeszcze nie wiedzą” - poinformował prof. Adam Glapiński.
Nie istnieje jedna ponadczasowa i prawdziwa historia o inflacji; ceny potrafią rosnąć z różnych powodów, a podnoszenie stóp procentowych to nie jedyne remedium – o czym starają się przekonywać Mark McGann Blyth i Nicolo Fraccaroli w „Inflation: A Guide for Users and Losers”.
Czy ludzkość nauczy się kontrolować ogień gwiazd? Fuzja termojądrowa, choć wciąż odległa, może fundamentalnie zmienić globalny paradygmat energetyczny i geopolityczny. O tym, dlaczego fizyka jądrowa to coś więcej niż technologia, opowiada prof. Michał Kowal z Narodowego Centrum Badań Jądrowych.
Polska chce zablokować umowę o wolnym handlu z krajami Ameryki Południowej. Powodem są głównie obawy rolników o konkurencyjność ich produktów. W jaki sposób realizacja umowy z Mercosur może wpłynąć na unijne rolnictwo i jakie mogą być też jej inne skutki?
Czy Polska rzeczywiście dokonała gospodarczego cudu? Ostatnie trzy i pół dekady pokazują, że odpowiedź może być tylko jedna – tak. Nowy numer kwartalnika „Obserwator Finansowy” to opowieść o sukcesie, który nie wydarzył się w naszej gospodarce sam, ale był efektem odwagi, determinacji i pracy całego społeczeństwa. A także o wyzwaniach, które dopiero przed nami.
Rosnące napięcia geopolityczne, demontaż globalnych łańcuchów dostaw, protekcjonizm, wojny handlowe i ekspansja sztucznej inteligencji coraz mocniej kształtują nowy, wielobiegunowy ład gospodarczy. Najnowszy numer kwartalnika Narodowego Banku Polskiego stawia pytania o przyszłość światowej gospodarki.