BŚ: Istnieją narzędzia do poprawy efektywności polskich szpitali

Długi polskich szpitali to wciąż przede wszystkim efekt złej organizacji, a nie niedofinansowania - piszą eksperci Banku Światowego w raporcie „Improving the financial sustainability of the hospital sector in Poland: towards a systematic aproach.”

W usprawnianiu działania swojego systemu szpitali Polska zrobiła znaczny postęp, ale ich finansowanie wciąż jest dużym problemem. Na koniec 2012 r. sumaryczne długi polskich placówek sięgnęły 10,6 mld złotych – czytamy w raporcie Banku Światowego nt. polskiego szpitalnictwa „Improving the financial sustainability of the hospital sector in Poland: towards a systematic aproach.” Skąd według ekspertów biorą się te długi? Problem jest złożony. Proste wyjaśnienia – np. biedny region, to duży dług – nie działają.

Okazuje się, że długi polskich szpitali to wciąż przede wszystkim efekt złej organizacji, a nie niedofinansowania. Jedną z bolączek jest to, że publiczne szpitale zamiast dzielić się usługami i współpracować, konkurują – w efekcie choć popyt na daną usługę w regionie może być zaspokojony przez jeden szpital, oferują ją wszystkie. W długiej perspektywie – podkreśla raport – istotna jest dobra organizacja systemu diagnostycznego. Należy choćby zapewnić lepszą pozycję szpitali chętnych do bardziej skomplikowanej diagnostyki.

Ze względu na obecny system finansowania, szpitale podejmują się najbardziej dla nich „dochodowej” diagnostyki, a nie najbardziej potrzebnej. Eksperci twierdzą, że na poziomie lokalnym już teraz jest do wykorzystania wiele narzędzi, które już teraz można wykorzystywać, np. gromadzenie baz danych, pozwalających na efektywne szacowanie i monitoring kosztów. Z biznesowego punktu widzenia w tym względzie szpitale powinny nawet łączyć siły i przeprowadzać wspólne inwestycje. – Polska wciąż potrzebuje jednak dużej kompleksowej reformy systemu, której opracowanie powinno przyjąć formę powszechnej debaty – podkreśla raport.

>>cały raport Banku Światowego

oprac. SS


Tagi


Artykuły powiązane

Dyrektywa o efektywności energetycznej. Co zakłada?

Kategoria: Sektor niefinansowy
Nowe przepisy unijne nakładają obowiązki, które obejmą sektor publiczny i przedsiębiorstwa prywatne. Za wszystko ostatecznie i tak zapłacą podatnicy i konsumenci.
Dyrektywa o efektywności energetycznej. Co zakłada?

Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych

Kategoria: Analizy
Rok 2024 był drugim z kolei rokiem recesji niemieckiej gospodarki. Wyrównany sezonowo PKB Niemiec zmniejszył się w ubiegłym roku o 0,2 proc., wobec spadku o 0,3 proc. w 2023 r. Jednocześnie Niemcy są największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych. Słabe wyniki gospodarcze naszego zachodniego sąsiada rodzą pytania o możliwe negatywne konsekwencje dla polskiego eksportu żywności, który w ostatnich dwóch dekadach systematycznie rósł.
Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych

Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego

Kategoria: Demografia
Docelowy wzrost PKB Chin w 2024 r. na poziomie 5 proc., zwiększenie krajowej konsumpcji, kontynuacja realizacji celów rozwojowych, w tym nacisk na rozwój nowoczesnego systemu przemysłowego, zmniejszenie barier w dostępie do rynku w celu przyciągnięcia kapitału zagranicznego, poprawa otoczenia biznesowego dla przedsiębiorstw zagranicznych, kontynuacja działań na rzecz obniżania emisji dwutlenku węgla i osiągniecie neutralności węglowej to główne kierunki chińskiej polityki w 2024 r.
Kierunki chińskiej polityki w zakresie rozwoju gospodarczego i społecznego