Talking About the Debtwatch Blog

Last month I gave a talk about the Debtwatch blog at Swinburne University of Technology, at the invitation of one of the blog’s most active members, Dr Matt Mitchell. The presentation mainly covers the history of how this blog came about, and gives economic background on the growth of debt in the USA (and Australia) over the last 6 decades, plus an overview of Minsky’s Financial Instability Hypothesis.

Swinburne’s video of the talk is below, and it neatly melds my talk and the presentation I gave:

[podcast format=”video”]http://www.debtdeflation.com/blogs/wp-content/uploads/talks/SteveKeenOnEducation.mov[/podcast]

The volume will appear too low when you hear Matt’s introduction, but this is because the audio level was set on my radio mic, which is much louder than the theatre microphone. Turn the sound up to hear Matt’s opening, but be ready to turn it down when I start talking.

I made an audio recording of the talk and the discussion as well. The audio quality in the video recording is quite good, but the audio recording is better for the discussion–at least when it comes to hearing what the questions and comments by audience members were.

[podcast]http://www.debtdeflation.com/blogs/wp-content/uploads/talks/KeenBlogTalkSwinburneUniversity20100204.mp3[/podcast]

Matt’s doctorate is in education, and he was fascinated by Debtwatch as an example of the way in which the internet, and blogging in particular, has transformed people’s capacity to learn. I have also found it a fascinating experience, given that I started it simply as an easier way of distributing my monthly Debtwatch Reports. I had no expectation of it becoming as big as it is now, with almost 4,000 registered users, over 7,000 unique readers per day, and a stimulating and extremely civil discussion between about 100 active participants.

Given the last point in particular, it’s been a learning experience for me as well: many of the ideas that have been discussed on the blog will find their way into the book I am slowly writing on financial instability.

I also gave a quite detailed presentation on my analysis of the financial crisis, which I’ll post when I have time next week. This covers my models of the Financial Instability Hypothesis, and the endogenous creation of credit money.


Tagi


Artykuły powiązane

Zobaczyć i usłyszeć znaczy uwierzyć: rola komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych

Kategoria: Instytucje finansowe
Strategie komunikacyjne banków centralnych mają kluczowe znaczenie dla kształtowania oczekiwań inflacyjnych społeczeństwa, zwłaszcza że inflacja nadal jest palącym problemem globalnym. W niniejszym artykule przedstawiono dowody z eksperymentu ankietowego, w którym przeanalizowano wpływ różnych form przekazu informacji – tekstu, zdjęć, materiałów audio i wideo – na oczekiwania inflacyjne gospodarstw domowych. Wyniki sugerują, że dynamiczne metody audiowizualne, takie jak audio i wideo, są znacznie efektywniejsze niż statyczne formy przekazu, takie jak tekst czy zdjęcia, szczególnie w przypadku odbiorców mniej zaznajomionych z tematyką inflacji. Ma to istotne implikacje dla strategii komunikacyjnych banków centralnych w dzisiejszym niepewnym klimacie gospodarczym.
Zobaczyć i usłyszeć znaczy uwierzyć: rola komunikacji audiowizualnej w kształtowaniu oczekiwań inflacyjnych

German automotive industry at a crossroads

Kategoria: Business
"If the auto industry collapses, Germany will collapse," writes Gabo Steingart emphatically in a recent article in Focus magazine. Many experts and commentators are increasingly drawing attention to the waning strength of Germany's flagship industry. German automotive has missed the electric age. Is it just a slightly longer pit-stop or is it irretrievably losing "pole position"?
German automotive industry at a crossroads

Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Kategoria: Analizy
Definiując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie akceptowane i wykorzystywane w badaniach. Przez kompetencje finansowe należy rozumieć „kombinację świadomości, wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do podejmowania skutecznych decyzji finansowych i ostatecznego osiągania indywidualnego dobrobytu finansowego” (OECD/INFE Guidance on digital delivery of financial education, OECD 2022). Nawet z bardzo pobieżnej analizy tej definicji widać, że pojęcie kompetencji finansowych jest wielowątkowe i zawiera kilka wzajemnie uzupełniających się komponentów.
Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie