Agencja Fitch potwierdziła rating dla Polski na poziomie „A-”

Agencja Fitch Ratings potwierdziła w piątek wieczorem długoterminowy rating Polski w walucie obcej na poziomie „A-” z perspektywą stabilną – podała agencja w komunikacie.

„Rating Polski wspiera duża, zdywersyfikowana oraz odporna gospodarka, historycznie solidna polityka makroekonomiczna, zakotwiczona w członkostwie w UE, a także solidne finanse zewnętrzne czy wyższa i bardziej stabilna baza dochodów rządu w porównaniu do państw z koszyka ratingowego. To wszystko jest równoważone przez wyższe deficyty fiskalne, niższy (ale rosnący) poziom dochodów oraz słabsze wskaźniki governance” – napisano.

Czynniki, które pojedynczo lub łącznie mogą prowadzić do negatywnego działania/obniżenia ratingu:

– finanse publiczne: niepowodzenie w konsolidacji finansów publicznych, które obniża zaufanie w zdolność rządu do ustabilizowania długu publicznego w średnim terminie na poziomie zbliżonym do państw z koszyka;

– makro: znacząco niższe średnioterminowe perspektywy wzrostu, na przykład ze strony erozji konkurencyjności.

Czynniki, które pojedynczo lub łącznie mogą prowadzić do pozytywnego działania/podwyższenia ratingu:

– finanse publiczne: konsolidacja fiskalna w średnim terminie, która skutkuje mocnym spadkiem relacji długu do PKB;

– strukturalne: znaczna poprawa zdolności do rządzenia, która znajduje odzwierciedlenie w spadku polaryzacji politycznej lub w poprawie ram politycznych oraz praworządności;

– makro: trwale wyższy wzrost PKB, skutkujący szybszą konwergencją dochodów w kierunku mediany państw z koszyka ratingowego „A”, wspierany przez działania, które nie prowadza do nierównowag makroekonomicznych i fiskalnych.

Fitch prognozuje, że deficyt sektora instytucji rządowych i samorządowych Polski wzrośnie do 6,2 proc. PKB w 2024 r. (rząd zakłada 5,7 proc.) z 5,3 proc. w 2023 r. Prognozy uwzględniają tegoroczny wzrost wydatków i zbliżającą się nowelizację budżetu na 2024 r.

„Wypada to niekorzystnie w porównaniu z medianą państw z ratingiem z poziomu „A”, wynoszącą 2,9 proc. i jest bardziej pesymistyczne niż obecna prognoza rządu na poziomie 5,7 proc.” – napisano.

Zgodnie z procedurą nadmiernego deficytu nałożoną na Polskę, MF planuje zmniejszenie deficytu sektora instytucji rządowych i samorządowych do poniżej 3 proc. do 2028 r.

Fitch prognozuje natomiast obniżenie deficytu sektora general government do 5,0 proc. PKB do 2026 r. (mediana koszyka „A”: 2,7 proc.) i do 3,7 proc. do 2028 r., co odzwierciedla słabszą pozycję wyjściową w 2024 r. (wyższy deficyt) i wolniejszą konsolidację fiskalną ze względu na cykl wyborczy.

„Zagrożenia dla strategii konsolidacji fiskalnej wynikają z wciąż wysokiej niepewności co do wzrostu gospodarczego u kluczowych partnerów handlowych, dodatkowego „staczania się” fiskalnego (w tym wynikającego z obietnic kampanii z 2023 r.) oraz zbliżającego się cyklu wyborczego z wyborami prezydenckimi i parlamentarnymi odpowiednio w 2025 i 2027 r.” – dodano.

Fitch przewiduje, że dług sektora instytucji rządowych i samorządowych wzrośnie w Polsce do 54,7 proc. PKB w 2024 r. (z 49,7 proc. w 2023 r.), a następnie do 61,4 proc. w 2026 r. w wyniku utrzymującego się deficytu pierwotnego i emisji netto długu funduszy pozabudżetowych, gwarantowanych przez Skarb Państwa (4,5 proc. PKB w latach 2024–2026).

„Zadłużenie Polski będzie wówczas powyżej prognozowanej mediany koszyka „A” (58,1 proc. PKB), w przeciwieństwie do 2022 r., kiedy było poniżej mediany. Podkreśla to pogorszenie sytuacji w ostatnich latach. Prognozujemy, że dług publiczny do PKB ustabilizuje się na poziomie 63,7 proc. w 2028 r., a następnie będzie podążał trajektorią spadkową” – dodano.

Fitch prognozuje wzrost PKB Polski na poziomie 3 proc, w 2024 r., 3,6 proc. w 2025 r. i 3,4 proc. w 2026 r.

Fitch ocenia, po zmianie rządu w Polsce poprawiły się stosunki Polski z UE, co utorowało drogę do wypłaty funduszy z KPO, ale jednocześnie doprowadziło do kilku tarć instytucjonalnych, w tym próby postawienia prezesa banku centralnego przed Trybunałem Stanu.

„PiS, obecnie główna partia opozycyjna, ma swojego przedstawiciela na stanowisku prezydenta i może kwestionować wdrażanie polityki. Sondaże przed wyborami prezydenckimi nieznacznie faworyzują potencjalnego kandydata koalicji rządzącej. Jednak rozbieżne priorytety partii w koalicji rządzącej mogą stanowić wyzwanie dla konsolidacji fiskalnej” – dodano.

Spośród trzech największych agencji ratingowych wiarygodność kredytową Polski najwyżej ocenia Moody’s – na poziomie „A2”. Oceny kredytowe Polski Fitch i S&P są o jeden poziom niższe niż Moody’s.

tus/


Artykuły powiązane

Zagrożenia dla Polski w strefie euro

Kategoria: Analizy
Wprowadzenie euro jest niebezpieczne z ekonomicznego i politycznego punktu widzenia. Polska gospodarka jest jeszcze niedojrzała, różnice technologiczne, rozwój systemu finansowego, poziom konkurencyjności wymagają przyspieszonej modernizacji. Nasza gospodarka wychodzi dopiero z rozwoju zależnego, potrzebny jest czas.
Zagrożenia dla Polski w strefie euro

O zdrowy rozsądek w polityce pieniężnej

Kategoria: Analizy
Dziennik „Rzeczpospolita” wyróżnia się regularnym udostępnianiem swych łamów opiniom dotyczącym polityki pieniężnej. W większości autorami tych opinii są byli członkowie Rady Polityki Pieniężnej. Niestety, często zawierają one błędy merytoryczne. Bank centralny poświęcił wiele uwagi ich prostowaniu.
O zdrowy rozsądek w polityce pieniężnej

Od rozwoju zależnego do silnej Polski

Kategoria: Trendy gospodarcze
Można powiedzieć, że nasz kraj tkwi między młotem a kowadłem, czyli między Rosją, której interesy historycznie kolidują z polską racją stanu, a Unią Europejską i dominującymi w niej grupami politycznymi. Ten czynnik oraz agresja Rosji na Ukrainę powodują, że poszukiwanie odpowiedzi na pytanie o silną Polskę zostało zdominowane przez kwestie polityczne.
Od rozwoju zależnego do silnej Polski