Kanada: W budżecie miliardy na obronność i inwestycje

W pierwszym budżecie rządu premiera Kanady Marka Carneya znalazło się 51 mld dol. kanadyjskich na planowane inwestycje infrastrukturalne i 81 mld dolarów na obronność. Minister finansów François-Philippe Champagne przedstawił we wtorek projekt ustawy budżetowej.

Planowane dochody budżetu mają wynieść 507,5 mld dol. kanadyjskich, wydatki – 585,9 mld dol., a deficyt – 78,3 mld dol. Przedstawiając budżet w parlamencie Champagne podkreślał, że dobra sytuacja finansowa pozwala na inwestycje. „Kanada ma najniższą wśród krajów G7 relację długu do PKB, a federalne zadłużenie do PKB pozostanie stabilne w horyzoncie budżetu. Mamy też jeden z najniższych deficytów wśród krajów G7 i jedną z najsilniejszych pozycji finansowych na świecie” – powiedział.

W budżecie na rok fiskalny 2025/2026 znalazły się środki na zapowiadane wcześniej przez Carneya inwestycje, które mają rozruszać kanadyjską gospodarkę. 51 mld dolarów na infrastrukturę ma zostać przeznaczone na projekty takie jak m.in. kolej dużych prędkości, drogi, transport publiczny, porty czy projekty magazynowania dwutlenku węgla, ale także np. infrastrukturę dla służby zdrowia i parki. W budżecie zapisano też 925 mln dolarów na specjalny fundusz finansujący rozwój AI w Kanadzie.

Armia otrzyma 81 mld dol. kanadyjskich. Rząd zamierza modernizować wojsko, w tym zwiększyć inwestycje na obronność w Arktyce. W projekcie budżetu napisano, że poziom wydatków na obronność Kanady wynosi 1,5 proc PKB. Champagne zapewnił, że poziom wydatków 2 proc. w relacji do PKB Kanada osiągnie w tym roku. Celem na 2035 r. jest 5 proc. PKB.

Agencja The Canadian Press cytowała Christyn Cianfarani, prezes Canadian Association of Defence and Security Industries, stowarzyszenia firm sektora obronnego, która podkreślała, że po latach niedofinansowania sprawy obrony powróciły.

Champagne mówił we wtorek podczas konferencji prasowej, że zmiany na świecie dokonują się na skalę „niewidzianą od upadku muru berlińskiego”.

Rząd zamierza zredukować liczbę urzędników państwowych z obecnych 368 tys. do 330 tys. w latach 2028–2029.

Inne planowane cięcia dotyczą imigracji. O ile np. na 2026 r. wcześniej zakładano imigrację w wysokości 516,6 tys. osób, to wg zmienionych planów będzie to 370 tys. osób, a potem nastąpią dalsze redukcje. Według opublikowanego w październiku badania Environics Institute, 56 proc. Kanadyjczyków jest zdania, że Kanada przyjmuje zbyt wielu imigrantów. Champagne podkreślał we wtorek, że „Kanadyjczycy rozumieją, że osiągnęliśmy granicę naszych możliwości […], by przyjmować nowych przybyszów”.

W Kanadzie głosowanie nad budżetem jest jednocześnie głosowaniem nad wotum zaufania do rządu, a brak poparcia dla budżetu oznacza nowe wybory. Mniejszościowemu rządowi liberałów brakowało do wtorku trzech głosów do większości. We wtorek jednak jeden z konserwatystów zdecydował się przejść do partii Marka Carneya i obecnie liberałom potrzebne są dwa dodatkowe głosy.

Z Toronto Anna Lach

lach/ wr/ pel/


Artykuły powiązane

UE i Kanada zacieśniają współpracę

Kategoria: Analizy
Dzięki kompleksowej umowie gospodarczo-handlowej między Unią Europejską a Kanadą, handel towarami i usługami wzrósł o 71 proc. w ciągu kilku lat, a to prawdopodobnie jeszcze nie koniec.
UE i Kanada zacieśniają współpracę

Gospodarka Kanady pod presją zależności od USA

Kategoria: Analizy
Amerykańskie cła spadły na Kanadę w trudnym momencie. Produktywność w gospodarce nie rośnie, a zależność od rynku USA jest bardzo duża. W krótkiej perspektywie kraj nie ma dużego pola manewru.
Gospodarka Kanady pod presją zależności od USA

Trendy w globalnych przepływach zagranicznych inwestycji bezpośrednich

Kategoria: Polityka fiskalna
Spowolnienie gospodarcze, napięcia geopolityczne, obawy dotyczące bezpieczeństwa łańcucha dostaw i szerzej bezpieczeństwa narodowego prowadzące do wzrostu protekcjonizmu i fragmentacji handlu, bardziej restrykcyjne otoczenie regulacyjne biznesu, trudniejsze globalne warunki finansowe i rosnące koszty negatywnych skutków zmian klimatu to wybrane czynniki podważające stabilność i przewidywalność globalnych przepływów inwestycyjnych. Nie pozostają bez wpływu na przepływy zagranicznych inwestycji bezpośrednich (ZIB), zarówno w rozwiniętych, jak i w rozwijających się krajach.
Trendy w globalnych przepływach zagranicznych inwestycji bezpośrednich