MFW: Dług publiczny świata przekroczy 100 proc. PKB

Prognozy wskazują, że długi publiczne państw przekroczą do 2029 r. 100 proc. PKB całego świata, co byłoby najwyższym poziomem od 1948 r., będą nadal rosły – ostrzegł w środę Międzynarodowy Fundusz Walutowy, wzywając państwa do tworzenia buforów zabezpieczających przed czynnikami ryzyka.

Vítor Louçã Rabaça Gaspar, szef departamentu spraw fiskalnych MFW, powiedział podczas trwającego w Waszyngtonie dorocznego spotkania tej organizacji, że w niekorzystnym, ale wiarygodnym scenariuszu globalny poziom długu publicznego może wzrosnąć do końca dekady do 123 proc PKB, czyli nieco poniżej historycznego rekordu wynoszącego 132 proc. PKB, który odnotowano tuż po II wojnie światowej.

W swoim Monitorze Fiskalnym MFW wyjaśnił, że skumulowany dług publiczny wzrósł szybciej, niż zakładano przed pandemią COVID-19, gdyż w trakcie jej trwania rządy uruchomiły kosztowne dla budżetów programy pomocy obywatelom i przedsiębiorstwom. Fundusz wezwał rządy do przeniesienia wydatków na obszary sprzyjające wzrostowi gospodarczemu, takie jak infrastruktura i edukacja, aby pomóc wzmocnić światową gospodarkę i uczynić zadłużenie bardziej zrównoważonym.

W raporcie zwrócono uwagę, że w szeregu największych gospodarek świata stosunek długu publicznego do PKB albo już przekroczył 100 proc., albo stanie się to w najbliższych latach. W tym gronie jest sześć z siedmiu państw grupy G7 – USA, Kanada, Japonia, Wielka Brytania, Francja i Włochy, a także m.in. Chiny.

MFW zauważył, że w wielu krajach nadal istnieje presja na wzrost wydatków przy jednoczesnej niechęci do podnoszenia podatków.

„Nieuchronne nakłady finansowe na obronę, klęski żywiołowe, przełomowe technologie, demografię i rozwój zwiększają presję na wydatki publiczne. Wszystkie te presje i wymagania łączą się z ostrymi politycznymi ograniczeniami dotyczącymi podwyżek podatków i zmniejszoną świadomością społeczną w zakresie ograniczeń fiskalnych” – napisano w raporcie.

MFW podkreślił, że zwłaszcza gospodarki wschodzące mogą mieć trudności z zarządzaniem swoim zadłużeniem – nawet mając znacznie niższy stosunek zadłużenia do PKB niż kraje rozwinięte.

„Wiele rynków wschodzących i krajów o niskich dochodach stoi przed trudniejszymi wyzwaniami fiskalnymi, pomimo stosunkowo niskiego zadłużenia” – napisano w raporcie.

MFW dodał, że aż 55 krajów boryka się z problemem zadłużenia lub jest narażonych na wysokie ryzyko zadłużenia, mimo że ich stosunek zadłużenia do PKB wynosi poniżej 60 proc.

bjn/ mal/ asa/


Artykuły powiązane

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

MFW daje pieniądze, ale oczekuje od Ukrainy radykalnych zmian

Kategoria: Polityka fiskalna
Ukraina z roku na rok w coraz większym stopniu uzależnia się od makroekonomicznego wsparcia płynącego zza granicy. Znaczącą rolę odgrywają tu środki wydzielane przez Międzynarodowy Fundusz Walutowy, jednak organizacja w zamian za nie żąda przebudowy gospodarki – i zdaniem części ekspertów – w większości niekorzystnej dla naszego sąsiada.
MFW daje pieniądze, ale oczekuje od Ukrainy radykalnych zmian

Rola MFW w polskich reformach systemowych

Kategoria: Instytucje finansowe
Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW, Fundusz), instytucja niewątpliwie zasłużona nie tylko z uwagi na swoją działalność pożyczkodawcy ostatniej szansy dla krajów, którym należało ratować zagrożony bilans płatniczy, ale również jako wymagający partner dla władz, dający diagnozę sytuacji gospodarczej i proponujący potrzebne zmiany w polityce ekonomicznej. W przypadku Narodowego Banku Polskiego dwa okresy współpracy warte są przypomnienia: okres wdrażania transformacji systemowej oraz okres wprowadzenia polityki pieniężnej opartej na bezpośrednim celu inflacyjnym.
Rola MFW w polskich reformach systemowych