Chiny: Opłata portowa dla statków powiązanych z USA

Chińskie ministerstwo transportu ogłosiło w piątek wprowadzenie od 14 października specjalnej opłaty portowej dla statków powiązanych z USA. Decyzja jest odpowiedzią na środki podjęte przez amerykańskie Biuro Przedstawiciela Handlowego (USTR), które od tej samej daty nakładają dodatkowe opłaty na chińskie jednostki.

Jak poinformował niewymieniony z nazwiska rzecznik resortu transportu, działania USA charakteryzują się „jednostronnością i protekcjonizmem”, „mają wyraźnie dyskryminujący charakter” i „poważnie szkodzą uzasadnionym interesom chińskiego przemysłu morskiego oraz globalnym łańcuchom dostaw”.

USTR ogłosiło jeszcze w kwietniu plany nałożenia opłat portowych na wszystkie statki zbudowane w Chinach, niezależnie od właściciela, zawijające do amerykańskich portów. Według zapowiedzi, wstępne stawki będą wynosić 18 dolarów za tonę netto i zakładają stopniowy wzrost do 33 USD do kwietnia 2028 r. W przypadku kontenerów opłaty wzrosną z początkowych 120 dolarów za rozładowany kontener, do 250 USD w 2028 r. Każdy statek będzie podlegał opłacie maksymalnie pięć razy w roku.

W reakcji na te działania, Chiny „zdecydowanie podejmą środki zaradcze zgodnie z prawem, aby promować budowę sprawiedliwego i uczciwego międzynarodowego rynku żeglugowego oraz chronić bezpieczeństwo i stabilność międzynarodowych łańcuchów dostaw logistycznych”.

Zgodnie z rozporządzeniem władz w Pekinie, nowa opłata będzie pobierana od statków należących lub zarządzanych przez amerykańskie firmy, organizacje lub osoby fizyczne, a także od statków budowanych w USA lub pływających pod banderą amerykańską.

Stawki będą stopniowo rosły, począwszy od 400 juanów (56 dolarów) za tonę netto od 14 października br., do 1120 juanów (157 USD) za tonę netto od 17 kwietnia 2028 roku.

Chińskie ministerstwo transportu wezwało władze USA do „natychmiastowego naprawienia błędnych praktyk i zaprzestania nieuzasadnionych represji wobec chińskiego przemysłu morskiego”.

Decyzja ta wpisuje się w szerszy wachlarz restrykcji i środków nietaryfowych, które Pekin wymierzył w ostatnim czasie w Waszyngton w kontekście wojny celnej. W czwartek Chiny ogłosiły zaostrzenie kontroli eksportu w zakresie metali ziem rzadkich, sztucznych diamentów i powiązanych produktów, oraz ograniczeniu eksportu technologii i materiałów do produkcji akumulatorów litowych.

Takie działania w opinii obserwatorów stanowią dla Chin ważny atut w negocjacjach handlowych ze Stanami Zjednoczonymi i następują one na kilka tygodni przed prawdopodobnym spotkaniem prezydenta USA Donalda Trumpa z chińskim przywódcą Xi Jinpingiem.

krp/ ap/ gor/


Artykuły powiązane

Stany Zjednoczone kontra Chiny. Dynamika wojny geoekonomicznej

Kategoria: Analizy
„Wojny handlowe są dobre i łatwe do wygrania” zatweetował w 2018 r., za pierwszej prezydentury, Donald Trump. Po siedmiu latach można dodać, że na pewno nie są szybkie. Gospodarka jest jednym z najważniejszych potencjałów państwa, a instrumenty polityki gospodarczej z jednej strony służą rozwojowi potęgi w stosunkach międzynarodowych, a z drugiej są wykorzystywane w relacjach zewnętrznych jako środek oddziaływania politycznego. Na czym polega obecny kurs USA i czy jest korzystny dla amerykańskiej gospodarki?
Stany Zjednoczone kontra Chiny. Dynamika wojny geoekonomicznej

Chiny budują sieć portów strategicznie istotnych

Kategoria: Sektor niefinansowy
Firmy Państwa Środka co roku przejmują kontrolę nad kolejnymi terminalami kontenerowymi i portami morskimi na całym świecie. Te inwestycje mają znaczenie nie tylko ekonomiczne, ale i militarne. Tempo rozwoju Morskiego Jedwabnego Szlaku w ostatnich latach jednak spadło, bo amerykańska dyplomacja zaczęła działać.
Chiny budują sieć portów strategicznie istotnych

Widmo drugiej wojny handlowej między USA a Chinami

Kategoria: Polityka fiskalna
Skutki pierwszej wojny handlowej między Stanami Zjednoczonymi a Chinami (w latach 2018–2020 ) oraz przekierowanie uwagi Amerykanów na ograniczenie rozwoju chińskiego sektora półprzewodników wpływają na międzynarodową współpracę gospodarczo-handlową.
Widmo drugiej wojny handlowej między USA a Chinami