Osiem krajów eurolandu nie spełnia wymogów budżetowych

Osiem krajów strefy euro przedstawiło projekty budżetowe na przyszły rok, które grożą niezgodnością z unijnymi zasadami oszczędnościowymi – wynika ze środowej oceny KE. Bruksela wycofała się z planów wstrzymania części funduszy dla Hiszpanii i Portugalii.

Rządy w Lizbonie i Madrycie uniknęły w lipcu bezprecedensowych kar finansowych za niewywiązanie się z zaleceń dotyczących korekty ich deficytów. Dzięki decyzji Komisji Europejskiej oba kraje będą mogły odetchnąć z ulgą, bo przestało im też grozić zamrożenie części funduszy strukturalnych.

Jak wyjaśnił na konferencji prasowej w Brukseli unijny komisarz ds. gospodarczych i finansowych Pierre Moscovici, Portugalia i Hiszpania przedstawiły w połowie października swoje plany budżetowe na przyszły rok, a także raporty w odniesieniu do decyzji dotyczącej kar za poprzednie zaniechania. Komisja uznała, że wkrótce możliwe będzie zawieszenie procedur nadmiernego deficytu, w związku z czym nie będzie proponować zamrożenia części funduszy.

„Wydaje się, że trwała korekta nadmiernego deficytu w przypadku Portugalii jest już w zasięgu ręki” – oświadczył Moscovici. W ocenie Komisji plan finansowy tego kraju na przyszły rok stwarza ryzyko niespełnienia wymagań paktu stabilności i wzrostu, choć margines odchylenia jest niewielki.

Również hiszpański projekt budżetu może nie spełnić wymogów paktu stabilności i wzrostu, jednak dokument ten był przygotowywany jeszcze przed zażegnaniem kryzysu politycznego i sformowaniem gabinetu w Madrycie.

Poza Portugalią i Hiszpanią jeszcze sześć krajów strefy euro przedstawiło projekty budżetów na 2017 r., które grożą złamaniem unijnych zasad oszczędnościowych. Są to: Belgia, Włochy, Cypr, Litwa, Słowenia i Finlandia.

Moscovici podkreślał, że w przypadku Włoch „znaczna część rozbieżności” w projektowanych wydatkach w porównaniu do właściwej ścieżki wynika z kosztów związanych z trzęsieniem ziemi, jakie nawiedziło ten kraj, a także z wydatków dotyczących przepływów migracyjnych.

Włochy, które są trzecią gospodarką strefy euro, mają dług publiczny na poziomie 133 proc. PKB. KE wymagała od władz w Rzymie, by zredukowały deficyt do poziomu 1,8 proc. PKB. w przyszłym roku, jednak projekt wydatków przewiduje, że deficyt wyniesie 2,3 proc. PKB.

Jedynie pięć krajów eurolandu – Niemcy, Estonia, Luksemburg, Słowacja i Holandia – przedstawiło projekty budżetów zgodne z wymogami paktu stabilności i wzrostu. Plany finansowe pięciu kolejnych państw – Irlandii, Łotwy, Malty, Austrii oraz Francji – są „zasadniczo zgodne” z regułami oszczędnościowymi UE.

W przypadku Francji prognozy Komisji przewidują, że deficyt budżetowy nieznacznie spadnie w 2017 r. poniżej progu 3 proc. PKB, jednak Paryż zwleka z reformami, które mogłyby przynieść pozytywny efekt fiskalny.

W ocenie Komisji nie brano pod uwagę Grecji, która jest objęta planem pomocowym.

Pakt stabilności i wzrostu przewiduje, że kraje UE nie powinny przekraczać 3-procentowego progu deficytu w relacji do PKB oraz 60-procentowego poziomu długów w relacji do PKB.

stk/ akl/ kar/

 


Artykuły powiązane

Zagrożenia dla Polski w strefie euro

Kategoria: Analizy
Wprowadzenie euro jest niebezpieczne z ekonomicznego i politycznego punktu widzenia. Polska gospodarka jest jeszcze niedojrzała, różnice technologiczne, rozwój systemu finansowego, poziom konkurencyjności wymagają przyspieszonej modernizacji. Nasza gospodarka wychodzi dopiero z rozwoju zależnego, potrzebny jest czas.
Zagrożenia dla Polski w strefie euro

Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Kategoria: Instytucje finansowe
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje szybki postęp. Dynamiczny rozwój technologii informatycznych i cyfryzacja gospodarki wymuszają zmiany także w funkcjonowaniu systemu płatniczego i w samych płatnościach. Zjawisko to ma zasięg globalny. Dotyczy również strefy euro. W dyskusji publicznej pada pytanie, czy po 25 latach od wprowadzenia banknotów i monet euro nadszedł już czas na równoległe wprowadzenie przez Eurosystem (tj. Europejski Bank Centralny i 20 banków centralnych państw strefy euro) cyfrowego odzwierciedlenia gotówki?
Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch