Niemcy największym odbiorcą polskich produktów rolno-spożywczych
Kategoria: Trendy gospodarcze
Średnia cena koszyka zakupowego w listopadzie 2024 r. wzrosła o 5,8 proc. rdr i wyniosła 299,58 zł – podała agencja badawcza ASM SFA.
Średnia cena w skali miesiąca wzrosła o 3,6 proc. w skali miesiąca.
Z danych zebranych przez ASM SFA wynika, że wzrost cen odnotowano w dziesięciu sieciach, a w pozostałych trzech ceny badanych produktów były niższe niż w październiku.
Dodatkowo w siedmiu sieciach średnie ceny koszyków wyniosły powyżej 300 zł. Największy wzrost średniej ceny koszyka zakupowego miał miejsce w sieci Lidl (33,27 proc.), natomiast największy spadek w sklepach Carrefour (7,71 proc.).
„Listopadowy wzrost cen koszyka zakupowego o 5,8 proc. rok do roku pokazuje, że presja inflacyjna wciąż istotnie wpływa na kwoty, które konsumenci widzą na paragonach. Największe podwyżki w kategoriach takich jak napoje i słodycze odzwierciedlają rosnące koszty surowców i transportu. Jednocześnie różnica niemal 160 zł między najtańszym a najdroższym koszykiem zakupowym wskazuje, że sieci handlowe mają szerokie pole manewru w kształtowaniu poziomów cen wybranych produktów” – napisano w komentarzu.
map/ ana/