Dlaczego Polska uniknęła kryzysu – struktura PKB cz.1

 

Wciąż analizuję dane statystyczne dotyczące krajów Unii Europejskiej szukając odpowiedzi na pytanie dlaczego Polska gospodarka okazała się tak odporna na światowy kryzys gospodarczy? Co zdecydowało o tym, że jesteśmy jedynym europejskim krajem, który utrzyma w bieżącym roku wzrost gospodarczy?

Tym razem przyjrzałem się dokładniej danym dotyczącym struktury PKB i dynamice zmian poszczególnych składników ją tworzących. Podobnie jak wcześniej analizowałem kraje, które najlepiej oraz najgorzej sobie radzą w obecnej sytuacji.

Konkluzje wydają się być dość jednoznaczne:

  1. Dwie składowe PKB zdecydowały o głębokości recesji – konsumpcja indywidualna i inwestycje.
  2. To nie zmiany dotyczące eksportu i importu zdecydowały o lepszych wynikach gospodarczych.
  3. Wydatki konsumpcyjne państwa rosły szybciej w krajach lepiej radzących sobie z kryzysem.

 Średni udział wydatków indywidualnych na cele konsumpcyjne w PKB, w 10 krajach o największym prognozowanym spadku PKB w 2009 roku, wynosił 58,19% (dane dla roku 2008). W 10 krajach o najlepszych prognozowanych wynikach zmian PKB udział ten był średnio bardzo podobny, gdyż wynosił 58,55%. Ale zmiany wydatków obywateli na cele konsumpcyjne w tych dwóch grupach krajów różniły się już zdecydowanie. Ilustrują to poniższe tabele:

 

Tabela 1: Zmiana wydatków na cele konsumpcyjne w krajach o największym prognozowanym spadku PKB w Unii Europejskiej w 2009 r.

Państwa o najgłębszym prognozowanym spadku PKB w 2009 r. Przewidywana zmiana PKB w 2009 r. Zmiana konsumpcji indywidualnej 2008/2007 Prognozowana zmiana konsumpcji indywidualnej 2009/2008
Litwa

-18,1%

+3,6%

-19,5%

Łotwa

-18,0%

-5,4%

-22,0%

Estonia

-13,7%

-4,7%

-16,7%

Rumunia

-8,0%

+8,9%

-12,5%

Irlandia

-7,5%

-0,7%

-7,7%

Słowenia

-7,4%

+2,0%

-1,7%

Finlandia

-6,9%

+1,9%

-2,8%

Węgry

-6,5%

-0,5%

-7,4%

Bułgaria

-5,9%

+4,8%

-5,7%

Słowacja

-5,8%

+6,0%

-1,2%

Średnia arytmetyczna

-9,78%

+1,59%

-9,72%

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostat

 

Tabela 2: Zmiana wydatków na cele konsumpcyjne w krajach o najmniejszym prognozowanym spadku PKB w Unii Europejskiej w 2009 r.

Państwa o najmniejszym prognozowanym spadku PKB w 2009 r. Przewidywana zmiana PKB w 2009 r. Zmiana konsumpcji indywidualnej 2008/2007 Prognozowana zmiana konsumpcji indywidualnej 2009/2008
Polska

+1,2%

+5,9%

+2,1%

Cypr

-0,7%

+8,4%

-1,4%

Grecja

-1,1%

+2,3%

-2,5%

Francja

-2,2%

+1,0%

+0,8%

Malta

-2,2%

+5,8%

-1,1%

Belgia

-2,9%

+1,1%

-0,9%

Portugalia

-2,9%

+1,7%

-0,9%

Luksemburg

-3,6%

+3,9%

+0,2%

Hiszpania

-3,7%

-0,6%

-5,2%

Austria

-3,7%

+0,8%

+0,5%

Średnia arytmetyczna

-2,18%

3,03%

-0,84%

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostat

 

Jeszcze większe różnice między analizowanymi krajami występują w dynamice inwestycji (gross capital formation). Przedstawiają to poniższe tabele:

Tabela 3: Zmiana inwestycji w krajach o największym prognozowanym spadku PKB w Unii Europejskiej w 2009 r.

Państwa o najgłębszym prognozowanym spadku PKB w 2009 r. Przewidywana zmiana PKB w 2009 r. Zmiana w poziomie inwestycji 2008/2007 Prognozowana zmiana inwestycji 2009/2008
Litwa

-18,1%

-1,4%

-62,6%

Łotwa

-18,0%

-24,6%

-47,3%

Estonia

-13,7%

-24,5%

-53,9%

Rumunia

-8,0%

+7,1%

-17,9%

Irlandia

-7,5%

-14,6%

-30,4%

Słowenia

-7,4%

+4,4%

-29,5%

Finlandia

-6,9%

-3,2%

-15,9%

Węgry

-6,5%

+4,8%

-19,9%

Bułgaria

-5,9%

+13,4%

-27,3%

Słowacja

-5,8%

+6,5%

-15,5%

Średnia arytmetyczna

-9,78%

-3,21%

-32,02%

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostat

 

Tabela 4: Zmiana inwestycji w krajach o najmniejszym prognozowanym spadku PKB w Unii Europejskiej w 2009 r.

Państwa o najmniejszym prognozowanym spadku PKB w 2009 r. Przewidywana zmiana PKB w 2009 r. Zmiana w poziomie inwestycji 2008/2007 Prognozowana zmiana inwestycji 2009/2008
Polska

+1,2%

+2,8%

-8,4%

Cypr

-0,7%

+10,3%

-15,0%

Grecja

-1,1%

-2,5%

-17,6%

Francja

-2,2%

-0,6%

-12,7%

Malta

-2,2%

-21,6%

-22,4%

Belgia

-2,9%

+4,1%

-7,9%

Portugalia

-2,9%

+0,5%

-17,3%

Luksemburg

-3,6%

+2,3%

-17,8%

Hiszpania

-3,7%

-3,9%

-15,6%

Austria

-3,7%

+0,3%

-5,8%

Średnia arytmetyczna

-2,18%

-0,83%

-14,05%

Źródło: Opracowanie własne na podstawie danych Eurostat

 

A więc recesji uniknęły przede wszystkim te kraje, w których nie nastąpił znaczący spadek konsumpcji indywidualnej. Duże znaczenie miała także głębokość spadku inwestycji. W krajach nadbałtyckich, najsilniej dotkniętych spadkiem PKB, poziom inwestycji w dwóch ostatnich latach spadł w sumie o ponad 70%!

Odpowiedzi na postawione na początku pytania należy zatem szukać w przyczynach, z powodu których, między innymi Polacy, nie zmniejszyli poziomu konsumpcji, a firmy i państwo nie ograniczyły gwałtownie inwestycji.

 

Ciąg dalszy nastąpi…


Tagi


Artykuły powiązane

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Oszczędności i inwestycje – trudne partnerstwo

Kategoria: Instytucje finansowe
Na pisanie o tym, jak ważne jest oszczędzanie i inwestowanie zużyto morze atramentu i farby drukarskiej. O oszczędzaniu mówią dziesiątki przysłów np. „oszczędnością i pracą ludzie się bogacą”. Tak, tak „i pracą” – a może lepiej by było: „przede wszystkim pracą”? Liczni publicyści przekonują, a politycy pouczają, że Polacy muszą więcej oszczędzać, by gospodarka szybciej się rozwijała. Ale gdy się zastanowimy, co by było, gdyby tak nagle wszyscy zaoszczędzili dajmy na to 90 proc. tego co zarobili, to zauważymy, że byłoby niedobrze – katastrofa: towary leżałyby na półkach, a przedsiębiorcy by pobankrutowali – przecież tego, czego nie udało się sprzedać w kraju nie byłoby łatwo upchnąć za granicą, i tak borykającą się z nadprodukcją, szukającą po świecie rynków zbytu. Sprawy są zatem bardziej skomplikowane niż się powierzchownie wydaje.
Oszczędności i inwestycje – trudne partnerstwo

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Instytucje finansowe
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną