Dalsza ewolucja systemów polityki pieniężnej: Moins ça change, moins c'est la même chose (im bardziej coś się zmienia, tym bardziej pozostaje takie samo)
Kategoria: Instytucje finansowe
Doradca ekonomiczny kierująca Wydziałem Strategii Polityki Pieniężnej Departamentu Analiz i Badań Ekonomicznych NBP
więcej publikacji autora Joanna Niedźwiedzińska(©Getty Images)
Zachowano w szczególności cel inflacyjny, nadal nie precyzując jednak celu odnoszącego się do zatrudnienia. Zaznaczono, że podstawowym instrumentem polityki pieniężnej są stopy procentowe, choć Fed jest przygotowany do użycia też innych narzędzi. Największe zmiany odnoszą się do fragmentów będących nowościami wprowadzonymi w 2020 r. i w praktyce oznaczają wycofanie się z szeregu ówczesnych modyfikacji strategii.
Dotychczasowe przeglądy strategii polityki pieniężnej Fed
Dokonywanie regularnych przeglądów strategii polityki pieniężnej przez główne banki centralne jest dość nowym zjawiskiem. W przypadku Rezerwy Federalnej Stanów Zjednoczonych praktyką stosowaną dopiero od 2012 r. jest coroczna publikacja dokumentu zawierającego główne wytyczne co do wykorzystywanej przez Fed strategii polityki pieniężnej w postaci Statement on Longer-Run Goals and Monetary Policy Strategy.
Pierwsza edycja tego dokumentu odzwierciedlała dość istotne zmiany. Do publicznej wiadomości podano przede wszystkim ilościową definicję celu inflacyjnego amerykańskiego banku centralnego (inflacja mierzona wskaźnikiem PCE na poziomie 2 proc.), co było krokiem nakierowanym na zakotwiczenie oczekiwań inflacyjnych na dodatnim poziomie, a więc w praktyce ówczesnych uwarunkowań – na podniesienie oczekiwań inflacyjnych. Wobec faktu, że mandat Fed jest wieloelementowy, wskazywano także na konieczność dążenia przez bank centralny do osiągnięcia maksymalnego zatrudnienia, jednak bez definiowania ilościowego celu dla tej kategorii. Uwzględniając całokształt wprowadzonych wtedy zmian można stwierdzić, że przybliżyły one strategię polityki pieniężnej Fed do strategii celu inflacyjnego.
W późniejszych latach dokument strategiczny Fed ulegał bardzo niewielkim modyfikacjom, przy czym jedną z największych nowości było wyraźniejsze zaakcentowanie symetryczności celu inflacyjnego w dokumencie z 2016 r.
Jackson Hole 2025: O rynku pracy i niedoskonałościach reguły Taylora
Wieloletnie doświadczenia z okresu zmagania się ze zjawiskami deflacyjnymi sprawiły, że w latach 2019–2020 Fed podjął prace nad bardziej dogłębną rewizją stosowanej strategii, które doprowadziły do wprowadzenia kilku nowych elementów do strategii polityki pieniężnej. Chodzi przede wszystkim o ogłoszenie w 2020 r. uśrednionego podejścia do celu inflacyjnego (wprost wskazano, że po okresie inflacji trwale poniżej 2 proc. polityka pieniężna dąży do kształtowania się inflacji umiarkowanie powyżej 2 proc. przez pewien czas, co ma prowadzić do „nadrabiania” zbyt niskiej inflacji) oraz nieco asymetrycznego traktowania celu dla zatrudnienia (wprost wskazano, że bank centralny koncentruje się na niedoborach zatrudnienia względem jego maksymalnego poziomu). Podkreślano przy tym znaczenie dolnego ograniczenia dla nominalnych stóp procentowych i konieczność wykorzystywania całego spektrum instrumentów polityki pieniężnej dla realizowania mandatu Fed.
Od 2020 r. publikowane co roku dokumenty strategiczne były właściwie tożsame, przy czym ten z 2020 r. zawierał zobowiązanie do dokonywania pogłębionej analizy ram strategicznych polityki pieniężnej (w tym narzędzi i komunikacji polityki pieniężnej) mniej więcej co 5 lat. Obecny przegląd strategii Fed to pokłosie tamtej deklaracji.
Zmiany w strategii Fed wprowadzone w ramach obecnego przeglądu
Podobnie jak w 2020 r., zakończony właśnie proces rewizji strategii Rezerwy Federalnej obejmował trzy główne komponenty: głosy pojawiające się podczas konsultacji społecznych w ramach inicjatywy Fed Listens, wnioski płynące z konferencji naukowej Second Thomas Laubach Research Conference oraz wyniki prac analitycznych przeprowadzonych przez pracowników Systemu Rezerwy Federalnej. W efekcie, pod koniec sierpnia 2025 r. Fed upublicznił nową wersję swojego strategicznego dokumentu Statement on Longer-Run Goals and Monetary Policy Strategy. Zakończenie prac połączono z sympozjum zorganizowanym przez Bank Rezerwy Federalnej w Kansas City w Jackson Hole: Labor Markets in Transition: Demographics, Productivity and Macroeconomic Policy.
W nowym dokumencie strategicznym potwierdzono główne założenia dotychczasowej strategii polityki pieniężnej banku centralnego Stanów Zjednoczonych:
Z kolei największe zmiany odnoszą się do fragmentów będących nowościami wprowadzonymi w 2020 r.:
Znaczenie obecnego przeglądu strategii polityki pieniężnej Fed
Oceniając znaczenie obecnego przeglądu strategii polityki pieniężnej Fed warto podkreślić, że oznacza on odejście od szeregu modyfikacji wprowadzonych w 2020 r. Jerome Powell, przewodniczący Rady Gubernatorów Systemu Rezerwy Federalnej, stwierdził jednoznacznie, że Fed powraca do modelu elastycznej strategii celu inflacyjnego, porzucając koncepcję „nadrabiania” w ramach strategii uśrednionego celu inflacyjnego oraz – w zakresie rynku pracy – rezygnuje z podkreślania niedoborów zatrudnienia, przywracając zapisy z 2012 r.
Historia relacji między szefostwem Białego Domu a Federal Reserve
W zrewidowanej strategii niewiele jest natomiast nowych elementów. Patrząc na historię dotychczasowych zmian strategii Fed można to odczytać jako lekcję płynącą z konieczności wycofywania się z wcześniejszych niepotrzebnych innowacji. Innowacje te były odpowiedzią na aktualne w danych okolicznościach wyzwania stojące przed polityką pieniężną, które – jak się jednak dość szybko okazało – dynamicznie się zmieniają, przez co polityka pieniężna musi mierzyć się co i rusz z innymi problemami.
Przykład Fed dobrze obrazuje, że – poniekąd z definicji – strategia powinna być dość ogólna i stosunkowo stabilna, a jednocześnie mieć zastosowanie zarówno w spokojnych, jak i w turbulentnych czasach. Oznacza to, że musi dopuszczać znaczącą elastyczność w reagowaniu na bardzo różnorodne zagrożenia dla stabilności makroekonomicznej kraju. Nie należy zatem wprowadzać w niej zbyt szczegółowych zapisów, zwłaszcza mając świadomość, że polityka pieniężna nie rządzi się żadną sztywną regułą.
Jednocześnie banki centralne muszą mieć możliwość dokonywania oceny stosowanej przez siebie strategii polityki pieniężnej, biorąc pod uwagę zmieniające się uwarunkowania. Dlatego też Fed zapowiedział, że zamierza kontynuować coroczne ogłaszanie w styczniu dokumentu strategicznego oraz planuje dokonać kolejnego szczegółowego przeglądu swojej strategii polityki pieniężnej za około 5 lat.
Autorka wyraża własne opinie, a nie oficjalne stanowisko NBP.