SEC: Poziom edukacji finansowej Amerykanów jest bardzo niski

Stany Zjednoczone to niekwestionowany lider pod względem rozwoju rynku finansowego. Jest to ojczyzna najważniejszych innowacji finansowych, na dobre i na złe  – zarządzania pasywnego, funduszy venture capital, private equity czy z drugiej strony złowieszczych CDO i CDS. Jednak to wyrafinowanie amerykańskiego rynku finansowego to tylko jedna stronę medalu. Z drugiej strony bowiem poziom edukacji finansowej wielu Amerykanów jest bardzo niski.
SEC: Poziom edukacji finansowej Amerykanów jest bardzo niski

(CC By ClaraDon)

Według opublikowanego w ubiegłym miesiącu raportu amerykańskiej Komisji Papierów Wartościowych i Giełd (SEC) wielu inwestorów detalicznych nie rozumie najważniejszych pojęć z dziedziny finansów, takich jak procent składany czy inflacja. Inwestorzy nie wiedzą czym różnią się akcje od obligacji, nie rozumieją, jakie znaczenie ma dywersyfikacja i jaki wpływ na zwrot z inwestycji mają koszty inwestycji.

Afery typu Amber Gold nie są specyfiką krajów mniej rozwiniętych finansowo. Raport SEC wskazuje, że amerykańscy inwestorzy nie mają podstawowej wiedzy na temat oszustw finansowych. Problem niedostatecznej edukacji finansowej jest szczególnie dotkliwy w przypadku kobiet, Afroamerykanów, Amerykanów pochodzenia meksykańskiego, osób starszych i osób niewykształconych.

Według SEC niski poziom wykształcenia finansowego jest poważnym zagrożeniem. Może on stać się przeszkodą „w wypracowaniu wygodnej emerytury”. Raport zaleca podjęcie „skuteczniejszych działań na rzecz edukacji finansowej”.

Na podstawie szerokich badań zostały sformułowane konkretne zalecenia. Wydaje się, że niektóre z nich powinny być wdrożone także w Polsce.

Informacja na temat produktów lub usług finansowych powinna być udostępniana przed lub w momencie ich nabycia.

W przypadku korzystania z usług pośrednictwa finansowego inwestor powinien otrzymać informację na temat wysokości i sposobu wynagradzania doradcy, w szczególności czy za sprzedaż jednych produktów dostaje od wyższe prowizje niż innych. Istotne są także historia wyników finansowych, strategia inwestycyjna, identyfikacja firmy na rzecz której działa pośrednik i zakres jej usług a także potencjalne konflikty interesów. Inwestorzy oczekują przykładów jak konflikt interesów może wpływać na podejmowane inwestycje, szerszego rozwinięcia kwestii skutków konfliktu interesów, nawet za cenę większej objętości dokumentu lub możliwości uzyskania szerszej informacji w tym temacie na żądanie.

W przypadku produktów finansowych za najistotniejsze zostały uznane informacje dotyczące opłat, historii wyników finansowych, celach inwestycyjnych oraz najważniejszych czynnikach ryzyka.

Wyżej wymienione informacje powinny zostać przedstawione zarówno w postaci tekstowego omówienia napisanego jasnym zwięzłym językiem jak i tabel i wykresów.

Opinie co do najwygodniejszej formy dostarczenia informacji były podzielone – część inwestorów preferowała drukowane dokumenty a część strony internetowe, zwłaszcza w przypadku szczerszych bardziej szczegółowych informacji.

>Cały raport SEC

Krzysztof Nędzyński

(CC By ClaraDon)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Edukacja finansowa dla przyszłości

Kategoria: Sektor niefinansowy
Edukacja finansowa i znajomość finansów to kształcenie umiejętności, wiedzy i zachowań, które pozwalają człowiekowi podejmować świadome decyzje dotyczące pieniędzy: płatności, zaciągania kredytów, otwarcia rachunku bankowego, planowania dochodów i zarządzania nimi, inwestowania na rynku i oszczędzania.
Edukacja finansowa dla przyszłości

Znaczenie Krajowej Strategii Edukacji Finansowej

Kategoria: Instytucje finansowe
Dołączyliśmy do ponad 60 państw posiadających własną strategię na rzecz edukacji finansowej. To efekt starań osób, którym na sercu leży podniesienie kompetencji finansowych Polek i Polaków.
Znaczenie Krajowej Strategii Edukacji Finansowej

Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Kategoria: Analizy
Definiując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie akceptowane i wykorzystywane w badaniach. Przez kompetencje finansowe należy rozumieć „kombinację świadomości, wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do podejmowania skutecznych decyzji finansowych i ostatecznego osiągania indywidualnego dobrobytu finansowego” (OECD/INFE Guidance on digital delivery of financial education, OECD 2022). Nawet z bardzo pobieżnej analizy tej definicji widać, że pojęcie kompetencji finansowych jest wielowątkowe i zawiera kilka wzajemnie uzupełniających się komponentów.
Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie