Stawiajmy na mniejsze projekty energetyczne

Rozwój przydomowych elektrowni, ocieplanie istniejących budynków i modernizacja ciepłownictwa – na to przede wszystkim, zdaniem analityków z Forum Analiz Energetycznych, powinny zostać wydane ponad 3 mld euro z Funduszu Modernizacyjnego.
Stawiajmy na mniejsze projekty energetyczne

(CC BY-ND Greenpeace Polska)

Fundusz Modernizacyjny jest nowym instrumentem europejskiej polityki energetycznej, który ma funkcjonować w latach 2021-2030 w krajach, których PKB na mieszkańca wynosił w 2013 roku mniej niż 60 proc. średniej UE, w tym w Polsce.

Źródłem jego finansowania mają być dochody ze sprzedaży rezerwy 2 proc. uprawnień do emisji dwutlenku węgla, co w przypadku Polski powinno przełożyć się na kwotę od 2 do 4,8 mld euro. W scenariuszu centralnym to 3,3 mld euro. Przy skali potrzeb polskiej energetyki nie są to wielkie pieniądze, dlatego tak ważne będzie ich efektywne wykorzystanie.

„Ze względu na skalę środków Fundusz Modernizacyjny nie jest instrumentem, który będzie w stanie skutecznie stymulować transformację energetyki wielkoskalowej. W tym aspekcie odpowiedniejsze będą instrumenty o charakterze systemowym, np.: zarządzanie popytem, rynek mocy, kontrakty różnicowe. Osobną formą wsparcia dla energetyki systemowej będzie też mechanizm derogacyjny” – piszą eksperci Forum Analiz Energetycznych.

Ich zdaniem najlepiej dopasowanymi z punktu widzenia potrzeb inwestycyjnych i charakteru finansowania Funduszu Modernizacyjnego obszarami są: termomodernizacja budynków jednorodzinnych, modernizacja ciepłownictwa i sieci ciepłowniczych oraz energetyka rozproszona.

„Optymalnym rozwiązaniem z polskiego punktu widzenia powinno być zatem takie sformułowanie celów działalności Funduszu Modernizacyjnego, aby uwzględniał on finansowanie i współ- finansowanie projektów w trzech wskazanych dziedzinach, w tym projektów zintegrowanych, które łączą w sobie dwa lub trzy z wymienionych obszarów” – rekomendują eksperci.

Nie jest jeszcze znany kształt instytucjonalny Funduszu, ale specjaliści z FAE spodziewają się, że przy termomodernizacji jego rolą powinno być wspieranie najuboższych gospodarstw, których nie byłoby stać na samodzielne spełnienie wyższych wymagań dotyczących zarówno palenisk jak i paliwa stosowanego do ogrzewania. Przy modernizacji ciepłownictwa i energetyce rozproszonej Fundusz ułatwiałby zaś pozyskanie kapitału i wspierał nowe technologie wchodzące na rynek.

>> cały raport na stronie Forum Analiz Energetycznych

(oprac. MP)

(CC BY-ND Greenpeace Polska)

Tagi


Artykuły powiązane

Węglowodory mają przyszłość, ale oby jak najkrótszą

Kategoria: Sektor niefinansowy
Odpowiedź na pytanie o przyszłość węglowodorów zależy od przyjętej perspektywy. Tragiczny 2022 r. pokazał, że krótkoterminowo nie ma mowy o bezpieczeństwie energetycznym bez gazu, ropy i węgla. Przypomniał jednocześnie o długoterminowej potrzebie jak najszybszego uniezależnienia się od nich.
Węglowodory mają przyszłość, ale oby jak najkrótszą

Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Kategoria: Instytucje finansowe
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje szybki postęp. Dynamiczny rozwój technologii informatycznych i cyfryzacja gospodarki wymuszają zmiany także w funkcjonowaniu systemu płatniczego i w samych płatnościach. Zjawisko to ma zasięg globalny. Dotyczy również strefy euro. W dyskusji publicznej pada pytanie, czy po 25 latach od wprowadzenia banknotów i monet euro nadszedł już czas na równoległe wprowadzenie przez Eurosystem (tj. Europejski Bank Centralny i 20 banków centralnych państw strefy euro) cyfrowego odzwierciedlenia gotówki?
Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Rola MFW w polskich reformach systemowych

Kategoria: Instytucje finansowe
Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW, Fundusz), instytucja niewątpliwie zasłużona nie tylko z uwagi na swoją działalność pożyczkodawcy ostatniej szansy dla krajów, którym należało ratować zagrożony bilans płatniczy, ale również jako wymagający partner dla władz, dający diagnozę sytuacji gospodarczej i proponujący potrzebne zmiany w polityce ekonomicznej. W przypadku Narodowego Banku Polskiego dwa okresy współpracy warte są przypomnienia: okres wdrażania transformacji systemowej oraz okres wprowadzenia polityki pieniężnej opartej na bezpośrednim celu inflacyjnym.
Rola MFW w polskich reformach systemowych