Z powrotem do szkoły

Po kryzysie ekonomiści są zmuszeni przemyśleć od nowa fundamenty swoich teorii.

Kryzys nie tylko uderzył w rynki, zniszczył miejsca pracy i wprowadził niepokój w życie bardzo wielu osób. Wstrząsnął również podstawami ekonomii – zauważa Beth Gardiner, komentator Wall Street Journal.

Teorie zakładające efektywność i racjonalność rynków zyskały wielkie uznanie w czasie prosperity poprzedzającej kryzys. Dziś wahadło wychyla się w druga stronę. Ekonomiści zwracają uwagę i starają się zrozumieć, kiedy rynki mogą zbłądzić i jak przez regulacje się przed tym zabezpieczyć.

Po kryzysie szczególne zainteresowanie budzi teoria finansów behawioralnych, która odrzuca założenie, że inwestorzy kierują się wyłącznie racjonalnymi pobudkami. Koncentruje się na czynnikach psychologicznych, które wpływają za zachowanie uczestników rynku.

Problem polega na tym, iż takie psychologiczne czynniki bardzo trudno poddają się modelowaniu matematycznemu. Dziś droga do kariery dla ekonomisty wiedzie przez publikacje w żurnalach, które z rezerwą odnoszą się do artykułów niepopartych wyższą matematyką. To powinno się zmienić. W artykule cytowany jest Michael Kitson, wykładowca makroekonomii w Cambridge, który uważa, że ekonomia musi się otworzyć na inne podejścia metodologiczne i szkoły ekonomiczne.


Tagi


Artykuły powiązane

Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Kategoria: Raporty
Obraz edukacji ekonomicznej w Polsce jest dynamiczny i złożony. W całym kraju wiele organizacji i instytucji – interesariuszy z sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji niekomercyjnych tworzy i wdraża projekty edukacyjne zarówno z zakresu ekonomii, jak i finansów. W czerwcu 2024 r. z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej, w której NBP ma swojego przedstawiciela, a także we współpracy z OECD, została przyjęta w Polsce „Krajowa Strategia Edukacji Finansowej”. Tym samym nasz kraj dołączył do grona państw, które mają ogólnokrajową strategię na rzecz edukacji finansowej.
Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Finansyzacja – fatum współczesnej gospodarki

Kategoria: Instytucje finansowe
Wybitny amerykański ekonomista John Kenneth Galbraith w napisanej w wieku 96 lat, dwa lata przed śmiercią, ostatniej swej książce „Gospodarka niewinnego oszustwa: prawda naszych czasów”, zauważa, że w ekonomii i polityce rzeczywistość bardziej niż w jakiejkolwiek innej dziedzinie jest zaciemniana przez obiegowe i nawykowe poglądy. Tak naprawdę jest inaczej niż się powszechnie i zwyczajowo mówi – mamy zatem do czynienia z rutynowym zakłamaniem rzeczywistości. Oszustwem jest, jak twierdzi, że mamy kapitalizm, bo władzę nad gospodarką dzierżą nie właściciele kapitału, lecz menedżerowie; nie istnieje system rynkowy, bo jest poddawany takim manipulacjom, że faktycznie nie istnieje; a w ogóle kłamstwem są opowieści o gospodarce rynkowej, w której konsument jest suwerenem – bo przecież jest manipulowany przez wyrafinowane systemy sterujące jego wyborami.
Finansyzacja – fatum współczesnej gospodarki

Gdzie są źródła szkoły chicagowskiej

Kategoria: Instytucje finansowe
Gdzie należy szukać źródeł szkoły chicagowskiej i monetaryzmu? Czy na pewno w Wietrznym Mieście w latach 50. XX w.? Książka „The Monetarists” rzuca nowe światło na Miltona Friedmana i jego rolę w powstaniu tegoż intelektualnego zjawiska.
Gdzie są źródła szkoły chicagowskiej