Klienci w sieci czyli polska bankowość coraz bardziej cyfrowa

Liczba klientów bankowości internetowej jest już niemal równa liczbie mieszkańców Polski.
Klienci w sieci czyli polska bankowość coraz bardziej cyfrowa

Na koniec 2018 r. zawartych było ponad 38 mln umów umożliwiających korzystanie z konta przez internet. Średnie roczne tempo wzrostu w ostatnich 8 latach wynosiło 11 proc – piszą eksperci Polskiego Instytutu Ekonomicznego (PIE).

Tylko około połowa bankowych kont internetowych jest aktywnie użytkowana (tj. właściciel loguje się przynajmniej raz w miesiącu). Jeszcze szybciej rośnie w Polsce wykorzystanie bankowości mobilnej oraz aplikacji na urządzenia mobilne.

Ponad 11,2 mln klientów loguje się do swojego konta z urządzenia mobilnego, a niemal 8 mln robi to za pomocą aplikacji mobilnej. W ostatnich dwóch latach liczba użytkowników aplikacji rosła przeciętnie o 50 proc. rocznie, a całej bankowości mobilnej o 28 proc.

Dynamicznie rosnąca liczba użytkowników bankowości cyfrowej pokazuje otwartość Polaków na nowe technologie. Mimo zrównania się liczby kont z liczbą mieszkańców Polski potencjał dalszego wzrostu tego typu usług jest znaczny – uważają analitycy PIE.

Liczba wszystkich klientów banków wynosi w Polsce ponad 46 mln, z czego 44 mln to klienci detaliczni (według danych PRnews.pl). Wskazują na to również porównania międzynarodowe – w Polsce 57 proc. aktywnych internautów deklaruje korzystanie z bankowości internetowej, przy średniej dla UE na poziomie 64 proc.

Wzrost popularności internetowych kanałów komunikacji z bankami może też być jedną z przyczyn spadku zatrudnienia w tym sektorze oraz ograniczania liczby placówek banków – ocenia PIE. Biorąc pod uwagę potencjał rozwoju bankowości internetowej i mobilnej, tu również można spodziewać się utrzymania trendu.

Oprac. DR

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Cyfrowe oblicze wojny na Bliskim Wschodzie

Kategoria: Społeczeństwo
Wojna między Izraelem a Hamasem przypomniała o istnieniu aplikacji ostrzegających o atakach rakietowych. Platformy, które istnieją prawie od dziesięciu lat, korzystają z danych izraelskiego Home Front Command w czasie rzeczywistym. Aplikacje czerwonego alertu po raz pierwszy zyskały popularność podczas wojny w Gazie w 2014 r., która była jedną z najbardziej śmiercionośnych eskalacji konfliktu izraelsko-palestyńskiego od wojny Jom Kippur w 1973 r.
Cyfrowe oblicze wojny na Bliskim Wschodzie

Bankowość komercyjna w Polsce w okresie międzywojennym

Kategoria: Instytucje finansowe
W okresie dwudziestolecia międzywojennego polski system bankowy przechodził różne etapy rozwoju. Z pewnością był to bardzo burzliwy czas. W krótkiej przerwie między dwoma wielkimi wojnami mieliśmy bowiem hiperinflację, panikę bankową i wielki kryzys gospodarczy. Narastał też etatyzm, a sektor bankowy stał się obiektem walki politycznej. Niestety wraz z wybuchem II wojny światowej rozwój polskiej bankowości komercyjnej został gwałtownie przerwany. Na ponowną jej odbudowę musieliśmy czekać prawie pół wieku, bo aż do 1989 r.
Bankowość komercyjna w Polsce w okresie międzywojennym

Arabska bankowość

Kategoria: Instytucje finansowe
W krajach arabskich dynamicznie rozwija się rynek usług bankowych. Banki w tym regionie (dotyczy to głównie banków pochodzących z bogatych krajów należących do Rady Współpracy Zatoki Perskiej) inwestują w cyfryzację usług bankowych, sztuczną inteligencję i rozwój produktów finansowych powiązanych z kryteriami ESG.
Arabska bankowość