Najchętniej czytają Hindusi

6 godzin i 30 minut tygodniowo spędzają Polki i Polacy na lekturze książek, bądź gazet i czasopism. To wcale nie taki zły, bo średni wynik w świecie. Liderami w czytaniu są mieszkańcy Indii – na lekturę poświęcają średnio 10 godzin i 42 minut w tygodniu. Niewiele ustępują im Tajowie i Chińczycy.

Wykres 1 OKO Kraje w ktorych czyta sie najwiecej i najmniej 1120

Z przygotowywanego przez NOM World wskaźnika czytania wynika, że zapisanej drukiem wiedzy łakną zwłaszcza mieszkańcy krajów słabiej rozwiniętych. W czołówce czytających są także Filipińczycy i Egipcjanie. Z krajów dobrze rozwiniętych czytanie najbardziej popularne jest w Szwecji i Francji. Zdecydowanie gorzej pod tym względem jest w Niemczech, USA, Wielkiej Brytanii i Japonii.

W konkurencji o czas wolny z czytaniem wygrywa telewizja. Co ciekawe, najwięcej czasu przed TV spędzają Tajowie (ponad 22 godziny w tygodniu), Filipińczycy i Egipcjanie, czyli obywatele tych samych krajów, gdzie najwięcej się czyta. Polska z blisko 16 godzinami w tygodniu nie mieści się w pierwszej dziesiątce świata. Bliżej nam światowej czołówki w słuchaniu radia (12 i pół godziny tygodniowo) oraz w spędzaniu czasu przed komputerem (nie licząc pracy), na co poświęca się w Polsce ponad 10 i pół godziny w tygodniu. W obu przypadkach to 7 miejsce w świecie.

Wykres 1 OKO Kraje w ktorych czyta sie najwiecej i najmniej 1120

Tagi


Artykuły powiązane

Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Kategoria: Analizy
Definiując pojęcie kompetencji finansowych (financial literacy), warto odwołać się do podejścia zaproponowanego przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD). Jest ono bowiem na świecie powszechnie akceptowane i wykorzystywane w badaniach. Przez kompetencje finansowe należy rozumieć „kombinację świadomości, wiedzy, umiejętności, postaw i zachowań niezbędnych do podejmowania skutecznych decyzji finansowych i ostatecznego osiągania indywidualnego dobrobytu finansowego” (OECD/INFE Guidance on digital delivery of financial education, OECD 2022). Nawet z bardzo pobieżnej analizy tej definicji widać, że pojęcie kompetencji finansowych jest wielowątkowe i zawiera kilka wzajemnie uzupełniających się komponentów.
Niski i zróżnicowany poziom kompetencji finansowych na świecie

Edukacja finansowa dla przyszłości

Kategoria: Sektor niefinansowy
Edukacja finansowa i znajomość finansów to kształcenie umiejętności, wiedzy i zachowań, które pozwalają człowiekowi podejmować świadome decyzje dotyczące pieniędzy: płatności, zaciągania kredytów, otwarcia rachunku bankowego, planowania dochodów i zarządzania nimi, inwestowania na rynku i oszczędzania.
Edukacja finansowa dla przyszłości

Technologie cyfrowe zmieniają edukację

Kategoria: Sektor niefinansowy
Pandemia COVID-19 znacząco przyczyniła się do wykorzystania technologii cyfrowych w zdalnej edukacji. Sztuczna inteligencja zmienia ją w zasadniczy sposób, kreując nowe możliwości i ogromny popyt na umiejętności cyfrowe w gospodarce. To wiąże się z masowymi szkoleniami w celu zdobycia nowych kwalifikacji. Procesy te nie są jednak wolne od wyzwań i zagrożeń.
Technologie cyfrowe zmieniają edukację