NBP: W I kw. głęboki spadek eksp. środków transportu i ich części

W I kwartale 2025 r. odnotowano kolejny głęboki spadek eksportu z Polski środków transportu i ich części, tendencja spadkowa kontynuowana była w eksporcie towarów konsumpcyjnych trwałego użytku, a wysoki wzrost wartości odnotowano w eksporcie produktów rolnych – podał Narodowy Bank Polski w kwartalnym bilansie płatniczym.

„W I kwartale 2025 r. wartość eksportu obniżyła się o 1,2 proc. rdr do poziomu 359,0 mld zł. Do zmniejszenia wartości eksportu przyczynił się spadek wolumenu. W I kwartale 2025 r. eksport towarów realnie się zmniejszył o 2,2 proc. rdr (wobec spadku o 2,6 proc. w IV kwartale 2024 r.). Był to ósmy kolejny kwartał spadku eksportu w cenach stałych. Niewielki natomiast pozytywny wpływ na zmiany wartości miał wzrost cen transakcyjnych eksportu o 0,5 proc. rdr. Negatywny wpływ na realną dynamikę eksportu towarów ma utrzymująca się na niskim poziomie dynamika popytu w krajach Unii Europejskiej, będących głównymi odbiorcami towarów pochodzących z Polski oraz rosnąca konkurencja ze strony eksporterów z innych krajów, zwłaszcza z Chin” – napisał NBP.

„Spośród głównych kategorii towarów największy wpływ na zmniejszenie wartości eksportu na początku 2025 r. miał kolejny głęboki spadek eksportu w kategorii obejmującej środki transportu i ich części. Tendencja spadkowa kontynuowana była także w eksporcie towarów konsumpcyjnych trwałego użytku. Z kolei relatywnie wysoki wzrost wartości odnotowano w eksporcie produktów rolnych” – dodano.

W I kw. 2025 r. wartość importu do Polski zwiększyła się o 4,5 proc. rdr do 373,1 mld zł.

NBP podał też, że zwiększenia importu towarów na początku 2025 r. przyczyniło się przede wszystkim ożywienie popytu konsumpcyjnego.

„Wolumen importu towarów konsumpcyjnych odnotował w tym okresie dwucyfrowy wzrost, zdecydowanie najwyższy spośród głównych kategorii towarów. Największy natomiast wpływ na zwiększenie cen importu miały rosnące ceny żywności. Dalszy duży wzrost importu z krajów pozaeuropejskich przyczynił się do zwiększenia ich znaczenia w imporcie ogółem do blisko 40 proc. W omawianym okresie najsilniej powiększyły się dostawy towarów z Chin, Stanów Zjednoczonych oraz z Korei” – napisano.

W I kwartale 2025 r. deficyt w obrotach towarowych wyniósł 14,1 mld wobec nadwyżki 6,5 mld zł w analogicznym okresie 2024 r. Był to czwarty kolejny kwartał z ujemnym saldem.

„Powiększająca się nierównowaga była przede wszystkim wynikiem zróżnicowanych zmian wolumenu importu i eksportu. Mniejszy wpływ na saldo miało pogorszenie się wskaźnika terms of trade. W analizowanym okresie saldo obrotów towarowych pogorszyło się we wszystkich głównych kategoriach. Największy wpływ na pogorszenie salda miało zmniejszenie nadwyżki w towarach konsumpcyjnych oraz środków transportu. Dodatnie saldo w środkach transportu obniżyło się do najniższego poziomu od 2020 r., a nadwyżka w towarach konsumpcyjnych obniżyła się do najniższego poziomu od 2018 r. Ponadto do pogorszenia salda przyczyniły się także większe dostawy uzbrojenia” – dodano.

tus/ gor/


Artykuły powiązane

Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Kategoria: Analizy
Po dwóch latach deficytu, Polska odnotowała w 2023 r. dodatnie saldo w obrotach handlowych. Poprawa salda nastąpiła we wszystkich głównych kategoriach towarów, a najsilniej w paliwach. Głównym czynnikiem tych tendencji były wyraźnie lepsze warunki cenowe w polskim handlu zagranicznym.
Wyraźna poprawa salda handlowego Polski

Wzrost znaczenia transportu morskiego w przewozach międzynarodowych

Kategoria: Analizy
Statystyki obrotu towarowego handlu zagranicznego, oprócz licznych klasyfikacji przedmiotowych, publikowane są także w podziale na środki transportu, którymi przewożone są produkty w eksporcie oraz imporcie. Ujęcie to pozwala ocenić rolę poszczególnych usług transportowych w wymianie z zagranicą.
Wzrost znaczenia transportu morskiego w przewozach międzynarodowych

Powolna poprawa w polskim handlu zagranicznym

Kategoria: Sektor niefinansowy
Sytuacja w wymianie z zagranicą stopniowo się stabilizuje po długim okresie spadków wartości obrotów handlowych. Zmniejsza się niekorzystne oddziaływanie światowych cen oraz aprecjacji nominalnego kursu złotego. Obecnie duży wpływ na zróżnicowanie wyników eksportu i importu ma popyt, zwłaszcza wobec braku w ostatnich latach dużych inwestycji proeksportowych.
Powolna poprawa w polskim handlu zagranicznym