Dobrostan finansowy w generacjach X, Y i Z w Polsce

Jednym z ważniejszych kryteriów oceny jakości życia i postępu społecznego stosowanych przez OECD jest dobrostan finansowy (financial well-being). Może być wyznaczany na podstawie zarówno obiektywnych kryteriów, np. dochodu, stosunku wydatków do dochodów, jak i subiektywnej oceny konsumentów.
Dobrostan finansowy w generacjach X, Y i Z w Polsce

(@Getty Images)

Badania akademickie dotyczące dobrostanu finansowego są prowadzone w różnych grupach konsumentów, np. studentów, osób młodych czy seniorów. Brakuje jednak analiz porównawczych dla tych grup. Ważnym obszarem badań jest także eksplorowanie czynników wpływających na poziom dobrostanu finansowego.

X, Y, Z – bagaż odmiennych doświadczeń

Badania empiryczne potwierdzają, że poszczególne generacje konsumentów różnią się zachowaniami finansowymi – sposobem wydatkowania i oszczędzania pieniędzy czy sposobem korzystania z kredytów. W związku z tym sformułowano tezę, że różnią się one także poziomem dobrostanu finansowego. W celu określenia jego poziomu wśród konsumentów reprezentujących trzy kohorty wiekowe: pokolenie X (osoby urodzone w l. 1965–1980), pokolenie Y (osoby urodzone w l. 1981–1995) i pokolenie Z (urodzeni po 1995 r.) wykorzystano m.in. wyniki badania CAWI, przeprowadzonego w Polsce w okresie listopad–grudzień 2023 r. na próbie 700 osób oraz skalę opracowaną i zwalidowaną przez The Consumer Financial Protection Bureau (CFPB).

Podobieństwa i różnice międzypokoleniowe

Negatywnie została zweryfikowana hipoteza, która zakłada, że generacje konsumentów różnią się istotnie statystycznie pod względem oceny dobrostanu finansowego. Różnice między kohortami występują jedynie w ocenach trzech pozycji: 1) „z powodu mojej sytuacji finansowej czuję, że nigdy nie będę mieć rzeczy, których pragnę w życiu”, 2) „daję sobie radę finansowo” oraz 3) „podarowanie prezentu na ślub, urodziny lub inną okazję nadwyrężyłoby moje finanse w tym miesiącu”.

Z badania wynika, że w generacji Y i Z cechami, które istotnie statystycznie wpływają na ocenę dobrostanu finansowego, są płeć i dochód. Wyżej oceniają go mężczyźni, ponadto znacznie rośnie on wraz z dochodami. Wspomnieć należy, że luka płacowa między kobietami a mężczyznami w Polsce wynosiła 4,8 proc. w 2020 r. W sektorze publicznym kobiety zarabiały o 2,3 proc. mniej na godzinę niż mężczyźni, a w sektorze prywatnym nawet o 12,9 proc. mniej (GUS 2022 r.).

Analizowano również wpływ na dobrostan finansowy zmiennej stosowanej w badaniu koniunktury konsumenckiej, tj. oceny zmiany sytuacji finansowej w ostatnich 12 miesiącach. Wyniki wykazały, że wpływa ona na punktową ocenę dobrostanu finansowego w każdym z badanych pokoleń. Dodatkowo jego poziom rośnie wraz z odczuwaną poprawą stanu finansów. Wyniki analizy korelacji rang R Spearmana pozwoliły natomiast pozytywnie zweryfikować hipotezę, że to jednak nie ocena zmian sytuacji finansowej, lecz dochód jest silniej skorelowany z oceną dobrostanu finansowego.

Generalnie rzecz biorąc, badania nad dobrostanem finansowym powinny zmierzać w kierunku jak największej dywersyfikacji czynników, które mogą go determinować. Coraz częściej analizy te uwzględniają również cechy psychologiczne badanych, tj. stosunek do pieniędzy, wiedzę finansową i umiejętności, które determinują decyzje finansowe.

Brak natomiast jednej uniwersalnej skali pomiaru dobrostanu finansowego, która umożliwiałaby porównywanie wyników badań międzynarodowych, co pozostaje fundamentalnym problemem w badaniach nad dobrostanem finansowym.

Tekst powstał na podstawie artykułu Mirosławy Kaczmarek „Financial well-being in generations X, Y and Z in Poland”, opublikowanego w czasopiśmie naukowym „Bank i Kredyt”, Vol.56, No. 2, (2025). Całość w BIK_02_2025_05.pdf.

Opracowała Małgorzata Krzak-Żarczyńska (Zespół Bank i Kredyt)

(@Getty Images)

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Edukacja finansowa dla przyszłości

Kategoria: Sektor niefinansowy
Edukacja finansowa i znajomość finansów to kształcenie umiejętności, wiedzy i zachowań, które pozwalają człowiekowi podejmować świadome decyzje dotyczące pieniędzy: płatności, zaciągania kredytów, otwarcia rachunku bankowego, planowania dochodów i zarządzania nimi, inwestowania na rynku i oszczędzania.
Edukacja finansowa dla przyszłości

Znaczenie Krajowej Strategii Edukacji Finansowej

Kategoria: Instytucje finansowe
Dołączyliśmy do ponad 60 państw posiadających własną strategię na rzecz edukacji finansowej. To efekt starań osób, którym na sercu leży podniesienie kompetencji finansowych Polek i Polaków.
Znaczenie Krajowej Strategii Edukacji Finansowej

O kobietach, dla kobiet

Kategoria: Społeczeństwo
Na początku października National Bureau of Economic Research (NBER) opublikował dokument roboczy zatytułowany „Why women won” autorstwa Claudii Goldin, podsumowujący niemal dwustuletnią historię nierówności, z którymi mierzą się kobiety w życiu publicznym, głównie na rynku pracy. Niespodziewanie tytuł ten mógłby być też uzasadnieniem tegorocznego komunikatu komitetu przyznającego Nagrodę Banku Szwecji im. Alfreda Nobla autorce tej publikacji „za pogłębienie naszej wiedzy na temat sytuacji kobiet na rynku pracy”.
O kobietach, dla kobiet