RPP: ryzykowny plan zmniejszenia deficytu w 2012 r.

Rządowy plan zejścia z deficytem finansów publicznych do 2,9 proc. PKB w przyszłym roku jest obarczony poważnym ryzykiem, a praktycznie cały ciężar zaciskania pasa ma się dokonać poza budżetem centralnym – uważa Rada Polityki Pieniężnej.
RPP: ryzykowny plan zmniejszenia deficytu w 2012 r.

(Opr. DG)

RPP opublikowała opinię do projektu budżetu na przyszły rok. Znalazło się w niej kilka zastrzeżeń do rządowego planu konsolidacji fiskalnej. Rada zwraca uwagę, że deficyt budżetu centralnego ma być w przyszłym roku większy od planowanego wykonania budżetu tegorocznego: w 2012 roku ma on wynieść 35 mld zł, tymczasem na ten rok rząd zakłada deficyt na poziomie 30,2 mld zł. Jednocześnie deficyt finansów publicznych ma spaść do 2,9 proc. z 5,6 proc. PKB w tym roku.

Wniosek z tego taki, że ograniczaniem deficytu finansów zajmą się inne podsektory finansów publicznych poza budżetem państwa. RPP zwraca też uwagę, że z projektu budżetu i innych rządowych dokumentów wynika, że rząd liczy na ograniczneie deficytów w samorządach i zakłada zmniejszenie deficytu w Krajowym Funduszu Drogowym. Samorządy tymczasem prowadzą autonomiczną politykę budżetową, zaś plany finansowe KFD nie są załączane do projektu budżetu  ani do sprawozdania z wykonania budżetu, co uniemożliwia dokonanie oceny wpływu zmniejszenia deficytu funduszu na skalę zacieśnienia fiskalnego.

RPP zauważa także, że w tegoroczne zmniejszanie deficytu finansów wynikało przede wszystkim z wprowadzania zmian systemowych. Skutek tych zmian NBP oceniał na około 2 proc. PKB. W przyszłym roku ma być on mniejszy, wynosić około 1,7 proc. PKB, a jednocześnie skala zmniejszenia deficytu finansów publicznych ma być większa niż w tym roku, a otoczenie makroekonomiczne – gorsze.

– Oznacza to, że planowane ograniczenie deficytu będzie w większym stopniu polegać na działaniach dyskrecjonalnych, w tym ograniczeniu wydatków KFD i jednostek samorządu terytorialnego – napisała RPP w opinii.

> Opinia RPP na temat projektu budżetu na 2012 r.

(Opr. DG)

Tagi


Artykuły powiązane

Finansowanie deficytu budżetowego

Kategoria: Instytucje finansowe
Medialne dyskusje dotyczące projektu ustawy budżetowej na ogół koncentrują się na przyziemnych kwestiach: kto i ile otrzyma pieniędzy oraz komu i ile pieniędzy zostanie zabrane. Najważniejszym jednak problemem jest zdolność do finansowania potrzeb pożyczkowych państwa zarówno w krótkiej, jak i w dłuższej perspektywie.
Finansowanie deficytu budżetowego

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Instytucje finansowe
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch

Kategoria: Analizy
Wartość relacji długu publicznego do PKB we Włoszech nie zawsze była tak wysoka jak obecnie. Dług zjednoczonego państwa włoskiego w 1861 r. stanowił mniej niż 40 proc. jego PKB, zaś jeszcze w latach 60. XX w. zaledwie 25 proc. PKB. W historii tego kraju zdarzały się także okresy, w których relacja długu publicznego do PKB była jeszcze wyższa niż obecnie i sięgała 160 proc. PKB, by następnie spaść. Skąd zatem wziął się dług publiczny Włoch, notujący dziś jedne z wyższych poziomów w ponad stusześćdziesięcioletniej historii tego państwa?
Przyczyny ogromnego długu publicznego Włoch