Biedni? Lepiej dać im gotówkę

Pomiędzy lewicowcami a konserwatystami wciąż toczy się debata o biedzie. Konserwatyści twierdzą, że bieda wynika ze złych zachowań biednych. Gdyby biedni po prostu brali śluby, unikali używek i pracowali ciężko, zarobili sporo pieniędzy. Z kolei lewicowcy lubią podkreślać, że to społeczne uwarunkowania powodują indywidualną nędzę. Nawet właściwe wybory i zachowanie tutaj nie pomoże.
Biedni? Lepiej dać im gotówkę

(CC BY Ted Murphy)

Czytając współczesną literaturę ekonomiczną na ten temat, zaczynam przychylać się do wniosków lewicy. To, co konserwatyści nazywają „złym zachowaniem” to często po prostu rezultat, a nie przyczyna dorastania w biedzie.

Weźmy np. badania Randalla Akee, Emilii Simeonovej, E. Jane Costello oraz Williama Copelanda z Narodowego Biura Badań Gospodarczych. Dochodzą do wniosku, że w momencie, gdy biedne rodziny otrzymują pieniądze (obok świadczeń socjalnych), ich dzieci zaczynają się lepiej zachowywać. Statystykę popierają badacze konkretnym case study: przeanalizowali skutki otwarcia kasyna w Północnej Karolinie. Przełożyło się ono na zwiększenie zarobku dla społeczności lokalnych Indian o ok. 4 tys. dolarów rocznie (na dorosłego). Badania pokazały, że ich dzieci zaczęły nagle osiągać znacznie lepsze wyniki w świetle różnego typu psychologicznych wskaźników emocjonalnego poczucia dobrostanu.

Cały komentarz na stronie Bloomberga.

(CC BY Ted Murphy)

Tagi


Artykuły powiązane

Misja edukacyjna NBP

Kategoria: Analizy
Na przestrzeni ostatnich dziesiątek lat dokonały się na świecie i w naszym kraju olbrzymie zmiany polityczne, gospodarcze i kulturowe. Staliśmy się społeczeństwem otwartym i równorzędnym partnerem dla krajów rozwiniętych. Uczestnictwo w tej zbiorowości zakłada wyposażenie ludzi w solidną wiedzę, w umiejętności samokształcenia, pokierowania swoim życiem i niesienia pomocy innym.
Misja edukacyjna NBP

Ukraińcy w niepewności, Białorusini na stałe

Kategoria: Pracownicy NBP
Mamy w Polsce przynajmniej 1,5 mln migrantów z Ukrainy i 10 razy mniej migrantów z Białorusi. Osoby te są tylko częściowo zauważane przez statystykę publiczną. Jest ważne, nie tylko z perspektywy polskiej gospodarki i polskiego rynku pracy, to abyśmy dowiedzieli się czegoś więcej o tych ludziach – mówią dr Beata Dudek, dr hab. Paweł Strzelecki i Adam Panuciak z Departamentu Statystyki NBP.
Ukraińcy w niepewności, Białorusini na stałe

Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Kategoria: Raporty
Obraz edukacji ekonomicznej w Polsce jest dynamiczny i złożony. W całym kraju wiele organizacji i instytucji – interesariuszy z sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji niekomercyjnych tworzy i wdraża projekty edukacyjne zarówno z zakresu ekonomii, jak i finansów. W czerwcu 2024 r. z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej, w której NBP ma swojego przedstawiciela, a także we współpracy z OECD, została przyjęta w Polsce „Krajowa Strategia Edukacji Finansowej”. Tym samym nasz kraj dołączył do grona państw, które mają ogólnokrajową strategię na rzecz edukacji finansowej.
Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły