Nasz program na szczyt G20

Inne kraje powinny stać się źródłem popytu dla Ameryki.

W tym tygodniu prezydent Obama leci do Toronto na szczyt G20. Współpraca na forum G20 była kluczowym elementem strategii amerykańskiej administracji w pokonaniu globalnego kryzysu. Timothy Leithner, amerykański sekretarz skarbu, i Lawrence Summers, dyrektor Narodowej Rady Ekonomicznej w komentarzu dla Wall Street Journal przedstawiają dalsze kroki, jakie należy podjąć.

Aby utrzymać ożywienie w Ameryce, potrzebujemy silnego i zrównoważonego wzrostu w gospodarce światowej. To pozwoli podwoić amerykański eksport w ciągu pięciu lat, który stworzy kilka milionów miejsc pracy w Stanach Zjednoczonych.

Do tej pory Stany Zjednoczone były głównym źródłem popytu w gospodarce światowej. Po kryzysie popyt powinien być wspierany przez wiele krajów. Należy wprowadzić plany stabilizacji poziomu długu w gospodarkach, ale nie kosztem krótkoterminowego wzrostu. Kraje rozwijające się mogą wzmocnić ożywienie w gospodarce światowej, pobudzając popyt wewnętrzny i umożliwiając większą elastyczność kursu walutowego.

Potrzebne jest też porozumienie w sprawie globalnego systemu regulacji finansowych, które zapewnią transparentność, zmniejszą lewarowanie banków i podniosą wymogi kapitałowe.


Artykuły powiązane

Pół wieku starań o nowy międzynarodowy ład ekonomiczny

Kategoria: Instytucje finansowe
Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło, pół wieku temu – 1 maja 1974 r., deklarację w sprawie ustanowienia Nowego Międzynarodowego Ładu Ekonomicznego (New International Economic Order - NIEO) wraz z programem działania. Mimo że od tamtej pory w gospodarce i polityce światowej zmieniło się bardzo dużo, niektóre postulaty zawarte w tych dokumentach są nadal aktualne. Warto do nich wrócić w momencie, w którym coraz częściej mówi się o konieczności zasadniczej przebudowy globalnego porządku gospodarczego i „nowego Bretton Woods”.
Pół wieku starań o nowy międzynarodowy ład ekonomiczny

W drodze do Sewilli: podsumowanie 2024 r. w obszarze finansowania globalnego rozwoju

Kategoria: Analizy
Na przełomie czerwca i lipca 2025 r., czyli na zakończenie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, odbędzie się w Sewilli czwarta konferencja nt. finansowania rozwoju. Przed jej uczestnikami stoi niełatwe zadanie usprawnienia globalnej architektury finansowej w dość niesprzyjających warunkach politycznych i gospodarczych. To, co wydarzyło się w tym obszarze w 2024 r., będzie w dużym stopniu wpływać na rezultat tego spotkania.
W drodze do Sewilli: podsumowanie 2024 r. w obszarze finansowania globalnego rozwoju

Strategia dla gotówki a obrona swobody wyboru instrumentów płatniczych

Kategoria: Analizy
Współczesne banki centralne są instytucjami o istotnym znaczeniu w systemie monetarnym. Tradycyjnie wśród zadań im przypisanych pozostaje prawo do emisji waluty narodowej, zapewnienie bezpieczeństwa gotówki w obiegu, zaopatrywanie uczestników rynku w gotówkę, zapewnienie autentyczności znaków pieniężnych będących w obrocie, a także wycofywanie z rynku zużytych banknotów nienadających się do obiegu. Narodowa Strategia Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego stworzyła nową perspektywę współpracy banku centralnego z uczestnikami rynku obrotu gotówkowego.
Strategia dla gotówki a obrona swobody wyboru instrumentów płatniczych