Rośnie w siłę kupowanie przez klikanie

Prawie 7 na 10 mieszkańców Unii Europejskiej korzystało w ciągu ostatniego roku z zakupu przez Internet. Via on-line najczęściej kupowane są ubrania i sprzęt sportowy. W Polsce zakupy w sieci upowszechniają się, ale nadal jesteśmy pod tym względem daleko za unijnymi liderami, którymi są Brytyjczycy.

 

Z opublikowanych przez Eurostat danych na temat skłonności Europejczyków do dokonywania zakupów przez Internet, wynika, że w 2017 r. 68 proc. mieszkańców krajów należących do Unii Europejskiej deklarowało, iż w ciągu ostatniego roku dokonało przynajmniej raz zakupu poprzez Internet. 10 lat wcześniej, w 2007 r. zdecydował się na to co drugi mieszkaniec krajów UE.

Z zakupami przez Internet najbardziej oswojeni są mieszkańcy Wielkiej Brytanii, z których aż 86 proc. zadeklarowało, że korzystało z możliwości zakupów w sieci. Niewiele rzadziej to się zdarza w przypadku mieszkańców Szwecji (84 proc.), Danii, Niemiec, Holandii i Luksemburga (po 82 proc.). Na analogicznym poziomie plasuje się pozostająca poza UE Szwajcaria.

Z zakupów przez Internet – nie będzie to zaskoczenie – najchętniej korzystają ludzie młodzi. Wśród ludzi w wieku od 16 do 24 lat udział kupujących w sieci sięga w UE 75 proc. W tej kategorii wieku zakupy poprzez Internet są szczególnie rozpowszechnione w Holandii (90 proc.) i Szwecji (89 proc.). Wśród seniorów (wiek od 65 do 74 lat) internetowe zakupy są mniej popularne, ale są kraje, np. Wielka Brytania, gdzie międzypokoleniowe różnice w tej dziedzinie coraz bardziej się zacierają. W Zjednoczonym Królestwie z zakupów przez Internet skorzystało w ciągu ostatniego roku trzy czwarte seniorów.

W Polsce zakupy przez Internet są mniej upowszechnione niż przeciętnie w krajach unijnych – w 2017 r. korzystanie z tej usługi wskazało 58 proc. Polek i Polaków. Wynik ten jest zbliżony do notowanego w przypadku Hiszpanii (59 proc.), czy Słowenii (57 proc.), ale znacznie wyższy niż w przypadku Węgier (49 proc.), Portugalii (45 proc.), czy Włoch (42 proc.), nie mówiąc już o Bułgarii (27 proc.), czy Rumunii (23 proc.).

Szybko przybywa w Polsce korzystających z internetowych zakupów (w 2007 r. było u nas takich tylko 32 proc.). Inne kraje też się jednak rozwijają i w ciągu ostatnich 10 lat Polsce nie udało się przeskoczyć pod tym względem żadnego innego kraju unijnego. Wykorzystanie Internetu do zakupów najbardziej popularne jest w Polsce – tak jak i w całej UE – w przypadku ludzi młodych (w grupie w wieku od 16 do 24 lat sięga 64 proc.). Polscy seniorzy – w wieku od 65 do 74 lat – są pod tym względem o wiele bardziej wstrzemięźliwi – korzystanie z Internetu przy zakupach deklarowało jedynie 28 proc. z nich.

Przez Internet najczęściej kupowane są ubrania i sprzęt sportowy – wynika z deklaracji mieszkańców UE. Tę drogę zakupu wybierało w 2017 r., wedle danych Eurostatu, 43 proc. kupujących w UE. W tej dziedzinie polscy konsumenci są już najbliżsi średniej unijnej. W Polsce zakupy on-line artykułów sportowych wybrało 38 proc. klientów.

 

Otwarta licencja


Tagi


Artykuły powiązane

Ewolucja podejścia banków centralnych do złota

Kategoria: Instytucje finansowe
Rola złota ulegała znaczącym przemianom wraz z ewolucją międzynarodowego systemu walutowego. Doprowadziło to do stopniowego spadku roli złota w odniesieniu do trzech klasycznych funkcji pieniądza: środka wymiany, jednostki obrachunkowej oraz środka tezauryzacji. Był to proces stopniowej eliminacji tego kruszcu z systemu monetarnego. Należy jednak podkreślić, że okres braku oficjalnej roli złota w systemie monetarnym jest relatywnie krótki w porównaniu z czasem, kiedy pełniło ono wszystkie klasyczne funkcje pieniądza.
Ewolucja podejścia banków centralnych do złota

Banki centralne kontynuują rekordowe zakupy złota

Kategoria: Instytucje finansowe
Banki centralne w 2023 r. kontynuowały politykę zwiększania rezerw złota. Trend ten trwa nieprzerwanie od globalnego kryzysu finansowego, pod wpływem którego nastąpiła decydująca zmiana nastawienia banków do złota.
Banki centralne kontynuują rekordowe zakupy złota

Seniorzy a świat cyfrowych finansów

Kategoria: Analizy
Osoby starsze coraz chętniej korzystają z internetu i bankowości elektronicznej. Nie w każdej sytuacji chcą posługiwać się gotówką. Nie zawsze seniorzy są jednak odporni na próby wyłudzania pieniędzy w przestrzeni cyfrowej.
Seniorzy a świat cyfrowych finansów