MF: Po sierpniu 2025 r. deficyt budżetu wyniósł 172,02 mld zł

Deficyt budżetu po sierpniu 2025 r. wyniósł 172,02 mld zł, tj. 59,6 proc. planu – wynika z szacunków Ministerstwa Finansów, opublikowanych na stronie resortu.

Po lipcu 2025 r. deficyt wynosił 156,7 mld zł.

Dochody po sierpniu 2025 r. wyniosły 362,78 mld zł, tj. 57,3 proc. planu, a wydatki: 534,8 mld zł, tj. 58 proc. planu.

W komunikacie resortu podano, że w warunkach porównywalnych, tj. bez reformy udziałów JST, dochody budżetu państwa w okresie styczeń–sierpień 2025 r. wyniosłyby 448,9 mld zł, tj. 86,1 mld zł więcej i byłyby o 39,5 mld zł wyższe niż w analogicznym okresie 2024 r., tj. 9,7 proc. więcej w ujęciu rdr.

„Oznacza to, że spadek dochodów rdr jest jedynie efektem innego podziału wpływów z PIT i CIT między budżet państwa a JST” – napisano w komunikacie.

W okresie styczeń–sierpień 2025 r. dochody budżetu państwa wyniosły 362,8 mld zł i były niższe o ok. 46,6 mld zł (tj. 11,4 proc.) w porównaniu z tym samym okresem roku ubiegłego (409,4 mld zł, tj. 65,4 proc. planu, tj. znowelizowanej ustawy budżetowej na 2024 r.).

Jak podał MF, dochody podatkowe budżetu państwa wyniosły 321,2 mld zł i były niższe w stosunku do wykonania w okresie styczeń–sierpień 2024 r. o około 44,6 mld zł (tj. 12,2 proc.), w tym:

– dochody z podatku VAT wyniosły 214,6 mld zł i były wyższe o ok. 20,4 mld zł (tj. 10,5 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń–sierpień 2024 r.,

– dochody z podatku akcyzowego wyniosły 59,1 mld zł i były wyższe o ok. 1,1 mld zł (tj. 1,9 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń–sierpień 2024 r.,

– dochody z podatku PIT wyniosły -11,3 mld zł i były niższe o 70,0 mld zł w stosunku do wykonania w okresie styczeń–sierpień 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z PIT wyniosłyby ok. 66,4 mld zł, tj. 13 proc. więcej rdr,

– dochody z podatku CIT wyniosły 44,1 mld zł i były wyższe o około 2,4 mld zł (tj. 5,8 proc.), w stosunku do wykonania w okresie styczeń–sierpień 2024 r. W warunkach porównywalnych, bez reformy dochodów JST, dochody budżetu państwa z CIT wyniosłyby blisko 49,1 mld zł, tj. 17,7 proc. więcej rdr.

W okresie styczeń–sierpień 2025 r. wykonanie dochodów niepodatkowych wyniosło 40,7 mld zł i było niższe o ok. 2,2 mld zł (tj. 5,0 proc.) w stosunku do wykonania w okresie styczeń–sierpień 2024 r.

„Porównując dane o wykonaniu dochodów budżetu państwa w zakresie PIT i CIT do wykonania z 2024 r. należy pamiętać, że od 2025 r. w życie weszła reforma finansowania samorządów, która zmieniła udziały jst w PIT i CIT. Wobec tego udziały przypadające budżetowi państwa są nieporównywalne między tymi latami” – dodano.

Wysokość udziałów przekazanych JST z tytułu udziału w dochodach z PIT w okresie styczeń-sierpień 2025 r. wyniosła 133,8 mld zł. W porównaniu z kwotą 48,6 mld zł przekazaną w analogicznym okresie poprzedniego roku stanowi to wzrost o 85,2 mld zł (175,3 proc.) rdr. W okresie styczeń–sierpień 2025 r., całkowite wpływy sektora finansów publicznych (tj. budżetu państwa i JST) z PIT wyniosły 122,5 mld zł i były wyższe o 15,2 mld zł (14,1 proc.) w stosunku do analogicznego okresu 2024 r.

Na styczeń oraz luty 2025 r. zostały przypisane raty w wysokościach po 2/13 kwoty udziałów zaplanowanej na cały rok. Pozostałe raty w kolejnych miesiącach roku budżetowego 2025 stanowią 1/13 kwoty zaplanowanej na cały rok.

„W przypadku dochodów budżetu państwa z podatku akcyzowego należy pamiętać o zmianach, które weszły w życie od 2025 r. Od 1 stycznia 2025 r. o 5 proc. wzrosła akcyza na alkohol etylowy, piwo, wino, napoje fermentowane i wyroby pośrednie. Dla wyrobów tytoniowych i nowatorskich dotychczasowe stawki akcyzy obowiązywały do końca lutego 2025 r.” – napisał resort.

Wykonanie wydatków budżetu państwa w okresie styczeń–sierpień 2025 r. wyniosło 534,8 mld zł tj. 58,0 proc. planu, jednocześnie było wyższe o około 36,8 mld zł (tj. o 7,4 proc.) w stosunku do tego samego okresu 2024 r. (498,0 mld zł, tj. 57,5 proc. planu).

MF podał, że porównując wykonanie wydatków po sierpniu 2025 r. z okresem styczeń–sierpień 2024 r. ich wyższe wykonanie wynika przede wszystkim z przekazania:

– w marcu 2025 r. środków w kwocie około 19 mld zł z części 20 – Gospodarka (I transza) na spłatę zobowiązań z tytułu obligacji wraz z odsetkami Polskiego Funduszu Rozwoju S. A. wyemitowanych w 2020 r. na sfinansowanie rządowego programu „Tarcz Finansowych”

– w lipcu 2025 r. środków w kwocie 16 mld zł z części 19 – Budżet, finanse publiczne i instytucje finansowe, do Funduszu Przeciwdziałania COVID-19 na sfinansowanie zobowiązań wyemitowanych przez Bank Gospodarstwa Krajowego w latach 2020–2023.

W załączniku szczegółowe dane o wykonaniu budżetu państwa po sierpniu 2025 r.

doa/ osz/


Artykuły powiązane

Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Kategoria: Instytucje finansowe
Rosja przyjęła kolejny „wojenny” budżet na 2025 r. i lata 2026–2027. Wbrew wcześniejszym założeniom sytuacja się nie normalizuje, wydatki rosną w galopującym tempie, a deficyt narasta. Budżet nie jest w stanie wspierać innych sfer życia społeczno-gospodarczego decydujących o przyszłej pozycji Rosji, a jego stan pokazuje wymierne koszty wojny, te bieżące, jak również te, które będą obciążać rosyjską gospodarkę przez następnych wiele lat.
Rosyjski budżet przegrywa z wojną

Wojna celna dotknie też handel rolno-spożywczy USA

Kategoria: Analizy
W kontekście wprowadzanych przez USA ceł dużo się mówi o łańcuchach wartości, w ramach których są wytwarzane wyroby przemysłowe, a relatywnie niewiele o łańcuchach dostaw żywności. Stąd też w artykule wskazano potencjalne kierunki wpływu ceł, które zostały nałożone i mają obowiązywać w zakresie handlu rolno-spożywczego Stanów Zjednoczonych.
Wojna celna dotknie też handel rolno-spożywczy USA

Dalszy spadek polskiego eksportu

Kategoria: Analizy
Deficyt w polskim handlu zagranicznym pogłębił się w I kwartale 2025 r. Na pogarszanie się salda obrotów towarowych wpłynęły: dalszy spadek eksportu przy istotnym przyspieszeniu zakupów zagranicznych Polski.
Dalszy spadek polskiego eksportu