Wyraźna poprawa salda handlowego Polski
Kategoria: Analizy
W I kwartale 2025 r. odnotowano kolejny głęboki spadek eksportu z Polski środków transportu i ich części, tendencja spadkowa kontynuowana była w eksporcie towarów konsumpcyjnych trwałego użytku, a wysoki wzrost wartości odnotowano w eksporcie produktów rolnych – podał Narodowy Bank Polski w kwartalnym bilansie płatniczym.
„W I kwartale 2025 r. wartość eksportu obniżyła się o 1,2 proc. rdr do poziomu 359,0 mld zł. Do zmniejszenia wartości eksportu przyczynił się spadek wolumenu. W I kwartale 2025 r. eksport towarów realnie się zmniejszył o 2,2 proc. rdr (wobec spadku o 2,6 proc. w IV kwartale 2024 r.). Był to ósmy kolejny kwartał spadku eksportu w cenach stałych. Niewielki natomiast pozytywny wpływ na zmiany wartości miał wzrost cen transakcyjnych eksportu o 0,5 proc. rdr. Negatywny wpływ na realną dynamikę eksportu towarów ma utrzymująca się na niskim poziomie dynamika popytu w krajach Unii Europejskiej, będących głównymi odbiorcami towarów pochodzących z Polski oraz rosnąca konkurencja ze strony eksporterów z innych krajów, zwłaszcza z Chin” – napisał NBP.
„Spośród głównych kategorii towarów największy wpływ na zmniejszenie wartości eksportu na początku 2025 r. miał kolejny głęboki spadek eksportu w kategorii obejmującej środki transportu i ich części. Tendencja spadkowa kontynuowana była także w eksporcie towarów konsumpcyjnych trwałego użytku. Z kolei relatywnie wysoki wzrost wartości odnotowano w eksporcie produktów rolnych” – dodano.
W I kw. 2025 r. wartość importu do Polski zwiększyła się o 4,5 proc. rdr do 373,1 mld zł.
NBP podał też, że zwiększenia importu towarów na początku 2025 r. przyczyniło się przede wszystkim ożywienie popytu konsumpcyjnego.
„Wolumen importu towarów konsumpcyjnych odnotował w tym okresie dwucyfrowy wzrost, zdecydowanie najwyższy spośród głównych kategorii towarów. Największy natomiast wpływ na zwiększenie cen importu miały rosnące ceny żywności. Dalszy duży wzrost importu z krajów pozaeuropejskich przyczynił się do zwiększenia ich znaczenia w imporcie ogółem do blisko 40 proc. W omawianym okresie najsilniej powiększyły się dostawy towarów z Chin, Stanów Zjednoczonych oraz z Korei” – napisano.
W I kwartale 2025 r. deficyt w obrotach towarowych wyniósł 14,1 mld wobec nadwyżki 6,5 mld zł w analogicznym okresie 2024 r. Był to czwarty kolejny kwartał z ujemnym saldem.
„Powiększająca się nierównowaga była przede wszystkim wynikiem zróżnicowanych zmian wolumenu importu i eksportu. Mniejszy wpływ na saldo miało pogorszenie się wskaźnika terms of trade. W analizowanym okresie saldo obrotów towarowych pogorszyło się we wszystkich głównych kategoriach. Największy wpływ na pogorszenie salda miało zmniejszenie nadwyżki w towarach konsumpcyjnych oraz środków transportu. Dodatnie saldo w środkach transportu obniżyło się do najniższego poziomu od 2020 r., a nadwyżka w towarach konsumpcyjnych obniżyła się do najniższego poziomu od 2018 r. Ponadto do pogorszenia salda przyczyniły się także większe dostawy uzbrojenia” – dodano.
tus/ gor/