Podwyższenie programu 500+ do 800 zł to dodatkowe ok. 24 mld zł

Podwyższenie programu 500+ do 800 zł to koszt ok. 24 mld zł, czyli ok. 0,7–0,8 proc. PKB – poinformował premier Mateusz Morawiecki. Dodał, że ten dodatkowy impuls fiskalny nie powinien zmienić obecnych trendów inflacyjnych.

„Właśnie dlatego proponujemy 800 plus od stycznia, że jesteśmy przekonani, że wtedy inflacja będzie już w mocnym trendzie spadającym. Dziś, czytając analizy instytucji międzynarodowych i nasze własne, wiemy, że inflacja będzie spadała, a w końcówce tego roku może być w bardzo mocnym trendzie spadkowym. Stąd 800 plus, czyli dodatkowe ok. 24 mld zł, to jest tego typu zastrzyk finansowy, to około 0,7–0,8 proc. PKB, na pewno nie przełoży się w całości na wydatki, część z tego jest oszczędzana” – powiedział premier.

„Ekonomiści doskonale wiedzą i potrafią to policzyć, że nie dojdzie tu do jakiegoś niebezpiecznego impulsu fiskalnego, który odwróci ten trend inflacyjny” – dodał.

Premier, zapytany o źródła finansowania waloryzacji programu „500+” powiedział: „Dalej poprawiamy funkcjonowanie systemu podatkowego, systemu finansów publicznych, dalej uszczelniamy. Nie dalej jak sześć dni temu pani minister Rzeczkowska wniosła na Radę Ministrów kolejną ustawę. Tam są kolejne miliardy z uszczelnienia podatku VAT, CIT. Stąd pojawiają się dodatkowe środki zaplanowane także na 2024 r.”.

„Po drugie – z mocniejszego wzrostu gospodarczego w 2024 r. niż w 2023 r. Ogromna większość agencji ratingowych i instytucji międzynarodowych zgadza się z naszymi prognozami, że ten wzrost gospodarczy będzie szybszy. Szybszy wzrost gospodarczy przekłada się na wyższą aktywność, a ta z kolei przekłada się na lepszy stan budżetowy, na wyższe dochody. Mamy to odpowiednio przekalkulowane, nie mam co do tego obaw” – dodał.

pat/ osz/


Artykuły powiązane

Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Kategoria: Raporty
Obraz edukacji ekonomicznej w Polsce jest dynamiczny i złożony. W całym kraju wiele organizacji i instytucji – interesariuszy z sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji niekomercyjnych tworzy i wdraża projekty edukacyjne zarówno z zakresu ekonomii, jak i finansów. W czerwcu 2024 r. z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej, w której NBP ma swojego przedstawiciela, a także we współpracy z OECD, została przyjęta w Polsce „Krajowa Strategia Edukacji Finansowej”. Tym samym nasz kraj dołączył do grona państw, które mają ogólnokrajową strategię na rzecz edukacji finansowej.
Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Bezwarunkowy dochód podstawowy – utopia czy szansa na efektywność?

Kategoria: Polityka fiskalna
Przełomowym pomysłem ekonomicznym zrywającym z dotychczasowym paradygmatem opieki społecznej okazuje się bezwarunkowy dochód podstawowy. Część osób uznaje go za klucz do pokonania bolączek stechnicyzowanej gospodarki. Zdaniem innych – to idea tyleż kosztowna co utopijna.
Bezwarunkowy dochód podstawowy – utopia czy szansa na efektywność?

Trendy w globalnych przepływach zagranicznych inwestycji bezpośrednich

Kategoria: Polityka fiskalna
Spowolnienie gospodarcze, napięcia geopolityczne, obawy dotyczące bezpieczeństwa łańcucha dostaw i szerzej bezpieczeństwa narodowego prowadzące do wzrostu protekcjonizmu i fragmentacji handlu, bardziej restrykcyjne otoczenie regulacyjne biznesu, trudniejsze globalne warunki finansowe i rosnące koszty negatywnych skutków zmian klimatu to wybrane czynniki podważające stabilność i przewidywalność globalnych przepływów inwestycyjnych. Nie pozostają bez wpływu na przepływy zagranicznych inwestycji bezpośrednich (ZIB), zarówno w rozwiniętych, jak i w rozwijających się krajach.
Trendy w globalnych przepływach zagranicznych inwestycji bezpośrednich