Złota rezerwa na trudne czasy
Kategoria: Polityka pieniężna
CC BY-NC-ND irrefutableundeniable
W ciągu najbliższych siedmiu lat chiński rynek samochodów osobowych i dostawczych będzie rósł w średnim tempie 7,4 proc. rocznie. Do 2020 roku Chiny zwiększą swój udział w globalnym rynku do 29 proc., z wolumenem sprzedaży sięgającym 34,7 mln sztuk. Drugim najszybciej rozwijającym się regionem (średnio 11 proc. w skali roku) będą Indie i kraje Azji Południowo Wschodniej. W 2020 roku sprzedaż na tych rynkach sięgnie łącznie 14,7 mln sztuk.
W Europie Zachodniej rynek samochodów osobowych i dostawczych kurczy się od 2008 roku. Najbliższe lata powinny jednak przynieść stopniowy wzrost sprzedaży, średnio o 3,8 proc. rocznie. Autorzy raportu przewidują, że powrót do sprzedaży na poziomie sprzed kryzysu (powyżej 16 mln sztuk) uda się osiągnąć prawdopodobnie dopiero około 2020 roku.
Sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych na świecie
Źródło: KPMG, dane LMC
W Ameryce Północnej udało się już odrobić większość ubytków w sprzedaży wywołanych kryzysem. Powrót do wcześniejszych poziomów potrwa jednak jeszcze 2-3 lata. W najbliższych 7 latach rynek ten będzie rósł średnio o 2 proc. rocznie, a sprzedaż samochodów osobowych i dostawczych w 2020 roku może sięgnąć 20,7 mln sztuk.
Przed najsłabszymi perspektywami stoją Japonia i Korea Południowa. Najbardziej prawdopodobny scenariusz do 2020 roku to spadek sprzedaży średnio o 1,1 proc. rocznie.
Obecnie 78 proc. samochodów osobowych i dostawczych sprzedawanych na świecie to marki producentów pochodzących z USA, Europy Zachodniej, Japonii i Korei Płd. Do 2020 roku ich udział nieznacznie zmaleje, KPMG szacuje, że do ok 15 proc. Chińscy producenci z kolei mogą uzyskać w ciągu siedmiu lat 15,5 proc. udziału w światowym rynku samochodów. Obecnie odpowiadają za 12,4 proc.
Cały raport jest dostępny na stronie KPMG.