Stany Zjednoczone powinny refinansować swoje zadłużenie

Oprocentowanie długoterminowych amerykańskich obligacji skarbowych jest na najniższym poziomie w historii. Rząd Stanów Zjednoczonych powinien to wykorzystać i wydłużyć średnią zapadalność swojego zadłużenia. W ten sposób zagwarantuje, że odsetki jakie będzie płacił od wyemitowanych dziś obligacji będą niskie przez długie lata.
Stany Zjednoczone powinny refinansować swoje zadłużenie

Siedziba Giełdy Nowojorskiej na Wall Street (Wikipedia)

Ekonomiści firmy doradztwa inwestycyjnego First Trust Brian S. Wesbury, Robert Stein i Strider Elass wskazują, że rząd Stanów Zjednoczonych wyświadcza podatnikom niedźwiedzią przysługę.

Wskazują, że nadzwyczajna sytuacja na rynkach sprowadziła oprocentowanie długoterminowych obligacji skarbowych do najniższych poziomów w historii. Rentowność obligacji 10 letnich wynosiła w lipcu br. zaledwie 1,4 proc., a 30 letnich 2,5 proc.

Jednak zamiast korzystać z możliwości taniego refinansowania Departament Skarbu ogranicza średnią zapadalność zadłużenia. W lipcu 2011 roku 10,4 proc. długu publicznego Stanów Zjednoczonych stanowiły obligacje 10 letnie lub dłuższe. W marcu br. (są to najświeższe dane) było to 9,4 proc. W połowie 2001 roku 20 proc. zadłużenia stanowiły obligacje 10 letnie lub dłuższe.

Ekonomiści First Trust uważają, że należy jak najszybciej odwrócić ten trend.

Mimo, że długoterminowe stopy procentowe są blisko najniższych poziomów w historii, cały czas są wyższe niż stopy krótkoterminowe. Oznacza to, że emisja większej liczby obligacji długoterminowych będzie w krótkiej perspektywie droższa niż finansowanie się obligacjami o krótszym terminie. Warto to jednak zrobić, bo daje to gwarancję, że przez następne 10, 30 lub 100 lat (autorzy analizy sugerują wprowadzenie takich super długoterminowych obligacji) obsługa zadłużenia będzie tania.

Siedziba Giełdy Nowojorskiej na Wall Street (Wikipedia)

Tagi


Artykuły powiązane

„Dokręcanie śruby” – ostrzejsze prawo obligacji nieskarbowych

Kategoria: Instytucje finansowe
Prawo na polskim rynku obligacji nieskarbowych istotnie zaostrzono w latach 2017–2024. Główną przesłanką „dokręcania śruby” w obligacjach było wzmocnienie ochrony inwestorów będących osobami fizycznymi. W tym celu m.in. ograniczono ofertę obligacji mogących mieć cechy missellingu, wprowadzono nowe obowiązki informacyjne dla emitentów i zwiększono wymogi dotyczące oferowania osobom fizycznym nieskarbowych papierów dłużnych (zwłaszcza obligacji korporacyjnych).
„Dokręcanie śruby” – ostrzejsze prawo obligacji nieskarbowych

Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego

Kategoria: Instytucje finansowe
Amerykański dług publiczny, pomimo że przekroczył 100 proc. PKB, jest uważany za bezpieczny ze względu na rolę Ameryki jako globalnego dostawcy bezpiecznych aktywów i waluty rezerwowej. W niniejszym artykule wykorzystano model do ilościowego określenia dodatkowej zdolności zadłużeniowej generowanej przez ten uprzywilejowany status. Okazuje się, że uprzywilejowany status Stanów Zjednoczonych zwiększa maksymalny poziom stabilnego zadłużenia o około 22 proc. PKB, głównie ze względu na płynność długu i jego powszechne wykorzystanie jako zabezpieczenia. Ogólnie, status Stanów Zjednoczonych na światowych rynkach finansowych ma kluczowe znaczenie dla zdolności obsługi zadłużenia, a wysiłki innych krajów zmierzające do wprowadzenia konkurencyjnych bezpiecznych aktywów mogą stanowić wyzwanie dla dominującej pozycji Stanów Zjednoczonych.
Nadzwyczajny przywilej i stabilność amerykańskiego długu publicznego

Sintra 2024: Polityka pieniężna w dobie transformacji

Kategoria: Instytucje finansowe
Dyskusja podczas tegorocznego forum bankierów centralnych w portugalskiej Sintrze dotyczyła głównie aktualnych wyzwań dla polityki pieniężnej związanych z zachodzącymi w gospodarce światowej zmianami strukturalnymi, napięciami geopolitycznymi i skutkami silnych wstrząsów z poprzednich lat.
Sintra 2024: Polityka pieniężna w dobie transformacji