Nie ufajcie politykom chcącym kontrolować banki

Gdy w 1997 r. Bank Anglii uczyniono politycznie niezależnym, odebrano mu jednocześnie moc nadzoru nad systemem bankowym. Użyto wtedy dwóch argumentów. Oba okazały się błędne w teorii i w praktyce.
Nie ufajcie politykom chcącym kontrolować banki

Czy Mario Draghi, prezes EBC, powinien zająć się także nadzorem bankowym? (EuropeanParliament CC BY-NC-ND)

Gdy w 1997 r. Bank Anglii uczyniono politycznie niezależnym, odebrano mu jednocześnie moc nadzoru nad systemem bankowym. Użyto wtedy dwóch argumentów. Pierwszy opierał się na stwierdzeniu, że pomiędzy prowadzeniem polityki pieniężnej a prowadzeniem nadzoru bankowego zachodzi konflikt interesów. Drugi – że nadzór bankowy nie może być równie niezależny politycznie, co polityka pieniężna i jego działanie musi być rozliczane przez władze państwowe.

Oba argumenty okazały się błędne w teorii i w praktyce. Nie tylko w Anglii. Okazało się, że pomiędzy polityką pieniężną a nadzorem konfliktu nie ma, wręcz przeciwnie – mamy do czynienia z ich wspólnotą. Natomiast nadzór bankowy pozostający w rękach państwa utrudnia bankom centralnym pozyskiwanie danych koniecznych do prowadzenia skutecznej polityki pieniężnej.

Argument, że nadzór potrzebuje innego rodzaju nadzorcy niż ten zajmujący się polityką pieniężna, bo chodzi tu o pieniądze podatnika, także nie wytrzymuje krytyki. Przecież to samo możnaby powiedzieć o banku centralnym. Jego decyzja, żeby podnieść stopy procentowe może być równie kosztowna dla gospodarki, a wiec w rezultacie dla podatnika, co decyzja nadzoru o ratowaniu upadającego banku.

Dlaczego zatem, pomimo przytłaczających dowodów i przy braku wystarczającej analizy, nietrafne argumenty są wciąż w użyciu, na przykład w dyskusji o przyznaniu uprawnień nadzorczych Europejskiemu Bankowi Centralnemu? Dlaczego pojawiające się propozycje tak duży nacisk kładą na rozdział polityki pieniężnej i nadzoru bankowego?

Najprawdopodobniej wynika to ze strachu polityków przed utworzeniem silnej instytucji w centrum Europy, na która nie mieliby żadnego wpływu.

>>więcej: FT.com


Czy Mario Draghi, prezes EBC, powinien zająć się także nadzorem bankowym? (EuropeanParliament CC BY-NC-ND)

Tagi


Artykuły powiązane

NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Kategoria: Instytucje finansowe
Narodowy Bank Polski pełni istotną rolę w zapewnieniu stabilności systemu finansowego, a szczególnie sektora bankowego. W zakresie nadzoru finansowego jego rola ulegała zmianom. W latach 1989-2007 NBP był bezpośrednio zaangażowany w nadzór nad bankami, a od 2015 r. pełni wiodącą funkcję w nadzorze makroostrożnościowym.
NBP strażnikiem stabilności systemu finansowego

Ewolucja polityki banków centralnych

Kategoria: Instytucje finansowe
Banki centralne przechodziły i przechodzą ewolucję. Jej przebieg można oceniać też przez pryzmat ich relacji z rządem. Wbrew pozorom nie jest to łatwe przedsięwzięcie. Rzecz w tym, że relacja ta powinna być oparta na dialogu i współpracy, ale i z poszanowaniem niezależności banku centralnego.
Ewolucja polityki banków centralnych

Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań

Kategoria: Instytucje finansowe
W seriach wydawniczych Materiały i Studia NBP oraz NBP Working Papers został niedawno opublikowany raport przedstawiający wyniki najnowszych badań dotyczących mechanizmu transmisji polityki pieniężnej w Polsce. Z wielu wątków poddanych analizie wybraliśmy trzy, które streszczamy w niniejszym artykule. Rozpoczynamy od czynników wpływających na możliwie zmiany mechanizmu transmisji polityki pieniężnej. Następnie analizujemy siłę i opóźnienia, z jaką decyzje Rady Polityki Pieniężnej oddziałują na gospodarkę. W ostatniej części artykułu przyglądamy się bliżej funkcjonowaniu kanału kredytowego polityki pieniężnej w Polsce.
Mechanizm transmisji polityki pieniężnej w Polsce: wybrane wnioski z najnowszych badań