Autor: Milena Kabza

Dr nauk ekonomicznych, pracuje w NBP

więcej publikacji autora Milena Kabza

Realia wymuszają zmiany globalnego ładu gospodarczego

Skutkiem fragmentacji w skali globalnej, dotyczącej zarówno kwestii ekonomicznych, politycznych, jak i społecznych, są zmiany w międzynarodowym ładzie gospodarczym.  Ekonomiści, finansiści i politycy zaczęli intensywnie myśleć, jak zbudować wspólną przyszłości w podzielonym świecie.
Realia wymuszają zmiany globalnego ładu gospodarczego

Postawa USA zmienia się w stronę większego skupienia na sprawach wewnętrznych. Pole, z którego ustępują chcą zająć Chiny. (CC By NC ND Tracy Lee Caroll)

Istniejący światowy porządek gospodarczy, zainicjowany przez Stany Zjednoczone i ich sojuszników po II wojnie światowej, opiera się na instytucjach międzynarodowych, takich jak Międzynarodowy Fundusz Walutowy (MFW) i Bank Światowy. Instytucje te zostały zaprojektowane w szczególności w celu określenia obowiązków państw członkowskich dotyczących polityki gospodarczej i obejmowały stworzony zestaw najlepszych praktyk w tym zakresie, który przekształcił się w tzw. konsensus waszyngtoński.

Układ ten opierał się na paradygmacie ekonomicznym, który miał na celu promowanie wzajemnych korzyści gospodarczych między krajami, kładąc nacisk na liberalizację handlu, względnie nieograniczony transgraniczny przepływ kapitału, ceny kształtowane na wolnym rynku i deregulację na poziomie krajowym.

Przez kilka dziesięcioleci międzynarodowy porządek ekonomiczny kierowany przez instytucje z Bretton Woods funkcjonował dobrze, wspierając wzrost dobrobytu i względną stabilność finansową. Potem wstrząsnęły nim serie szoków finansowych, których kulminacją był globalny kryzys finansowy z 2008 roku.

Kryzys ten nie był jednak głównym źródłem problemów dla obecnego porządku gospodarczego. Ewolucja ładu globalnego była od dawna prześcigana przez zmiany strukturalne w światowej gospodarce, a instytucje międzynarodowe zbyt długo nie uwzględniały coraz większego znaczenia rozwoju sektora finansowego i jego wpływu na realną gospodarkę, a także nie stworzyły odpowiednich warunków dla wschodzących gospodarek.

Rozbudowany system koordynacji polityki makroekonomicznej nie pozwolił uniknąć powstania nowych nierównowag globalnych, z których najważniejszymi są rosnące nadwyżki po stronie gospodarek rozwiniętych i rosnące deficyty dużej grupy krajów wschodzących i rozwijających się. Dodatkowo rosnące znaczenie gospodarek wschodzących zmieniło kształt międzynarodowego systemu monetarnego i finansowego.

Globalna koordynacja polityki makroekonomicznej i regulacyjnej, prowadzona w ramach takich instytucji, jak MFW, Bank Światowy, Rada ds. Stabilności Finansowej czy Bank Rozrachunków Międzynarodowych powinna zatem zapewnić właściwą reprezentację przedstawicieli tej grupy krajów. Struktury zarządzania, w tym siła głosu, w instytucjach międzynarodowych lepiej odpowiadają bowiem realiom gospodarczym XX niż XXI wieku – mimo trwających wewnętrznych reform.

Konsekwencje braku pełnego zreformowania sposobu zarządzania i reprezentacji w międzynarodowych instytucjach finansowych zostało spotęgowane przez Chiny próbujące pogodzić priorytety krajowe z globalną odpowiedzialnością gospodarczą drugiej co do wielkości gospodarki świata. Inne kraje, zwłaszcza niektóre gospodarki rozwinięte, również nie zmieniły swoich polityk, aby uwzględnić zmiany w stosunkach gospodarczych wynikające z globalizacji, liberalizacji i deregulacji.

Doprowadziło to do dalszych reperkusji ekonomicznych, politycznych i społecznych. Ze względu na niezadowolenie społeczeństw z marginalizacji ekonomicznej i brak pełnego dostępu do korzyści z dobrobytu, w wielu krajach nasiliła się presja polityczna ukierunkowana na większą rolę interesów narodowych.

Ta tendencja ma odzwierciedlenie na przykład w renegocjacjach porozumienia NAFTA (North American Free-Trade Agreement), wycofaniu się Stanów Zjednoczonych z TPP (Trans-Pacific Partnership), czy też wyjściu Wielkiej Brytanii z Unii Europejskiej.

W tym kontekście szczególnie ważna jest postawa USA, gdzie od kilku lat można zaobserwować większe skupienie na sprawach wewnętrznych, kosztem przewodnictwa globalnego w zakresie ekonomicznym.

Jednocześnie Chiny, druga gospodarka świata, wykorzystują słabnący rdzeń globalnego systemu gospodarczego i budują własne, regionalne struktury. Przykładem może być tutaj Azjatycki Bank Inwestycji Infrastrukturalnych (Asian Infrastructure Investment Bank, AIIB), będący jednocześnie i kontynuacją i narzędziem do realizacji inicjatywy „Jeden Pas, Jedna Droga”, nazywanej Nowym Jedwabnym Szlakiem, mającej na celu budowę infrastruktury łączącej Chiny z zachodnią Azją, Europą i Afryką, oraz wzrost liczby dwustronnych umów międzynarodowych.

Nie sposób nie wspomnieć również o powoływanych nowych, alternatywnych w stosunku do już działających, instytucjach regionalnych i subregionalnych m.in. w obszarze banków rozwoju, czy też zapowiedzi powstania Europejskiego Funduszu Walutowego (>>więcej na ten temat).

Zmiany te powodują z kolei napięcia handlowe i zwiększają ryzyko fragmentacji gospodarczej. Kontynuacja tych tendencji może spowodować, że konfiguracja gospodarcza i finansowa na świecie stanie się mniej stabilna, co jest szczególnie ryzykowne w świetle kolejnych zagrożeń geopolitycznych (jak ze strony Korei Płn.).

Dotychczasowy system światowego zarządzania gospodarczego i finansowego wydaje się być nieoptymalny, a brak zmian w zakresie jego organizacji może oznaczać intensyfikację problemów.

Podczas ostatniego Światowego Forum Ekonomicznego w Davos liderzy biorący udział w dyskusjach w większości wskazywali na konieczność kontynuowania i pogłębiania współpracy gospodarczej i handlowej (m.in. Christine Lagarde, szefowa MFW, kanclerz Niemiec Angela Merkel, prezydent Francji Emmanuel Macron, czy też Narendra Modi, premier Indii) przeciwstawiając się protekcjonizmowi handlowemu i tendencjom dezintegracyjnym. Najbliższa przyszłość pokaże, na ile te deklaracje będą odzwierciedlone w podejmowanych działaniach – zarówno w skali krajowej i regionalnej, jak i międzynarodowej.

Postawa USA zmienia się w stronę większego skupienia na sprawach wewnętrznych. Pole, z którego ustępują chcą zająć Chiny. (CC By NC ND Tracy Lee Caroll)

Tagi


Artykuły powiązane

W drodze do Sewilli: podsumowanie 2024 r. w obszarze finansowania globalnego rozwoju

Kategoria: Analizy
Na przełomie czerwca i lipca 2025 r., czyli na zakończenie polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej, odbędzie się w Sewilli czwarta konferencja nt. finansowania rozwoju. Przed jej uczestnikami stoi niełatwe zadanie usprawnienia globalnej architektury finansowej w dość niesprzyjających warunkach politycznych i gospodarczych. To, co wydarzyło się w tym obszarze w 2024 r., będzie w dużym stopniu wpływać na rezultat tego spotkania.
W drodze do Sewilli: podsumowanie 2024 r. w obszarze finansowania globalnego rozwoju

Pół wieku starań o nowy międzynarodowy ład ekonomiczny

Kategoria: Instytucje finansowe
Zgromadzenie Ogólne ONZ przyjęło, pół wieku temu – 1 maja 1974 r., deklarację w sprawie ustanowienia Nowego Międzynarodowego Ładu Ekonomicznego (New International Economic Order - NIEO) wraz z programem działania. Mimo że od tamtej pory w gospodarce i polityce światowej zmieniło się bardzo dużo, niektóre postulaty zawarte w tych dokumentach są nadal aktualne. Warto do nich wrócić w momencie, w którym coraz częściej mówi się o konieczności zasadniczej przebudowy globalnego porządku gospodarczego i „nowego Bretton Woods”.
Pół wieku starań o nowy międzynarodowy ład ekonomiczny

Ewolucja międzynarodowej architektury finansowej

Kategoria: Instytucje finansowe
Globalna architektura finansowa ewoluuje wraz ze zmieniającym się układem sił gospodarczych na świecie i kolejnymi kryzysami. Ale jej fundamenty pozostały jednak te same, na czele z Międzynarodowym Funduszem Walutowym, którego członkami są niemal wszystkie państwa. Kolejne lata przyniosą nowe rozwiązania i wyzwania. W przyszłości światowy system finansowy musi lepiej odzwierciedlać interesy słabszych ekonomicznie krajów. Konieczne będzie również większe zaangażowanie w sprawy związane ze zmianami klimatycznymi.
Ewolucja międzynarodowej architektury finansowej