MF: Przeciw przenosz. zysku za granicę przez korp. zmiany w CIT

Ministerstwo finansów przygotuje zmiany w podatku dochodowym od osób prawnych (CIT) przeciwdziałające przenoszeniu przez korporacje zysku za granicę – wynika z wykazu prac legislacyjnych i programowych Rady Ministrów. Rząd miałby przyjąć zmiany w III kwartale 2019 r.

Planowany projekt w istotnym zakresie stanowi implementację unijnej dyrektywy w sprawie rozbieżności w kwalifikacji tzw. struktur hybrydowych dotyczących państw trzecich zwanej dyrektywą ATAD 2. Przekłada ona na grunt UE efekty prac podejmowanych w ostatnich latach na forum międzynarodowym, w szczególności przez Organizację Współpracy Gospodarczej i Rozwoju (OECD) w ramach projektu dotyczącego przeciwdziałania erozji bazy podatkowej i przenoszenia zysku (BEPS).

„Regulacja przewidziana dyrektywą wpisuje się w obecne ogólnoświatowe (w tym Polski) priorytety polityczne dotyczące międzynarodowego opodatkowania, wskazujące na konieczność przywrócenia zaufania do systemów podatkowych jako sprawiedliwych mechanizmów i umożliwienie rządom rzeczywistego utrzymania suwerenności podatkowej. Charakter przepisów zawartych w ww. dyrektywie stanowi wyraz dążenia na forum UE do zapewnienia, poprzez zwiększenie skuteczności krajowych systemów opodatkowania podatkiem dochodowym przedsiębiorstw korporacyjnych, aby podatki były płacone w miejscu, gdzie są generowane zyski i wytwarzana jest wartość” – wyjaśniono.

Wskazany cel, jak podano, ma zostać osiągnięty poprzez wdrożenie przez wszystkie państwa członkowskie UE do swoich ustawodawstw podatkowych najbardziej powszechnych rozwiązań (instytucji) prawnych przeciwdziałających tzw. optymalizacji podatkowej. Ustalono, że dyrektywa ATAD 2 ma być, co do zasady, implementowana 1 stycznia 2020 r. Jedynie wdrożenie przepisu dot. rozbieżności w kwalifikacji odwróconych struktur hybrydowych zostało przesunięte na 1 stycznia 2022 r.

Zmiana ma dotyczyć także przepisów, które nałożyły na państwa członkowskie obowiązek wprowadzenia ujawniania organom podatkowym informacji o schematach podatkowych oraz przekazywania informacji o ujawnionych schematach organom podatkowym innych państw członkowskich Unii Europejskiej (tzw. regulacje MDR).

Proponowane zmiany polegają na wprowadzeniu przepisów regulujących cztery kategorie rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych: wynikających z płatności dokonanych z tytułu instrumentu finansowego; będące konsekwencją różnic w przydziale płatności dokonanych na rzecz podmiotu hybrydowego lub stałego zakładu, w tym w wyniku płatności na rzecz pominiętego stałego zakładu; wynikające z płatności dokonanych przez podmiot hybrydowy na rzecz właściciela lub hipotetycznych płatności między siedzibą główną a stałym zakładem lub pomiędzy co najmniej dwoma stałymi zakładami; sytuacje podwójnego odliczenia wynikające z płatności dokonanych przez podmiot hybrydowy lub stały zakład.

„Celem wprowadzenia nowych przepisów jest zwiększenie odporności polskiego rynku, a tym samym rynku wewnętrznego Unii Europejskiej, na rozbieżności w kwalifikacji struktur hybrydowych” – napisano.

Poinformowano, że projektowana nowela nałoży na Szefa Krajowej Administracji Skarbowej obowiązek przekazania informacji o schematach podatkowych transgranicznych organom podatkowym państw członkowskich (oraz w ograniczonym zakresie Komisji Europejskiej), jak również zakres, sposób i termin przekazania tej informacji. Przewidziano uszczegółowienie przesłanek obowiązku przekazywania informacji o transgranicznych schematach podatkowych. Raportowaniem mają zostać objętej jurysdykcji, które stosują szkodliwą konkurencję podatkową (tzw. raje podatkowe) według wspólnego wykazu Unii Europejskiej.

mmu/skr/gor/


Artykuły powiązane

Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Kategoria: Instytucje finansowe
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje szybki postęp. Dynamiczny rozwój technologii informatycznych i cyfryzacja gospodarki wymuszają zmiany także w funkcjonowaniu systemu płatniczego i w samych płatnościach. Zjawisko to ma zasięg globalny. Dotyczy również strefy euro. W dyskusji publicznej pada pytanie, czy po 25 latach od wprowadzenia banknotów i monet euro nadszedł już czas na równoległe wprowadzenie przez Eurosystem (tj. Europejski Bank Centralny i 20 banków centralnych państw strefy euro) cyfrowego odzwierciedlenia gotówki?
Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Miejsce gotówki i CBDC w systemie płatniczym w przyszłości

Kategoria: Analizy
Współistnienie dostępnej dla ogółu społeczeństwa fizycznej i cyfrowej formy pieniądza banku centralnego mogłoby w przyszłości wzmacniać stabilność i odporność operacyjną systemu płatniczego, a także zwiększać swobodę wyboru instrumentu płatniczego w transakcjach detalicznych.
Miejsce gotówki i CBDC w systemie płatniczym w przyszłości

Płatności detaliczne a pieniądz cyfrowy banków centralnych

Kategoria: Instytucje finansowe
W dobie szybko rozwijającej się technologii i cyfryzacji gospodarki pojawia się pytanie o to, czym w przyszłości będziemy płacić w kraju i za granicą. Już dzisiaj mamy jako konsumenci, możliwość wyboru formy płatności. Najczęściej pochodną tego jest to, czym możemy w danym miejscu zapłacić, z czego najczęściej korzystamy, co jest – w naszej opinii – proste, wygodne, bezpieczne i tanie w użyciu.
Płatności detaliczne a pieniądz cyfrowy banków centralnych