IRG SGH: W III kw. koniunktura w handlu w Polsce się pogorszyła

Koniunktura w handlu w Polsce w III kw. 2025 r. uległa pogorszeniu – wynika z badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH. Autorzy badania wskazują jednak, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję.

„Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w ciągu kwartału o 1,9 pkt i wynosi 0,0 pkt. Jest niższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (3,0 pkt w III kwartale 2024 r.), lecz wyższa od średniej dla trzecich kwartałów z ostatnich dziesięciu lat (jest ona ujemna i wynosi -1,5 pkt)” – napisano w raporcie.

Autorzy badania wskazują jednak, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję.

„Wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła 7,3 pkt. Na obecną wartość salda złożyły się następujące odpowiedzi: 29,6 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną swoją kondycję za dobrą, 48,1 proc. ankietowanych za przeciętną, natomiast 22,3 proc. za słabą. Umiarkowanie optymistyczne pozostają przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach” – podano.

„O pogorszeniu się koniunktury informują przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dużych i średnich miastach. Wzrost wartości wskaźnika koniunktury odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających w małych miastach. Pomimo wzrostu, wskaźnik dla tych przedsiębiorstw utrzymał wartość ujemną (-1,0 pkt)” – dodano.

Z badania wynika, że – podobnie jak w poprzednim kwartale – możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają następujące czynniki: rosnące koszty zatrudnienia pracowników (w większym stopniu niż pozostałe czynniki), silna konkurencja oraz niedostateczny popyt.

Zdaniem ankietowanych, utrzymuje się uciążliwość bariery, jaką jest możliwość uzyskania kredytów.

pat/ gor/


Artykuły powiązane

Rozmowy o konkurencyjności w Europie: produktywność, nie ochrona

Kategoria: Sektor niefinansowy
W orędziu o stanie Unii, wygłoszonym przez przewodniczącą Komisji Europejskiej, konkurencyjność UE została potraktowana priorytetowo. Niniejszy artykuł dowodzi, że nie należy skupiać się na zwalczaniu „nieuczciwej” konkurencji ze strony Chin. Istnieją bowiem kluczowe czynniki wewnętrzne w samej UE, których sprawniejsza aktywizacja mogłaby zwiększyć produktywność europejskich przedsiębiorstw i w rezultacie podnieść ich konkurencyjność na arenie międzynarodowej. Spośród nich to produktywność, stabilność finansowa i ukierunkowanie na jakość wydają się najważniejsze.
Rozmowy o konkurencyjności w Europie: produktywność, nie ochrona

Światełko w tunelu – w oddali

Kategoria: Raporty
Polscy przedsiębiorcy wykazują ostrożny optymizm w ocenie sytuacji gospodarczej. Nie na tyle duży, by jednak planować inwestycje.
Światełko w tunelu – w oddali

Struktura rynku w czasach finansów cyfrowych: rola efektów sieciowych

Kategoria: Innowacje w biznesie
Nowe techniki cyfrowe wpływają na zmiany struktury sektora finansowego. W celu utrzymania swojej pozycji na rynku tradycyjne banki zmieniają swoje modele biznesowe, wdrażają technologie informatyczne i Big Data. W miejsce bankowości relacyjnej weszły kanały cyfrowe, dzięki którym klienci za pomocą jednego kliknięcia mogą uzyskać finansowanie, co wcześniej wymagałoby większego nakładu czasu i personalnego zaangażowania.
Struktura rynku w czasach finansów cyfrowych: rola efektów sieciowych