Rozmowy o konkurencyjności w Europie: produktywność, nie ochrona
Kategoria: Sektor niefinansowy
Koniunktura w handlu w Polsce w III kw. 2025 r. uległa pogorszeniu – wynika z badania Instytutu Rozwoju Gospodarczego SGH. Autorzy badania wskazują jednak, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję.
„Wartość wskaźnika koniunktury IRG SGH (IRGTRD) zmniejszyła się w ciągu kwartału o 1,9 pkt i wynosi 0,0 pkt. Jest niższa od poziomu odnotowanego przed rokiem (3,0 pkt w III kwartale 2024 r.), lecz wyższa od średniej dla trzecich kwartałów z ostatnich dziesięciu lat (jest ona ujemna i wynosi -1,5 pkt)” – napisano w raporcie.
Autorzy badania wskazują jednak, że przedsiębiorstwa handlowe pozytywnie oceniły swoją ogólną kondycję.
„Wartość salda odpowiedzi na to pytanie wyniosła 7,3 pkt. Na obecną wartość salda złożyły się następujące odpowiedzi: 29,6 proc. badanych przedsiębiorstw uznało ogólną swoją kondycję za dobrą, 48,1 proc. ankietowanych za przeciętną, natomiast 22,3 proc. za słabą. Umiarkowanie optymistyczne pozostają przewidywania dotyczące dalszego rozwoju ogólnej sytuacji ekonomicznej ankietowanych zakładów w kolejnych sześciu miesiącach” – podano.
„O pogorszeniu się koniunktury informują przedsiębiorstwa prowadzące działalność w dużych i średnich miastach. Wzrost wartości wskaźnika koniunktury odnotowano jedynie dla przedsiębiorstw działających w małych miastach. Pomimo wzrostu, wskaźnik dla tych przedsiębiorstw utrzymał wartość ujemną (-1,0 pkt)” – dodano.
Z badania wynika, że – podobnie jak w poprzednim kwartale – możliwości poprawy sytuacji przedsiębiorstw handlowych ograniczają następujące czynniki: rosnące koszty zatrudnienia pracowników (w większym stopniu niż pozostałe czynniki), silna konkurencja oraz niedostateczny popyt.
Zdaniem ankietowanych, utrzymuje się uciążliwość bariery, jaką jest możliwość uzyskania kredytów.
pat/ gor/