Gatnar, RPP: Rozważenie podwyżki stóp proc. w I kw. 2018 r. zasadne

Jeśli presja płacowa będzie rosnąć, a inflacja zbliży się do celu, to zasadne może być rozważenie podwyżki stóp proc. w I kw. 2018 r. – powiedział agencji Reuters Eugeniusz Gatnar, członek RPP.

„Nie ma wzrostu gospodarczego bez presji płacowej, bez inflacji. (…) Jeśli presja płacowa będziie rosnąć zgodnie z moimi oczekiwaniami i inflacja dojdzie do okolic celu, to oczekiwałbym podwyżki stóp proc. w I kw. przyszłego roku” – powiedział Gatnar.

„Jeśli decyzja dot. podwyżki stóp proc. będzie podjęta zbyt późno (…), to może to zaszkodzić gospodarce” – dodał.

Dodał, że jest za stopniowym zacieśnianiem polityki pieniężnej, o 25 pb.

Gatnar zaznaczył również, że „wśród członków RPP rośnie świadomość dot. negatywnych efektów zbyt długiego pozostawania realnych stóp proc. w negatywnym terytorium i jest to widoczne nawet w minutkach”


Artykuły powiązane

Wpływ wyższych stóp procentowych na brytyjskie firmy

Kategoria: Instytucje finansowe
Firmy w wielu zaawansowanych gospodarkach mają od 2021 r. do czynienia ze znacznym wzrostem oprocentowania kredytów i depozytów. W niniejszym artykule wykorzystano dane z Wielkiej Brytanii w celu zbadania wpływu wyższych stóp procentowych na poziomy sprzedaży i zatrudnienia oraz decyzje inwestycyjne firm. Do III kw. 2023 r. wyższe stopy procentowe obniżyły poziomy inwestycji i zatrudnienia odpowiednio o 8 proc. i 2 proc. Odzwierciedla to zarówno bezpośredni wpływ w postaci większego kosztu kapitału, jak i skutki pośrednie wynikające ze spadku popytu. Firmy, które w najwyższym stopniu korzystają z finansowania zewnętrznego w celu dokonywania inwestycji, informują o najwyższych spadkach zarówno inwestycji, jak i zatrudnienia w wyniku podwyższonych stóp procentowych.
Wpływ wyższych stóp procentowych na brytyjskie firmy

Systemy płacy minimalnej w świetle doświadczeń międzynarodowych

Kategoria: Sektor niefinansowy
Relacja między minimalnym a przeciętnym wynagrodzeniem w różnych branżach w 2023 r. wahała się od niespełna 30 do niemal 70 proc., a różnice między województwami wynosiły kilkanaście punktów proc. Czy ewentualne zmiany w mechanizmie najniższej płacy są zasadne?
Systemy płacy minimalnej w świetle doświadczeń międzynarodowych