Konkurs im. Grabskiego rozstrzygnięty

Skutki pandemii, tarcze antykryzysowe, rolnictwo, transport, edukacja ekonomiczna – to tematyka materiałów prasowych i telewizyjnych nagrodzonych w XVIII Konkursie NBP im. Władysława Grabskiego dla dziennikarzy ekonomicznych.
Konkurs im. Grabskiego rozstrzygnięty

W czwartek wieczorem odbyła się Gala rozdania nagród w XVIII Konkursie im. Władysława Grabskiego. Po raz pierwszy Gala odbyła się online. Uroczystość otworzyło wystąpienie Prezesa NBP prof. Adama Glapińskiego.

„Rok 2020 rok jest czasem gospodarczych i finansowych wyzwań dla nas wszystkich. Dla instytucji państwa, przedsiębiorców, pracowników, wszystkich obywateli Polski. Narodowy Bank Polski, jako najważniejsza instytucja finansowa w Polsce, (…) spełnił stawiane przed nim oczekiwania, wykorzystując dostępne instrumenty i narzędzia, w ramach realizacji konstytucyjnych funkcji banku centralnego podjął zdecydowane działania, aby wesprzeć gospodarkę i ograniczyć wzrost bezrobocia, kontrolując jednocześnie proces inflacyjny” – powiedział na wstępie Prezes NBP.

„O tym, jak ważne jest dla społeczeństwa klarowne mówienie i pisanie o ekonomii, mądre wyjaśnianie, tłumaczenie niech świadczą wyniki najnowszego badania przeprowadzonego na zlecenie NBP” – dodał.

Prezes przypomniał, że z najnowszego badania świadomości i wiedzy ekonomicznej Polaków przeprowadzonego na zlecenie NBP wynika, że wiedza ekonomiczna jest doceniana jako potrzebna w codziennym życiu przez 70 proc. badanych. Ale jednocześnie – jako mało interesująca – jest postrzegana przez 53 proc. respondentów i przede wszystkim – trudna do zrozumienia – przez 69 proc.

„Co warte podkreślenia, 82 proc. badanych Polaków jest zdania, że edukowanie w zakresie ekonomii, finansów i bankowości jest bardzo ważne lub – raczej ważne” – podkreślił Prezes Glapiński.

„To kolejny dowód na to, jak ważne jest budowanie lepszego zrozumienia pojęcia gospodarki i rozwoju. A to jest właśnie Państwa (dziennikarzy) wyjątkowa i ważna rola. Zasługi dla kształtowania postaw wobec ekonomii, finansów, gospodarki przez dziennikarzy ekonomicznych są nie do przecenienia” – powiedział Prezes NBP.

„W tym niezwyczajnym czasie (pandemii) możemy (…) wyjątkową wartość waszej dziennikarskiej pracy dla społeczeństwa” – podsumował prezes Glapiński.

Nagrody w Konkursie otrzymali w poszczególnych kategoriach:

 

Polityka pieniężna i stabilność finansowa

  • Stanisław Koczot, „Gazeta Bankowa”, artykuł Zapnijcie pasy, bądźcie gotowi!

Nagroda za podjęcie ważnego i aktualnego tematu, a także przybliżenie czytelnikowi możliwych skutków pandemii dla gospodarki światowej, a w szczególności dla stabilności światowego systemu finansowego.

 

Finanse osobiste i edukacja ekonomiczna

  • Kinga Wasilewska, TVP3 Bydgoszcz, program Spiszmy się jak na rolników przystało!

Nagroda za walory edukacyjne programu, jak również promowanie osiągnięć polskiego rolnictwa oraz wizerunku współczesnego gospodarza.

 

Felieton lub analiza

  • Filip Lamański, Obserwator Gospodarczy, artykuł O co chodzi z Centralnym Portem Komunikacyjnym?

Nagroda za próbę zmierzenia się z pytaniem o zasadność budowy w Polsce centralnego portu lotniczego i ocenę korzyści płynących z tego przedsięwzięcia dla gospodarki.

 

  • Krystian Kaźmierczyk, Telewizja Republika, program Biznes Polska

Wyróżnienie za różnorodność podejmowanych tematów, ich ciekawy dobór i aktualność.

 

Wywiad

  • Grzegorz Siemionczyk, „Rzeczpospolita”, artykuł Nie potrzebujemy więcej zasobów, by się rozwijać

Nagroda za kompleksowe ukazanie perspektyw zużycia surowców i postępu technologicznego jako warunków zrównoważonego rozwoju świata. Za ciekawą i dynamiczna rozmowę, w której ukazano pożądany kierunek rozwoju ludzkości w jego gospodarczych aspektach.

 

Problematyka regionalna

  • Anna Rudy, „Tygodnik Zamojski”, artykuł Czy ASF doprowadzi do upadku hodowli świń na Zamojszczyźnie?

Nagroda za podjęcie problemu ograniczeń produkcji zwierzęcej na Zamojszczyźnie i potencjalne skutki zaniechań w tej dziedzinie.

 

  • Redakcja TVP3 Rzeszów, materiał Regionalne tarcze antykryzysowe zrealizowany z cyklu Gospodarka w kwarantannie

Wyróżnienie za podjęcie aktualnego tematu, ważnego zarówno dla całej polskiej gospodarki, jak i dla konkretnego regionu, a także za wysokie walory praktyczne programu.

 

Obserwator Finansowy był patronem medialnym Wydarzenia.


Tagi


Artykuły powiązane

Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Kategoria: Raporty
Obraz edukacji ekonomicznej w Polsce jest dynamiczny i złożony. W całym kraju wiele organizacji i instytucji – interesariuszy z sektora publicznego, prywatnego oraz organizacji niekomercyjnych tworzy i wdraża projekty edukacyjne zarówno z zakresu ekonomii, jak i finansów. W czerwcu 2024 r. z inicjatywy Rady Edukacji Finansowej, w której NBP ma swojego przedstawiciela, a także we współpracy z OECD, została przyjęta w Polsce „Krajowa Strategia Edukacji Finansowej”. Tym samym nasz kraj dołączył do grona państw, które mają ogólnokrajową strategię na rzecz edukacji finansowej.
Złote Szkoły NBP: Jak edukacja ekonomiczna zmienia polskie szkoły

Meandry nagrody imienia Alfreda Nobla

Kategoria: Sektor niefinansowy
Nagroda Nobla nie pierwszy raz akcentuje nie tylko to, co jest ważne dla rozwoju ekonomii, ale również to, co wyraźnie znajduje się w centrum zainteresowania społecznego i pozwala efektywnie kształtować praktykę gospodarczą.
Meandry nagrody imienia Alfreda Nobla

Misja edukacyjna NBP

Kategoria: Analizy
Na przestrzeni ostatnich dziesiątek lat dokonały się na świecie i w naszym kraju olbrzymie zmiany polityczne, gospodarcze i kulturowe. Staliśmy się społeczeństwem otwartym i równorzędnym partnerem dla krajów rozwiniętych. Uczestnictwo w tej zbiorowości zakłada wyposażenie ludzi w solidną wiedzę, w umiejętności samokształcenia, pokierowania swoim życiem i niesienia pomocy innym.
Misja edukacyjna NBP