Edukacja finansowa dla przyszłości
Kategoria: Trendy gospodarcze
(@Getty Images)
Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej (KCEE) zamierza kontynuować działania w obszarze edukacji ekonomicznej i finansowej podejmowane w trakcie zakończonego Roku Edukacji Ekonomicznej oraz twórczo rozwijać wypracowane wówczas idee. Ma też pomagać w kreowaniu i wzmacnianiu przedsiębiorczości.
Plany na najbliższą przyszłość obejmują m.in. powołanie komitetu organizacyjnego, rady programowej, pierwszego zespołu tematycznego oraz Koalicji na Rzecz Edukacji Ekonomicznej. „KCEE będzie wyjątkową platformą współpracy i inspiracji dla osób i instytucji do rozwoju edukacji finansowej, ekonomicznej i przedsiębiorczości w naszym kraju” – napisano na stronie internetowej www.kcee.edu.pl, która z upływem czasu zapełni się interesującymi treściami.
Główne cele
KCEE chce pomagać w realizacji celów zawartych w Krajowej Strategii Edukacji Finansowej, przyjętej przez Radę Ministrów w ubiegłym roku. Ma ona status polityki publicznej i wytycza kierunki działań w obszarze edukacji finansowej w Polsce aż do 2030 r. Bardzo ważne ma być też wsparcie w rozwoju edukacji ekonomicznej w szkołach podstawowych oraz we wdrażaniu przedmiotu „biznes i zarządzanie” w szkołach ponadpodstawowych, który poszerza umiejętności i nawyki z zakresu finansów osobistych i oszczędzania oraz pomaga w rozumieniu zjawisk gospodarczych.
Zobacz również:
Znaczenie Krajowej Strategii Edukacji Finansowej
Ale to jeszcze nie wszystko. Centrum zatroszczy się o dziedzictwo jednego z najwybitniejszych polityków gospodarczych w dziejach Polski premiera Władysława Grabskiego, autora kluczowej dla II Rzeczypospolitej reformy walutowej i skarbowej, a także Janusza Korczaka, pisarza oraz pedagoga. Jego powieść pt. „Bankructwo małego Dżeka”, mimo upływu ponad stu lat, wciąż jest uznawana za jedną z najważniejszych książek w zakresie praktycznej i powszechnej edukacji ekonomicznej w Polsce, a niedawno została przywrócona na listę lektur szkolnych. Ponadto KCEE we współpracy ze środowiskiem akademickim zamierza prowadzić badania i analizy dotyczące szeroko rozumianej edukacji ekonomicznej, a płynące z nich wnioski i rekomendacje udostępniać wszystkim zainteresowanym.
Podnosić poziom wiedzy
Do podpisania porozumienia o powołaniu KCEE doszło 14 stycznia 2025 r. w Senacie RP w trakcie konferencji podsumowującej Rok Edukacji Ekonomicznej. Krzysztof Pietraszkiewicz, przewodniczący Komitetu Honorowego Roku Edukacji Ekonomicznej 2024, powiedział wtedy, że nowo powstająca instytucja będzie działać dla dobra naszego kraju i ułatwi przygotowanie się do zmian, które mogą wpłynąć na realia gospodarcze. „Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej będzie miało szczególne znaczenie w kolejnych latach, bo świat się zmienił i wciąż zmienia na naszych oczach. To będzie rzutowało na gospodarstwa domowe, przedsiębiorstwa i poszczególne kraje. Dokonujące się w szybkim tempie zmiany technologiczne wywrócą bardzo wiele modeli biznesowych. Musimy przygotowywać do nowej sytuacji uczniów i studentów, a także seniorów, którzy zakończyli już swoją edukację” – podkreślił Krzysztof Pietraszkiewicz.
„Wyzwania gospodarcze, społeczne i technologiczne, jakie stoją przed Polską, wymagają skoordynowanej i efektywnej edukacji ekonomicznej i finansowej. Potrzeba rozwoju edukacji w tym zakresie, a tym samym konieczność podnoszenia poziomu wiedzy finansowej i ekonomicznej społeczeństwa jest oczywista i popierana przez bardzo różne środowiska i podmioty. Potrzeba ta wynika również z szans i wyzwań, jakie stawiają przed nami zarówno wyzwania społeczno-gospodarcze, jak i bardzo ważne ogólnopolskie inicjatywy publiczne z zakresu edukacji ekonomicznej i finansowej” – napisano na stronie internetowej Centrum. Dodano, że jego powołanie stanowi nieodłączną część procesu budowy społeczeństwa przygotowanego na zagrożenia w obszarze cyberbezpieczeństwa. To ważny aspekt, ponieważ z roku na rok świat finansów staje się coraz bardziej cyfrowy, a niewystarczająca świadomość grożących nam niebezpieczeństw może prowadzić do utraty pieniędzy.
Dla dzieci i dorosłych
Adresatami działań KCEE będą z jednej strony dzieci, młodzież i studenci, ich rodzice i opiekunowie oraz edukatorzy, nauczyciele i pracownicy akademiccy, a z drugiej – szkoły, uczelnie, instytucje rynku finansowego, wybrane instytucje publiczne, podmioty realizujące projekty edukacji ekonomicznej, a także placówki działające w ramach samorządu terytorialnego. Tak szerokie grono odbiorców każe przypuszczać, że podejmowane przez Centrum inicjatywy dotrą do szerokiej rzeszy społeczeństwa. Główne obszary tematyczne jego działalności obejmą m.in. finanse osobiste, długoterminowe oszczędzanie i inwestowanie oraz usługi sektora finansowego. Bardzo istotne będzie też kształtowanie postaw przedsiębiorczych, doskonalenie umiejętności zarządzania ryzykiem, rozwijanie wiedzy o finansach publicznych oraz wzmacnianie kompetencji z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Zobacz również:
Wiedza ekonomiczna ułatwia podejmowanie decyzji
Wśród planowanych form działalności KCEE wymienia m.in. wypracowanie standardów programów i pracy edukatorów ekonomicznych oraz finansowych, organizację szkoleń i warsztatów dla nauczycieli oraz prowadzenie edukacji dla młodzieży i studentów zarówno w formie zdalnej, jak i stacjonarnej. Duży nacisk zostanie położony na praktyczny wymiar przekazywanej wiedzy. Centrum będzie koordynować współpracę z podmiotami zewnętrznymi, w tym z instytucjami publicznymi, a także utworzy bazę projektów w obszarze edukacji ekonomicznej. W planach jest też organizacja ogólnopolskiego kongresu edukacji ekonomicznej i kilkunastu regionalnych konferencji poświęconych tej tematyce.
Kto tworzy KCEE?
Wśród sygnatariuszy porozumienia o powołaniu KCEE są podmioty zajmujące się edukacją ekonomiczną i finansową oraz popularyzacją postaw przedsiębiorczych. Robią to w zróżnicowany sposób i na wielu płaszczyznach. Do najbardziej znanych należą: Polskie Towarzystwo Ekonomiczne (niezależne stowarzyszenie nawiązujące do tradycji zawodowych ruchów ekonomistów na ziemiach polskich w XIX w.), Fundacja Warszawski Instytut Bankowości (utworzona z inicjatywy Związku Banków Polskich i banków-fundatorów na początku lat 90. XX w.), Fundacja GPW (powołana przez spółki wchodzące w skład Grupy Kapitałowej Giełdy Papierów Wartościowych w Warszawie w celu budowania kultury świadomego i długoterminowego inwestowania) oraz Związek Harcerstwa Polskiego (największa organizacja harcerska w Polsce, która powstała w 1918 r. i obecnie zrzesza ponad 100 tys. osób).
Porozumienie podpisały również: Polskie Forum Akademicko-Gospodarcze (powołane w celu budowania więzi między środowiskiem akademickim i gospodarczym), Czepczyński Family Foundation (łączy świat biznesu ze światem edukacji), Fundacja im. Lesława A. Pagi (w centrum jej działań znajdują się młode talenty, które w przyszłości mają kształtować polską gospodarkę), Fundacja Młodzieżowej Przedsiębiorczości (przygotowuje przyszłych dorosłych do życia w warunkach gospodarki rynkowej), Fundacja Edukacji Finansowej Dzieci i Młodzieży – Trampki na Giełdzie (jej eksperci wcielają się w role mentorów, pokazując, że finanse mogą być ciekawsze niż gry komputerowe), Fundacja Rozwoju Spółdzielczości Uczniowskiej (rozwija potencjał osób działających w spółdzielniach uczniowskich).
W imię przyszłego dobrobytu
Związek Harcerstwa Polskiego, jeden z sygnatariuszy porozumienia, wspiera edukację ekonomiczną młodego pokolenia, ponieważ chce „wychowywać przez wyzwania”, co wpisuje się także w misję KCEE. „Dzięki tej współpracy młodzi ludzie zyskają możliwość rozwijania kompetencji potrzebnych w dorosłym życiu, a harcerki i harcerze stają się liderami zmiany w swoich społecznościach. Krajowe Centrum Edukacji Ekonomicznej staje się symbolem wspólnego wysiłku na rzecz budowy nowoczesnej Polski, gdzie edukacja ekonomiczna odgrywa kluczową rolę w przygotowaniu do wyzwań współczesnego świata” – napisano na stronie internetowej www.zhp.pl.
KCEE pozostanie inicjatywą otwartą, umożliwiając także innym organizacjom dołączenie do niej w kolejnych miesiącach czy latach. Jego siedziba znajduje się w Klubie Bankowca w Warszawie, który został udostępniony przez Związek Banków Polskich. Inicjatorzy powołania Centrum zapraszają do współpracy osoby, organizacje i instytucje przekonane o tym, że edukacja ekonomiczna i finansowa Polek i Polaków w różnym wieku jest konieczna, ponieważ rozwija istotne kompetencje i zmienia spojrzenie na otaczającą rzeczywistość oraz stanowi inwestycję w przyszłość Polski, przyczyniając się do wzrostu dobrobytu jej obywateli.