„Mitteleuropa” – nadal aktualna niemiecka strategia gospodarcza
Kategoria: Trendy gospodarcze
– Pod względem obciążenia regulacjami Polska zajmuje 133 miejsce wśród 148 krajów, pod względem przejrzystości prowadzonej przez rząd polityki 120, pod względem efektywności systemu prawnego w rozstrzyganiu sporów 119. Sektor publiczny ciągnie nas w tym rankingu w dół, sektor prywatny w górę – mówił Andrzej Halesiak z biura analiz makroekonomicznych Pekao, powołując się na raport World Economic Forum.
– Można to rozwiązać. Projekt informatyzacji państwa zostanie potraktowany trochę jak Euro 2012, tzn. wydzielony i częściowo skomercjalizowany. Niech to się nazywa E-government 2015. Informatyzacja nie oznacza przecież tylko zakupu komputerów i oprogramowania, ale i zmianę całych procesów i organizacji i to drugie jest znacznie ważniejsze – tłumaczył.
Zdaniem dr Macieja Bukowskiego z Warszawskiego Instytutu Studiów Ekonomicznych (WISE) wszystko powinno zacząć się od inicjatywy państwa – zwiększenia wydatków na naukę, a potem systemu ulg podatkowych dla firm. Firmy dopiero postawione w obliczu wyboru: zapłacenie podatku w całości, albo przeznaczenie części na ryzykowną działalność innowacyjną, wybierają to drugie.
– W Portugalii w 2005 roku, tuż przed kryzysem, zrobiono te dwie rzeczy. Zaczęto więcej pieniędzy publicznych wydawać na naukę i jednocześnie wprowadzono ulgę inwestycyjną na innowacyjność. Od następnego roku magicznie zaczęły rosnąć wszelkie indeksy innowacyjności i prywatne wydatki na badania i rozwój. To po prostu działa – tłumaczył Bukowski.
– To mit, że to wszystko może sam zrobić sektor prywatny. W wielu krajach korporacje finansowane są przecież ze środków publicznych. Niemcy bez żenady finansują badania Siemensa, Boscha, co wzbudza nieraz opór w Unii Europejskiej – podsumował Bukowski.
>>czytaj też: Innowacyjna Polska Wschodnia to nie jest mrzonka
map.