„Mitteleuropa” – nadal aktualna niemiecka strategia gospodarcza
Kategoria: Trendy gospodarcze
Ceny towarów i usług konsumpcyjnych w kwietniu 2023 r. w porównaniu z analogicznym miesiącem 2022 r. wzrosły o 14,7 proc. (przy wzroście cen towarów – o 15,1 proc. i usług – o 13,3 proc.) – podał Główny Urząd Statystyczny.
W stosunku do poprzedniego miesiąca ceny towarów i usług wzrosły o 0,7 proc. (w tym usług – o 1,4 proc. i towarów – o 0,5 proc.).
W kwietniu 2023 r. w porównaniu z poprzednim miesiącem największy wpływ na wskaźnik cen towarów i usług konsumpcyjnych ogółem miały wyższe ceny w zakresie odzieży i obuwia (o 3,3 proc.), żywności (o 0,4 proc.), mieszkania (o 0,3 proc.) oraz transportu (o 0,8 proc.), które podwyższyły wskaźnik odpowiednio o 0,13 p.p., 0,10 p.p. i po 0,08 p.p. W porównaniu z miesiącem analogicznym poprzedniego roku wyższe ceny w zakresie żywności (o 19,9 proc.), mieszkania (o 17,2 proc.), rekreacji i kultury (o 14,9 proc) oraz restauracji i hoteli (o 16,2 proc.) podniosły ten wskaźnik odpowiednio o 4,89 p.p., 4,24 p.p., 0,91 p.p. i 0,82 p.p.
Odczyt był zgodny z szacunkiem flash GUS.
pat/ asa/ rap mra/