Artykuły
Spontaniczny porządek a polityka
Witold KwaśnickiW najogólniejszym rozumieniu "spontaniczność rozwoju" odnosi się do pojawienia się pewnych właściwości, zjawisk i porządku w wyniku indywidualnych interakcji osób, a nie jako działanie jakichkolwiek centralnych...
Mit biznesowej intuicji
Aleksander PińskiSzybkie decyzje to droga do klęski w biznesie (i nie tylko). Największe sukcesy odnoszą ci, którzy potrafią się zastanowić i zdają sobie sprawę z tego, jak wiele nie wiedzą. Tak twierdzi Adam Grant w książce...
Krótka historia o tym, jak zielone technologie nie są ekologiczne
Katarzyna ZarzeckaGuillaume Pitron, pracujący m.in. dla “Geo” czy “Le Monde Diplomatique”, laureat Nagrody im. Erika Izraelewicza za najlepsze śledztwo ekonomiczne w 2017 r, przeprowadził sześcioletnie dochodzenie, jak m.in....
Globalizacja w epoce faraonów
Maciej JaszczukZmiany klimatu, embarga handlowe, przerwane łańcuchy dostaw handlu międzynarodowego, masowe migracje. Eric H. Cline rysuje zaskakująco współczesny obraz problemów państw z basenu Morza Śródziemnego… w epoce...
Ameryka w cieniu Amazona
Piotr RosikDynamiczny rozwój giganta globalnego e-handlu, czyli platformy Amazon, wpływa bardzo negatywnie na wiele regionów USA i wywołuje niepożądane zmiany gospodarczo-społeczne – przekonuje Alec MacGillis w książce...
Jak religie budowały kapitalizm
Aleksander PińskiIm więcej obywateli jest przekonanych, że zostaną po śmierci ukarani za niecne postępki, tym szybciej rozwija się gospodarka. Wykazuje to profesor Joseph Henrich w książce „The WEIRDest People in the World: How the...
Religia na rynku, wiara w marketingu
Katarzyna ZarzeckaCzy możliwe jest, by marketing najnowszej generacji wzorował się na religii? Czego marketing może nauczyć się od religii? Czy Kościół stał się graczem na wolnym rynku? I jak z tego narodziła się reklama...
Jak rozwijają się nowe technologie w Afryce
Piotr RosikSpecyfika cywilizacyjno-kulturowa Afryki powoduje, że ciężko tam rozwijać biznes w sektorze nowych technologii – to główny wniosek płynący z książki-reportażu „Digital Entrepreneurship in Africa”.
Jak Amerykanie opatentowali samochód
Aleksander PińskiW 1895 r. George Selden dostał patent na samochód. To pozwalało mu kontrolować produkcję benzynowych aut w USA. Powstałe wtedy Stowarzyszenie Licencjonowanych Producentów Aut kontrolowało rynek. Co z tego wynikło?
Polityka Fed zwiększa czy zmniejsza nierówności?
Piotr RosikRezerwa Federalna powinna wejść w cykl podwyżek stóp i rozpocząć redukcję bilansu, oraz zająć się aktywnie polityką gospodarczo-społeczną, a wszystko to w imię zmniejszania nierówności w USA – nawołuje...