Autor: Marek Pielach

Dziennikarz Obserwatora Finansowego, specjalizuje się w makroekonomii i finansach publicznych

więcej publikacji autora Marek Pielach

Kartą czy gotówką? – warto mieć wybór

Mamy w Polsce już ponad 400 mld zł gotówki w obiegu. Używamy jej z wielu względów: przezornościowego, bezpieczeństwa, anonimowości i dla większej kontroli nad wydatkami.
Kartą czy gotówką? – warto mieć wybór

(@Getty Images)

Czym w 2025 r. jest „posiadanie pieniędzy”? Patrzenie na cyfry z bilansem konta jest możliwe dopóki mamy pełną baterię w telefonie, płacić możemy dopóki działają płatności i terminal akceptanta. Wystarczą jednak dwie-trzy losowe awarie, a posiadanie pieniędzy „tu i teraz” staje się boleśnie nierozróżnialne od ich nieposiadania. W takich sytuacjach z pomocą przychodzi gotówka.

– W Szwecji oddziały banków oferujące ręczną obsługę gotówkową klientów indywidualnych należą dziś do nielicznych. Moim zdaniem jest to zjawisko niepokojące. Taka sytuacja przysparza kłopotów osobom, które nadal chcą lub z jakichś powodów potrzebują korzystać z gotówki. W dodatku infrastruktura obsługi gotówkowej skurczyła się i kurczy się nadal, przez co płatności coraz bardziej uzależniają się od sieci energetycznej i łączy internetowych – mówił Stefan Ingves, ówczesny prezes banku centralnego Szwecji w wywiadzie dla portalu „Obserwator Finansowy” w kwietniu 2021 r.

– Usługi gotówkowe, takie jak punkty podejmowania i deponowania gotówki, muszą być dostępne dla wszystkich. Podobnie podmioty świadczące podstawowe usługi powinny zachować zdolność do posługiwania się gotówką w normalnych warunkach, skoro oczekujemy od nich takiej zdolności w warunkach nadzwyczajnych – wyjaśniał.

Wywiad ze Stefanem Ingvesem, prezesem Riksbanku

Jak trwoga, to do gotówki

Z tej rozmowy można wywnioskować, że bezgotówkowość w Szwecji poszła za daleko. Nie da się bowiem ukryć, że zbliżenie karty płatniczej, telefonu, a nawet zegarka do terminala jest po prostu wygodne. W badaniu NBP „Zwyczaje płatnicze w Polsce w 2023 r.” okazało się, że w ciągu 12 miesięcy poprzedzających zbieranie odpowiedzi aż 86,5 proc. ankietowanych korzystało z karty płatniczej. Z gotówki korzystało jednak aż 96,9 proc.

Gdy pod uwagę weźmiemy udział transakcji gotówkowych i bezgotówkowych w ogólnej liczbie transakcji w fizycznych punktach handlowo-usługowych i urzędach w 2023 r. w Polsce, to mamy 59,8 proc. transakcji bezgotówkowych, ale wciąż 40,2 proc. gotówkowych.

W liczbach nominalnych gotówki w obiegu jest już ponad 400 mld zł. A przynajmniej można tak z dużą dozą pewności założyć, bowiem w grudniu 2024 r. było to 399,1 mld zł, co jest rekordem wszech czasów, po tym jak między grudniem 2023 r. a grudniem 2024 r. przyrost sięgnął 36,5 mld zł.

W ostatnim czasie zapotrzebowanie na gotówkę rośnie co prawda wolniej niż wzrost PKB, ale jesteśmy po dwóch bezprecedensowych „wystrzałach” tego zapotrzebowania. W pierwszych dniach wojny na Ukrainie – od 25 lutego 2022 r. do 7 marca 2022 r. – NBP zrealizował zamówienia banków na banknoty i monety za łącznie 42 mld zł. Historyczny rekord dzienny padł 28 lutego 2022 r. z wynikiem 12,5 mld zł, czyli 17 razy więcej niż średnia dziennych pobrań z 2021 r. i przeszło dwukrotnie więcej niż na początku pandemii 13 marca 2020 r., kiedy pobrano 6 mld zł.

Jak trwoga, to do gotówki – można sparafrazować. Badanie opinii publicznej przeprowadzone na zlecenie NBP wskazuje, że ponad 2/3 respondentów ma odłożoną gotówkę na tzw. wszelki wypadek (68,8 proc.), przy tym niemal co dziesiąty ankietowany utrzymuje w gotówce w celach przezornościowych kwoty od 10 tys. zł do 20 tys. zł. Pewnie te „zaskórniaki” są jednym z powodów, dla którego najpopularniejszym banknotem w Polsce jest 200 zł, które zdetronizowało banknot 100 zł. Rośnie także popularność banknotu 500 zł, debiutującego w 2017 r.

Aż 98,4 proc. mieszkańców Polski ma dostęp do bankomatu, placówki z obsługą kasową banku lub Poczty Polskiej w promieniu do 10 km

Jednak motyw przeznornościowy nie jest jedyny. W badaniu opinii publicznej przeprowadzonym na zlecenie NBP respondenci spytani o powody wybierania płatności gotówkowych najczęściej wskazywali, że nie wszędzie jest możliwość zapłacenia innym instrumentem płatniczym niż gotówka (55,3 proc.). Liczą się także kwestie bezpieczeństwa – w razie utraty gotówki straty są ograniczone do posiadanej kwoty, a płatnościom gotówkowym towarzyszy mniejsza obawa przed realizacją transakcji oszukańczych (46,2 proc.). Respondenci wymieniali także poczucie większej kontroli nad pieniądzem fizycznym niż wirtualnym (44,6 proc.) oraz zapewnienie anonimowości podczas zakupów (39,9 proc.).

Z kolei zwolennicy płatności bezgotówkowych wskazywali na szybkość dokonywania transakcji (54,8 proc.), powszechną akceptację takich transakcji (51,3 proc.) i możliwość dokonywania płatności zdalnie (42,4 proc). Nie ma przy tym konfliktu gotówka –bezgotówkowość, bo nowoczesny system płatności w Polsce oferuje nam wiele sposobów płacenia w wygodnej dla nas formie.

Zawsze mieć wybór

Świetnie ujął to Instytut Spraw Obywatelskich w opisie do kampanii „Broń gotówki”: „Pamiętaj, że w obronie gotówki nie chodzi o to, by rezygnować z rozwiązań płatniczych. Chodzi o to, by w dowolnej chwili móc swobodnie płacić, gdy padnie terminal, wysypie się BLIK, Visa zrobi sobie przerwę techniczną albo gdy nie chcesz, by banki, duże firmy i rząd widziały, co kupujesz lub sprzedajesz. Chodzi o to, by zawsze mieć możliwość wyboru”.

Na razie gotówka w Polsce ma się całkiem nieźle – po pierwsze dzięki realnej potrzebie jej używania. Po drugie – dzięki świadomym działaniom, które to ułatwiają.

Gotówka w Polsce – wyzwania dostępności i akceptacji

„Narodowa Strategia Bezpieczeństwa Obrotu Gotówkowego” to nazwa dokumentu opublikowanego przez Narodowy Bank Polski w grudniu 2021 r. Został on przygotowany przez Radę ds. obrotu gotówkowego przy Zarządzie NBP. W pełnej wersji strategia liczy 174 stron. Wiele z nich dotyczy technicznych aspektów współpracy banku centralnego z bankami komercyjnymi i innymi instytucjami. Dla zwykłego użytkownika ważne jest jedno – strategia ma zapewnić łatwy dostęp do gotówki, możliwość bezpiecznego jej używania oraz swobodę wybierania między gotówką a innymi formami płatności.

Przy czym nie są to tylko deklaracje, ale i mierzalne wskaźniki. Aż 98,4 proc. mieszkańców Polski ma dostęp do bankomatu, placówki z obsługą kasową banku lub Poczty Polskiej w promieniu do 10 km. Co więcej, 81,7 proc. ankietowanych wskazało, że wie już o istniejącym prawnym obowiązku akceptacji gotówki w fizycznych punktach handlowo-usługowych i braku możliwości odmowy przyjęcia zapłaty w formie gotówkowej przez sprzedawców (poza nielicznymi wyjątkami określonymi w ustawie). Jeszcze w 2022 r. 52,2 proc. ankietowanych nie miała takiej wiedzy.

Strategia dla gotówki a obrona swobody wyboru instrumentów płatniczych

Do tego dochodzi aspekt emocjonalny – większość użytkowników banknotów i monet pod każdą szerokością geograficzną jest z nimi związanych. Wystarczy przypomnieć, że projekt banknotów euro prowadził do starcia tylu narodowych aspiracji, że zdecydowano się na wymyślone okna i bramy na awersie oraz mosty na rewersie, aby nie wywoływać waśni i zazdrości między narodami. To co mamy w portfelach, nie jest nam po prostu obojętne.

– Znaczenie gotówki w obiegu jest niedoceniane. Polska musi dbać o to, by jakąś część pieniądza w obiegu stanowiła gotówka. Gotówka jest absolutnie niezbędnym nośnikiem bezpieczeństwa kraju, gospodarki i wolności człowieka – mówił prezes NBP, prof. Adam Glapiński podczas konferencji we wrześniu 2024 r.

Autor wyraża własne opinie, a nie oficjalne stanowisko NBP.

Artykuł  pochodzi z 20. wydania kwartalnika „Obserwator Finansowy”- marzec-maj 2025 r.

(@Getty Images)

Tagi


Artykuły powiązane

Miejsce gotówki i CBDC w systemie płatniczym w przyszłości

Kategoria: Analizy
Współistnienie dostępnej dla ogółu społeczeństwa fizycznej i cyfrowej formy pieniądza banku centralnego mogłoby w przyszłości wzmacniać stabilność i odporność operacyjną systemu płatniczego, a także zwiększać swobodę wyboru instrumentu płatniczego w transakcjach detalicznych.
Miejsce gotówki i CBDC w systemie płatniczym w przyszłości

Gotówka w Polsce – wyzwania dostępności i akceptacji

Kategoria: Analizy
Badania NBP pokazują, że Polacy są silnie przywiązani do gotówki. I choć nie jest już ona dominującą metodą płatności, to nadal odgrywa bardzo ważną rolę w naszym codziennym życiu. Zapewnienie jej powszechnej akceptacji i dostępności wymaga jednak konkretnych działań.
Gotówka w Polsce – wyzwania dostępności i akceptacji

Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych

Kategoria: Instytucje finansowe
Współczesną rzeczywistość charakteryzuje szybki postęp. Dynamiczny rozwój technologii informatycznych i cyfryzacja gospodarki wymuszają zmiany także w funkcjonowaniu systemu płatniczego i w samych płatnościach. Zjawisko to ma zasięg globalny. Dotyczy również strefy euro. W dyskusji publicznej pada pytanie, czy po 25 latach od wprowadzenia banknotów i monet euro nadszedł już czas na równoległe wprowadzenie przez Eurosystem (tj. Europejski Bank Centralny i 20 banków centralnych państw strefy euro) cyfrowego odzwierciedlenia gotówki?
Rola cyfrowego euro w płatnościach detalicznych